7-daagse challenge, dag 2 - Psychostasia

Plaats reactie
Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

7-daagse challenge, dag 2 - Psychostasia

Bericht door Tzigane » do aug 21 2014 8:18 pm

Recent hebben mijn vriendin en ik een "7-daagse fotochallenge" verzonnen met elkaar. 7 dagen lang maakten we samen elke dag een foto. Het concept, uitvoering en nabewerking moest allemaal gebeuren in 1 enkele dag. Dit stimuleerde onze creativiteit enorm, en ik zal hier een aantal werken laten zien. Dit is het resultaat van de tweede dag. De eerste dag is het delen eigenlijk niet waard, dus ik begin bij dag 2.

"Dit concept evuloeerde uit iets dat veel duisterder en onheilspellender was, maar na wat heen en weer gepingpong met ideëen sprak de esthetiek van de rode details en zwarte kleding ons erg aan. Het figuur wat we wilde neerzetten moet doen denken aan het concept "psychostasia", het wegen van de ziel tegen een veer, zoals bekend uit de Egyptische, Griekse en Christelijke mythologie.

De uitvoering vergde het bijeenzoeken van een geschikte outfit, details, en het zoeken naar een locatie, welke we vonden in een verlaten speeltuin met een klein parkje, waar het licht en de achtergrond interessant was.

Afbeelding

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: 7-daagse challenge, dag 2 - Psychostasia

Bericht door henkk » do aug 21 2014 9:09 pm

Een hele uitdaging en om dat zo samen op te pakken!
Een heel deel van de lol zit waarschijnlijk in de voorbereiding.
met duistere en onheilspellende dingen heb ik niet zo veel, integendeel. Daarom vind ik de doek om het hoofd maar zo-zo, alhoewel ze er ongetwijfeld doorheen kan kijken.
Het is niet duidelijk waar ze naar kijkt, niet naar de veer. Er zit een zekere afwachtendheid in het beeld van iets wat gaat komen (maar wat?).
De tint is m.i. wat te bruin maar ik bekijk de foto op een laptop/tablet combi.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr aug 22 2014 9:35 am

Dankje voor je antwoord!

De voorbereiding is inderdaad erg leuk om te toen, het uitwisselen van ideëen, brainstormen, het verzamelen van de benodigdheden en het zoeken naar een geschikte locatie. Toch wisten we elke dag wel iets interessants neer te zetten.

De doek in deze foto is heel symbolisch. Het wegen van de ziel moet natuurlijk wel eerlijk gebeuren, zonder vooroordelen. Gelijk Vrouwe Justitia. :)

Wie wil er verder nog wat over zeggen? Wat zie je, wat doet de foto? Ik ben erg benieuwd!

karwil
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door karwil » vr aug 22 2014 9:35 pm

de pose heeft iets sensueels (zwierig mooie curven, het lijkt de tak te volgen )wat ik niet echt kan rijmen met het strenge en rechtvaardige van vrouwe justitia.
De outfit vind ik treffend. prachtig
De rechterhand (leidend) intrigeert mij de wijsvinger, wat is de betekenis dat die zo prominent alleen in beeld komt; de linkerhand is meer ontvangend.
De titel verwart mij: state of mind of juist iets beeldend van psychotische beleving door de doek om het hoofd.
De foto werk intrigerend,is boeiend stimuleert tot nadenken en vele interpretaties. Daarom alleen al zeer geslaagd
fotografie is voor mij in het gewone het bijzondere ontdekken.
{url=https://www.flickr.com/photos/karel_willemse/url}

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr aug 22 2014 10:10 pm

Bedankt voor je uitgebreide commentaar!

De titel slaat op het "wegen van de ziel tegen een veer" uit oude mythologieën, dit concept heet psychostasia. Heeft verder dus niets te maken met psychosen of state of mind. :)

Leuk dat je er meerdere dingen in ziet, ik vidn het altijd intrigerend om te horen wat voor ideëen anderen bij foto's hebben.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za aug 23 2014 12:59 pm

Erg sfeervol. De compositie en het lijnenspel zijn erg mooi.
De pose en outfit zijn geweldig. Het lijkt alsof de hoofddoek haar neus naar achter duwt en daardoor wordt ze iets teveel miss piggy voor mijn smaak. De herfstachtige toning vind ik erg passend.

De interactie met de bomen om haar heen is erg cool, hoe ze meebuigt met de boom rechts en hoe ze terug lijkt te deinzen voor het het kleine takje rechts wat dreigend naar haar uitreikt.

Het boom uit het hoofd gewei zou net wat meer naar links mogen zodat het wel framed maar niet geweid of iets meer naar rechts zodat het meer een gewei wordt, wat hier wel zou passen.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo aug 24 2014 8:09 pm

Gave serie heb je gemaakt, bewondering voor je concept en uitwerking. Dit vind ik de mooiste.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » ma aug 25 2014 6:48 pm

Bedankt:

Ator: Laat het mijn vriendin maar niet horen, zo is haar neus gewoon. :D

Ik heb zitten stoeien op locatie met de bomen achter haar hoofd, maar ik vond juist zit een fijne voortzetting van de lijnen in de foto, de boom rechts die icm met haar lichaam, en de takken boven een S vorm maken. :)

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”