Samyang 10 mm f 2.8 : uw mening ?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Samyang 10 mm f 2.8 : uw mening ?

Bericht door a vgastel » do aug 21 2014 7:12 am

Werken zonder objectief zal niet het niet zijn bedoel je denk ik de M-STAND. :wink2:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... tellen.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vinkacademy.nl/fotografietips/sc ... ijke-tips/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie.nl/kennisbank/125 ... r-optimaal" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

vandevelde francois
Forumlid
Forumlid

Bericht door vandevelde francois » vr aug 22 2014 1:08 am

Het objectief is gisteren geleverd. Heel degelijk gamaakt.

Ik ben nog op weg naar info om deze Samynag 10 mm te koppelen aan een Nikon d7000. Er is redelijk wat miscommunicatie tussen de body en de lens, lijkt me. En mijn onwetendheid zal daar alles mee te maken hebben.

Hier de huidige situatie :

- het objectief past perfect, geeft geen foutmelding.
- objectief moet op f22 staan, bij alle andere cijfers heb ik de fotomelding "fEE', en kan ik geen foto's nemen.
(bij mijn nikon 50 mm f1.8 en 85 mm f1.8 is dit ook,
- Als ik werk op de A-stand , kies ik mijn diafragma (toestel de sluiterijd) bij een opname heb ik dus een aangepast sluiterijd, klinkt ook ok
- de diafragma - waarde die ik instel, zie ik ook bij de exif gegevens, lijkt dus ok
- is het niet de bedoeling de dat diafragma-ring gebruikt wordt bij deze lens ? Er zijn electron. componenenten om te kunnen scherpstellen (groen bolletje). dus diafragma keizen die ik in de body. Normaal ? Ik denk gelezen te hebben dat andere gebruikers '(op een Nikon) wel deze f-ring gebruiken (2.8 tot 22) Of is het inderdaad bij Nikon zo je moet werken via bijv; de A-stand, en van daaruit je diafragma kiezen.
- bij manueel scherpstellen zie ik echter geen verandering in de lens, geen scherpe bloem bijv. de codes in de zoeker veranderen wel, tot het bolletje dat staat voor 'ok'. Maar het onderwerp (bijv een bloem op 25 cm doet ampers iets, is eigenlijk geen scherpstelling.
- het lijkt een beetje op geen contact zijnde tussen de 2, terwijl de body wel zijn signalen uitgeeft.

Zijn er mensen die ook deze vragen hebben , of mensen die hierbij wat uitleg kan geven ?

bij mijn instellingen : "Objectief zonder CPU" heb ik deze lens als nr 1 ingevoerd, met een brandpuntsafstand van 15 mm en een maximaal diafragma van f 2.8. Ook mijn Fn knopje is zo ingesteld. (maar wanneer werkt dit wel, toestel doet daar niet onmiddellijk iets mee, als je dan op ok drukt ...

Wat heb ik teveel /tekort / verkeerd
/ ..... gedaan volgens u ?

met zo'n wijde lens is focussen waarschijnlijk anders dan met een 50 of 85 mm f1.8. Als je daar draait aan de focusring zie je vrij goed wat scherp is wat niet. Bij de 10 mm f2.8 merk ik eigenlijk geen verschil als ik daarop scherpstel. Een bloem binnenshuis op 30 cm zou toch mogen een verscherping geven als je manueel scherpstelt (toestel geeft wel bolletje)

Ik probeer morgen nog een paar shoots buitenshuis in de weide. scherpstellen op korte en lange termijn, ...
Op dit moment zie ik echt anderen standen om ander/meer contact te bekomen tussen lens en toestel. (D7000)

steeds welkom met uw advies, het is misschien maar een kleinigheidje, een weetje, ... ondertussen zoek ik verder.

Op de body heb ik enkel links de knop veranderd van AF naar M, op de Samyang 10 mm is niet te veranderen denk ik, ....
Of is dit misschien allemaal zo en kan je geen dicht onderwerp(30 cm) echt scherp krijgen (zie toch soms heel scherpe onderwerpen die dicht genomen zijn). Misschien intern een instelling of zo, maar kan niet onmiddellijk iets halen uit de dikke handleiding van de D7000.

veel vragen dus van deze leek ....

Alvast dank !

