tips bij festival fotografie

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
jeroen13579
Forumlid
Forumlid

tips bij festival fotografie

Bericht door jeroen13579 » wo aug 13 2014 2:06 pm

ok, ik mag dus de komende dagen op pukkelpop foto's gaan maken, spijtig genoeg heb ik geen toegang om achter de hekken te mogen.
maar al bij al kan ik dus foto's gaan maken

wie heeft er goede tips voor mij
ik weet mijn apparatuur is niet het best, maar hopelijk kunnen jullie mij toch helpen

zelf heb ik als camera de nikon D3200, met de 18-55 mm lens van nikon, de 55-300 mm lens van nikon en de macro 90mm lens van tamron.

alvast bedankt

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: tips bij festival fotografie

Bericht door Vincent » wo aug 13 2014 2:26 pm

Ik weet de exacte podiumopstelling van pukkelpop niet.

Maar in de tenten zal je snel tegen problemen aanlopen omdat je niet genoeg lichtsterkte (iso + diafragma) hebt dus ik zou me overdag vooral concentreren op de buitenstage(s).

Vanuit het publiek schieten heeft op veel festivals als voordeel dat je niet continu neusgaten in staat te schieten vanwege de extreem hoge stages. Vanuit het publiek kun je vaak veel betere hoeken krijgen. Je bewegingsruimte is echter wel een stuk minder, en vooral minder flexibel. Je zult dus beter moeten plannen waar je staat en kunt niet lukraak links en rechts gaan rennen.

Zodra de avond invalt en het donker wordt wordt het lastiger, maar niet onmogelijk. Houdt rekening met de lampen, (schiet op momenten dat er veel licht is), een volgspot op een zanger geeft soms ook al genoeg licht om je sluitertijden te halen. Gebruik dan wel spotmetering! Niet te ver inzoomen want met jouw lenzen neemt de lichtsterkte af als je verder gaat inzoomen. Maar bedenk wel dat uiteindelijk een scherpe foto met ruis beter is dan een onscherpe foto zonder ruis. Dus als je ISO naar 3200 of 6400 moet, gewoon doen! Met een nette nabewerking is ruis vrijwel nooit echt een probleem bij concertfotografie. Wel in RAW schieten dus!

En als je toch tussen het publiek staat, vergeet ze dan vooral niet op de foto te zetten. Een festival is zoveel meer dan een podium met artiesten!

Ow, en vooral gewoon veel plezier beleven en achteraf je foto's in het verzameltopic zetten natuurlijk ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op wo aug 13 2014 3:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

justme
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door justme » wo aug 13 2014 2:44 pm

wellicht kom je soms qua licht nog beter uit met je 90mm 2.8 macrolens dan met je 300mm op 4.5?

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » wo aug 13 2014 3:00 pm

probeer vooraf al wat onderwerpen te kiezen om je op te focussen. Als je eenmaal op het festifal bent vindt je alles leuk om op de foto te zetten.......
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

jwvanrooij
Forumlid
Forumlid

Bericht door jwvanrooij » wo aug 13 2014 3:13 pm

Ik fotografeer vaak op festivals en bij concerten. Met mijn kitlens bereik ik best leuke resultaten. Misschien dat je wat hebt aan mijn volgende tips.

- Zet de camera in continuemode zodat je uit meerdere shots kunt kiezen.
- Met de sport mode kun je ook leuke resultaten bereiken ;-)
- De belichting op een podium volgt vaak een bepaald patroon. Maak daar gebruik van, dan hoef je niet te flitsen
Nikon D3000, D5200, Nikon D50, Tamron AF 18-200mm, Nikkor 50mm 1:1:8 D, Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR

jwvanrooij
Forumlid
Forumlid

Bericht door jwvanrooij » wo aug 13 2014 5:15 pm

Oja, emoties van bezoekers is ook altijd leuk om te fotograferen
Nikon D3000, D5200, Nikon D50, Tamron AF 18-200mm, Nikkor 50mm 1:1:8 D, Nikkor AF-S DX 18-140 mm f/3.5-5.6G ED VR

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di aug 19 2014 5:06 pm

Nog gelukt op Pukkelpop?
Fin.

jeroen13579
Forumlid
Forumlid

Bericht door jeroen13579 » vr aug 22 2014 3:23 pm

Sorry voor de late reacties jongens, maar in ieder geval super bedankt voor jullie reacties

en ja ik heb best wel toffe foto's kunnen maken op PKP, zeker voor de eerste keer met een DSLR op een festival.

