Rechthoekige zonnekap, waarom ???

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Rechthoekige zonnekap, waarom ???

Bericht door André » vr aug 15 2014 10:03 pm

Ik heb gisteren mijn 3 nieuwe Fujifilm X-Mount objectieven eindelijk eens uit de dozen gehaald en in mijn nieuwe fototas gedaan. Het past er zowaar allemaal in. (X-T1 en 4 objectieven). Ik heb ook de 35mm gekocht en wat mij opviel is dat hier een rechthoekige zonnekap bij zit. Nu heb is dat bij anderen al wel vaker gezien, maar nu ik er zelf een heb, vraag ik me puur uit nieuwschierigheid af, waarom bij de 35mm een rechthoekige zonnekap en bij de andere een gewone ronde. Wat zou het voordeel/effect zijn van een vierkante zonnekap, of is er uit optisch oogpunt gekozen voor rechthoekig op de 35mm. Nogmaals, puur uit belangstelling zou ik dit graag willen weten.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Rechthoekige zonnekap, waarom ???

Bericht door emdeklerk » vr aug 15 2014 11:05 pm

Maakt niet uit. Het beeld is rechthoekig, de beeldcirkel is rond. Ze kunnen kiezen wat ze willen, zolang het maar precies op de juiste plaatsen van de beeldcirkel afdekt. Zie ook de "tulp"vormige zonnekappen. Belangrijker is dat die dingen gebruikt worden.

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Rechthoekige zonnekap, waarom ???

Bericht door André » vr aug 15 2014 11:20 pm

Dus zoals ik al dacht, gewoon uit optisch oogpunt. Ik vind het persoonlijk wel wat "stoerder" staan zo'n rechthoekige zonnekap.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”