Vogezen

Plaats reactie
Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Vogezen

Bericht door Jahoe » vr aug 15 2014 8:36 pm

Afgelopen voorjaar in de Vogezen geweest. Loop beetje achter met selecteren en bewerken dus die van de zomervakantie liggen nog te wachten.

Deze heb ik gisteren met vrij veel aandacht bewerkt. Wat vinden jullie ervan. Te donker? De lucht teveel bewerkt? (gradient filter met exposure en hooglichten terug gedrongen). WB nog wat aan de koude kant? Ik heb hier ook nog een bracketing serie van liggen om eens met HDR te gaan oefenen. Maar dat moet ik nog even uitvogelen).

Zal ook nog wel wat andere foto's uit de serie later bijvoegen.

Exif:
D7100
Sigma 17-50

F/8 - 1/100 - 17mm - ISO100

Afbeelding
2014-05-01 150718 by JnHkstr, on Flickr
D500 / Z6 en een hoop glas

JJG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Vogezen

Bericht door JJG » vr aug 15 2014 9:38 pm

Sfeervol!

De wolken wellicht wat te donker en tikje teveel contrast. Kijkt wel lekker weg ieder geval!

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr aug 15 2014 10:21 pm

Dank voor je reactie. Ben nog beetje aan het finetunen geweest en de tweede variant, waar de pomp wat minder prominent aanwezig is, is misschien mooier bedenk ik me nu, omdat het minder in de weg staat van het berglandschap.

aangepaste bewerking :
Afbeelding
2014-05-01 150718-2 by JnHkstr, on Flickr

Iets andere compositie:
Afbeelding
2014-05-01 150836-2 by JnHkstr, on Flickr

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » vr aug 15 2014 10:34 pm

Mooi uitzicht :)
Die wolken, wat heb je er mee gedaan?? Heb je in de nabewerking een gradiënt filter van boven naar beneden getrokken? Die eerste is ietsjes over the top, de tweede kijkt al wat lekkerder, de derde vind ik wel het prettigst, misschien in de verte net iets te licht.

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » vr aug 15 2014 10:37 pm

Miischien een beetje vreemde reactie:

Foto 1 vind ik het mooist, echter er lijkt, mijn inziens, iets niet te kloppen met het licht (het lijkt recht in het midden naar voren te komen, zijkanten zijn donker. De drinkbak lijkt van voren verlicht te worden. (?)

Foto 3 lijkt het meest natuurlijk wat lucht betreft, licht kom van links-boven (?)

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr aug 15 2014 10:58 pm

Voor mij is de boomstamwaterpomp de held van het verhaal dus ik zou de foto vanuit dat idee bewerken (en maken). Dus geen heftig contrast in de wolken want de achtergrond, hoe mooi die hier ook is, is slechts een achtergrond en die hoort niet teveel de aandacht van het hoofdonderwerp af te leiden.

Maar misschien vind jij die hele pomp niet boeiend en gaat het je juist om de wolken, dat kan ook. Dan wordt de nabewerking totaal anders, bv pomp en bergen in silhouet en gruwelijk veel HDR contrast in de wolken. Je kunt alle kanten op :D Voor mij wordt een foto sterker als het heel duidelijk is wat je wilt laten zien.

Wat praktischer, misschien is het mooi als je de lucht wat kleur geeft en wat cropt. Er zit bovenin nu wel een heel groot kleurloos vlak.

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr aug 15 2014 11:30 pm

Dank voor de feedback,

Op foto 1 inderdaad behoorlijk met het licht in Lr zitten klooien. 2 keer een gradient filter. Een op de wolken van boven naar beneden, met daar vooral exposure en hooglichten teruggedrongen. maar ook een op de onderkant om de boomstam beetje op te lichten. Goed gezien Wellicht wat teveel van het goede en over de top. Ben nog geen expert wat licht aangaat. Moet even kijken of het me lukt om met kleur daar wat aan te passen, maar dan wordt het al snel onnatuurlijk als je daar niet goed mee om kunt gaan vermoed ik

Op de tweede compositie heb ik het bij 1 gradient filter op de lucht gelaten. Eigenlijk pure noodzaak, of ik moet meer lucht wegcroppen inderdaad. Dan krijg je een hele andere foto. Zal dat wellicht nog wel even een keer proberen

Wel grappig op een andere plek (fb) kreeg ik de opmerking dat de foto zonder boomstam bak mooier was geweest.
Het doel was juist de combi, de boomstambak op de voorkant om diepte perspectief in het landschap te krijgen en met de wolken een mooi dreigend effect te creëren. Maar misschien is dat voor sommigen teveel in 1 foto.
Ik had toen ook nog geen polarisatie filter voor een mooiere lucht. Inmiddels wel, dankzij dit forum, alleen nog niet echt uit kunnen proberen.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za aug 16 2014 1:18 am

De foto's en schilderijen die ik het meest bewonder hebben één duidelijk onderwerp en de rest in de foto versterkt dat onderwerp.

Vooral bij jouw "iets andere compositie" foto heb je twee onderwerpen, de berg en de waterbak, allebei gelijkwaardig in beeld gebracht. Daardoor is geen van de twee goed in beeld gebracht en dat maakt het voor mij een onduidelijke foto. Voor een landschapsliefhebber leidt de bak teveel af en voor een boomstambakliefhebber leidt het landschap teveel af. De twee elementen verzwakken elkaar. De boomstambak is veel te dominant als object om wat diepte toe te voegen aan het landschap.

Je andere foto is daarin beter maar heeft in in de nabewerking meer duidelijkheid nodig over waar je de foto over wilt laten gaan. Dat zit hem vaak in kleine details, een beetje meer contrast in de lucht geeft de foto en dreigende sfeer, nog iets meer contrast en de wolken leiden af van het onderwerp en maken daardoor de foto zwakker.

De oude landschapsschilders waren erg goed in 'nabewerking'. Heel leerzaam om die te bestuderen :D

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”