Raster in de D40?
Raster in de D40?
Op vakantie heb ik gemerkt dat ik de neiging heb mijn camera nét niet helemaal rechtop te houden als ik fotografeer. Resultaat: scheve torens en gebouwen. Mijn oude compactcamera gaf de mogelijkheid een raster te tonen in de zoeker, waarop je je compositie goed kon indelen. Bij een beginnerscamera als de D40 zou je verwachten dat deze optie er op moet zitten. Ik kan er echter, noch op de camera, noch in de handleiding iets van vinden. Daarom als laatste redmiddel: WEET IEMAND OF HET MOGELIJK IS BIJ DE D40 EEN RASTER IN TE STELLEN IN DE ZOEKER?
Ander vraagje: De D40 geeft in de fotoweergave de hoge lichten aan. Soms best handig, soms ook irritant. IS HET MOGELIJK DE WEERGAVE VAN "HOGE LICHTEN" UIT TE ZETTEN?
Ander vraagje: De D40 geeft in de fotoweergave de hoge lichten aan. Soms best handig, soms ook irritant. IS HET MOGELIJK DE WEERGAVE VAN "HOGE LICHTEN" UIT TE ZETTEN?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
menu
In mijn D80 kan ik de rasters gewoon uit en aanzetten, bij mijn D70(s) kon dat ook.
Weet niet of dat bij de D40 kan.
Zou dan ik het menu moeten staan.
Groetjes George
Weet niet of dat bij de D40 kan.
Zou dan ik het menu moeten staan.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
V.w.b. weergave Hoge Lichten:
Bij de D80 is het zo: Normale foto, één omhoog; Gegevens, één omhoog; meer gegevens, één omhoog; Hoge lichten, één omhoog; Histogram, één omhoog; Normale foto... En dit herhaalt zich uiteraard.
Neem aan dat dit met de D40 net zo is.
Hope this helps,
ALE
Bij de D80 is het zo: Normale foto, één omhoog; Gegevens, één omhoog; meer gegevens, één omhoog; Hoge lichten, één omhoog; Histogram, één omhoog; Normale foto... En dit herhaalt zich uiteraard.
Neem aan dat dit met de D40 net zo is.
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D40 en gridlines
In nederlandse Nikon-taal heet het gezochte feature: Oproepbare Rasterlijnen.rvdb schreef: Wat voor glaasje is dat met grid lines? Is dat er ook voor de D50? Ken wel mensen die daar interesse in zouden hebben namelijk...
De D80 heeft dat, net als de D200 en D300
De D40 heeft het niet, helaas.
Een extra glaasje zou een verwisselbaar metglas zijn, alleen de D2 en D3 hebben dat, en natuurlijk de F/F2/F3/F4/F5/F6 kamera's.
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
Gevonden!
http://www.katzeyeoptics.com/item--Katz ... d_D40.html
Voor er opmerkingen komen dat daar geen grid in zit... Onderaan, drop down menu, extra optie van 45 dollar.
http://www.katzeyeoptics.com/item--Katz ... d_D40.html
Voor er opmerkingen komen dat daar geen grid in zit... Onderaan, drop down menu, extra optie van 45 dollar.
-
- Clublid
D40 of D80
Ik heb even op de site gekeken, maar een Katzeye met grid, dus dat raster kost al $ 145,-- dan het versturen naar Nederland, doe daar ook nog even $ 20,-- bij zit je al op $ 165,-- omgerekend ongeveer € 125,--
Dan nog even laten inbouwen in Beverwijk € 75,--
Dan komt dat raster je op € 200,--
Met als nadeel dat je het niet even snel kan verwijderen als je het zou willen.
Ik denk dat een D40(x) bezitter hier niet op zit te wachten.
Kan je beter gelijk een D80 kopen met alle voordelen van dien.
Groetjes George
Dan nog even laten inbouwen in Beverwijk € 75,--
Dan komt dat raster je op € 200,--
Met als nadeel dat je het niet even snel kan verwijderen als je het zou willen.
Ik denk dat een D40(x) bezitter hier niet op zit te wachten.
Kan je beter gelijk een D80 kopen met alle voordelen van dien.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
@ Robin. Het lijkt me een beetje lastig om door je zoeker te kijken en ook op het waterpas op je flitsschoen.
@ Mirella: Oefen door je zoeker kijken je camera recht te houden. bv de horizon evenwijdig met de onderkant van je zoeker. Een gebouw of lantaarnpaal evenwijdig met de zijkant. Gewoon een poosje oefenen en schieten. Je moet 'gevoel'met je camera gaan krijgen.
Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag om rasterlijntjes op je matglas, maar misschien helpt het om je camera beter rechtop te houden.
@ Mirella: Oefen door je zoeker kijken je camera recht te houden. bv de horizon evenwijdig met de onderkant van je zoeker. Een gebouw of lantaarnpaal evenwijdig met de zijkant. Gewoon een poosje oefenen en schieten. Je moet 'gevoel'met je camera gaan krijgen.
Dit is natuurlijk geen antwoord op je vraag om rasterlijntjes op je matglas, maar misschien helpt het om je camera beter rechtop te houden.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Photoshop: Selecteer de measure tool en trek een lijn langs je horizon of langs een scheefstaand gebouw. Klik op Image --> Rotate canvas --> arbitrary, hier staat al de hoek ingevuld t.o.v. de x- of y-as.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;