Hopelijk zijn hier wat Samyang - freaks die me kunnen helpen ontmaagden in het wereldje van Samyang (samen met Nikon)

Greetz

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2014 10:59 am

vandevelde francois schreef: - is het niet de bedoeling de dat diafragma-ring gebruikt wordt bij deze lens ?
Nee, dat is in dit geval niet de bedoeling. Je stelt het diafragma eventueel in op de camera, als je de opening wilt verstellen. Zelf had je al gemerkt dat als de ring niet op F22 staat dat je dan een FE melding krijgt. Dus de ring op F22 laten staan. Heeft allemaal te maken met het feit dat voor Nikon al pakweg 45 jaar de lenzen compatibel zijn met huidige camera's. Daar zitten dus wat enigenaardigheidjes bij als je niet helemaal door hebt hoe het in elkaar zit.
vandevelde francois schreef: - bij manueel scherpstellen zie ik echter geen verandering in de lens, geen scherpe bloem bijv. de codes in de zoeker veranderen wel, tot het bolletje dat staat voor 'ok'. Maar het onderwerp (bijv een bloem op 25 cm doet ampers iets, is eigenlijk geen scherpstelling.
Klopt. De scherptediepte bij deze brandpunt is zodanig groot dat je nauwelijks verschil zult zien bij verdraaien van de scherpstelring. Heel goed kijken en je oculair van de zoeker goed instellen, en je zult dan echter beslist nog wel verschil zien, maar inderdaad relatief erg weinig tegenover brandpunten die langer zijn.
vandevelde francois schreef: bij mijn instellingen : "Objectief zonder CPU" heb ik deze lens als nr 1 ingevoerd, met een brandpuntsafstand van 15 mm en een maximaal diafragma van f 2.8.
De brandpunt is 10mm, zul je dus ook 10mm moeten instellen in je camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr aug 22 2014 11:37 am

Vraag aan :
Léon Obers

De brandpunt is 10mm, zul je dus ook 10mm moeten instellen in je camera.

Lijkt mij heel redelijk, maar wat doet de camera ermee?
Of wat is het verschil als je een andere (foute) brandpuntsafstand instelt?

Ben
Toelichting; Altijd benieuwd naar hoe de 'internals' van de camera werken.
Het probleem of de oplossing ervan is voor mij niet van toepassing.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2014 11:39 am

Voor een juiste vastlegging van de EXIF-gegevens, plus het specifiek afstemmen van belichtingsopties m.b.t. matrixmeting.

vandevelde francois
Forumlid
Forumlid

Bericht door vandevelde francois » vr aug 22 2014 12:14 pm

Bij instelling "Objectief zonder Cpu" staat geen 10, het gaat van 6,8;13;15,16, .... Wat stel ik het best in ? (vandaar koos ik voor 15, deels omgerekend).

Ik zoek even op ivm de oculair ... dat is weer een nieuw onderwerp voor mij, heb daar nog nooit aangekomen. Daar kan je dus regelen om bij de scherpstelling van een onderwerp iets meer duidelijkheid te zien in het schermpje ?

Dank alvast

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr aug 22 2014 12:25 pm

Zou hem dan op 8 zetten , dacht dat je hier niet moest om rekenen .
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =35&t=1383" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 8&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

vandevelde francois
Forumlid
Forumlid

Bericht door vandevelde francois » vr aug 22 2014 12:46 pm

Heb de dioptrieregelaar wat bijgesteld in het is inderdaad opgelost ... Dankzij jullie en pag. 34 van de handleiding ...
Nu is het onderwerp vrij scherp als ik het groene bolletje bereik in de zoeker en wordt de achtergrond wat wazig.

Het is trouwens een heerlijke scherpstelring en heel fijn mee werken !

Mijn vragen zijn bijna ten einde.
Enkel nog die instelling van de CPU waar ik geen 10 mm kan ingeven. Wat geef ik het best in ?
(met welke basisinstelling werken jullie of raden jullie aan met dit type lens ? Werk nogal graag op de A)

Bedoeling is om volgende week probleemloos 2 dagen Parijs te zien en wat vast te leggen vanuit de hoogte (300m)en vanuit het water ...

Weeral dank ....!

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr aug 22 2014 1:48 pm

Dank je Léon,

Enig idee wat de effecten zijn op de matrixmeting.

Toch nog even in mijn 'objectieven' bak kijken wat voor lenzen ik heb die een dergelijke instelling nodig zouden hebben. Heb nog een aantal oude Sigma objectieven. (Nog nooit op mijn D7000 bevestigd).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2014 2:13 pm

ben42 schreef: Enig idee wat de effecten zijn op de matrixmeting.
Matrix houdt rekening met een database aan bekende lichtverdelingen van onderwerpen. Ik kan me voorstellen dat bij een grotere beeldhoek andere opties uit die database worden gepakt, dan bij een minder sterke groothoek. Bedenk verder ook dat sterker groothoek, meer lichtafval naar hoeken betekent, wat als "normaal" wordt beschouwd (niet als onderbelichting wordt aangerekend). Die verschillen zullen grofweg mee worden genomen in de afweging als keus voor een juiste belichtingscombinatie.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”