De foto's zijn dus gemaakt met mijn Nikon D3200 en de meeste met mijn nikon 55-300mm lens
het was niet altijd even gemakkelijk om vanuit het publiek foto's te maken (van de artiesten dan) omdat ik dus ook niet frontstage mocht

vanaf volgende keer ga ik dus wel frontstage mogen
de foto's heb ik ook gemaakt voor clublife magazine, maar omdat ik geen ervaring had en ze toch eerst wouden kijken wat ik in mijn mars had. en het vrij kort op het festival was. konden ze mij geen Accreditatie geven (waardoor ik dus ook niet frontstage kon)

ze hebben mijn foto's nu dus gezien en ben toegevoegd aan het team, dus vanaf volgende keer heb ik dus meer mogelijkheden

maar de foto's zijn dus te vinden op: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 193&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
(ik hoop dat ik hier een link mag plaatsen)

ik zou zeggen, deel en like het ook gerust :P, want zo zien meer en meer mensen de foto's, want er zijn een paar foto's van in het publiek bij, dus zou tof zijn voor de persoon die er opstaat hun eigen tegen komen. :)

maar natuurlijk, is jullie mening ook belangrijk, dus wat is volgens jullie goed, wat is slecht, wat kan beter, .....

het enige spijtige is dat via clublife magazine, niet betalend is, dus dit zou ik graag in de toekomst er wel van willen maken, maar dit is uiteraard een goeie manier om super veel te leren. Waarvoor ik hun wel dankbaar ben, omdat ik ook als fotograaf mijn beroep zou willen maken.

maar soit alvast bedankt iedereen :)

jwvanrooij
Forumlid
Forumlid

Bericht door jwvanrooij » vr aug 22 2014 3:26 pm

Er zitten erg leuke foto's tussen.

Tip voor de volgende keer: plaats alleen scherpe foto's

jeroen13579
Forumlid
Forumlid

Bericht door jeroen13579 » vr aug 22 2014 3:31 pm

Wel spijtig dat foto's op facebook niet de goede qualiteit laten zien, maar soit ;)

jeroen13579
Forumlid
Forumlid

Bericht door jeroen13579 » vr aug 22 2014 3:37 pm

@jwavanrooij, had niet gezien dat je al gereageerd had toen ik mijn 2de reactie plaatste. Maar op mijn pc zijn ze dus duidelijk en scherp, maar door facebook verandert dat. NU heb ik wel te horen gekregen dat ik mijn pixels eigenlijk zou moeten aanpassen vooraleer ik ze op fb zet.
dus dat weet ik voor de volgende keer.

maar op mijn laptop zijn ze dus scherp

Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr aug 22 2014 10:49 pm

Tja foto's en facebook gaan ook niet echt goed samen als je ze in hoge kwaliteit wil tonen. Kan je beter mediums als Flickr gebruiken en vanuit social media daarnaar verwijzen.
Zitten inderdaad erg leuke shots tussen, zeker gezien het materiaal wat je hebt! Dus gevoel voor compositie heb je wel, al gaat het bij sommige wel net even mis.
En veel lijken niet scherp en ik weet niet of dat door fb komt of door de foto's. Wat voor sluitertijden hebben ze?
D500 / Z6 en een hoop glas

rjasp
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door rjasp » vr aug 22 2014 11:22 pm

Foto's op Facebook, worden best wel in een acceptabele resolutie weergegeven. Wel moet je bij het aanmaken van een foto album en het uploaden van je foto's onderaan een vinkje plaatsen dat het HIGH RES foto's zijn.

Probeer het maar eens, zie ook dit voorbeeld van een van mijn foto's op Facebook:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

gr.
Rob
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.

jeroen13579
Forumlid
Forumlid

Bericht door jeroen13579 » za aug 23 2014 2:28 pm

@jahoe
Ik weet het dat ik beter flickr kan gebruiken, maar moet hier nog een account op gaan maken. Inderdaad ik heb nog eens op mijn laptop gekeken en sommige zijn inderdaad minder scherp, maar een deel lijken op fb echt minder scherp dan dat ze effectief zijn.
De sluitertijd is bij verschillende foto’s anders, maar ze gaan van 1/200 tot 1/1000. Als je wilt zet ik het hier per foto wel?
Maar bedankt voor je reactie

@rjasp
Inderdaad dat vinkje heb ik aangevinkt, en achteraf gezien op de pc zijn sommige inderdaad niet zo scherp. Maar er zijn er bij die op de pc wel scherp zijn maar op fb niet. Maar je hebt wel gelijk
Mooie foto van u trouwens

jeroen13579
Forumlid
Forumlid

Bericht door jeroen13579 » za aug 23 2014 2:30 pm

@rjasp

maar misschien heb jij bij de foto te exporteren, ingesteld op langste zijde op 2048???

want dit heb ik namelijk pas geleerd, en zo zouden ze wel scherper op fb komen.

dus volgende keer ga ik dit eens toepassen

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”