Kinds of Blue

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kinds of Blue

Bericht door Tzigane » ma aug 25 2014 10:42 pm

Frankie schreef:Eens met Jaap. Een ruisende tv met een stekker midden op de hei, dat kan ook gewoon.

Zijn twee verschillende dingen, hoe onrealistischer je beeld, hoe geloofwaardiger de 'physics' achter de foto, zoals het licht, moeten zijn om een geloofwaardige plaat neer te zetten.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » ma aug 25 2014 10:56 pm

Met belangstelling alles gelezen. Wat een enorm verschil met de soort fotografie die ik beoefen. De eerste keer dat ik de foto zag vond ik deze erg mooi en aansprekend. Hoe simpel ik het dan misschien ook verwoord voor mij is het dat wat telt.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma aug 25 2014 11:07 pm

Natuurlijk zijn het twee verschillende dingen. Dit is een ding waar jij in jouw stijl op fixeert, terwijl dat in een andere stijl weer anders wordt gezien. Er bestaat geen waarheid hierin. De kunst is soms om je eigen perceptie aan te passen aan (de visie van) wat de ander je voorschotelt en zo je eigen dogma los te kunnen laten.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 25 2014 11:35 pm

Sterker nog: het woordje "geloofwaardig" doet bij dit soort beelden nauwelijks of niet ter zake. Bijna per definitie niet. Ik vermoed alleen maar dat een uitgebalanceerde en consequente lichtval juist afbreuk kan doen aan het geheel. Waar het wat schuurt begint de fascinatie.

Op zich interessant dat deze foto's leiden tot dit soort discussies! 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » di aug 26 2014 12:05 am

@ Tzigane
Kunstmatige lichtbronnen buiten het frame doen de wetten van de natuur geen geweld aan hoor en kunstmatig licht is er ook al een tijdje. Ik denk dat het je slechte smaak is :mrgreen: Bij jouw foto's vind ik het vaak jammer dat je er niet wat extra flitslicht gebruikt maar dat zal ongetwijfeld mijn slechte smaak zijn :P
------------------------------

Zelf trek ik de lijn bij dat wat je ziet mogelijk moet kunnen zijn, al is het hier en daar met een wat opgerekte realiteit of tien jaar extra research. Met bv. de zwevende mensen foto's die zo populair zijn kan ik niet zo veel. Zwevende mensen dat kan helemaal niet, behalve Superman maar die heeft een backstory waarin dat helemaal verklaard wordt :D

Bij mij begint een foto in mijn hoofd. Daar zit meestal al een bepaald licht bij en dat is vaak bigger than life. Ik haal veel licht inspiratie uit schilderijen, concept art voor films en games, en comic books. Vaak heeft daar de esthetiek voorrang op de realiteit.

Het opstellen van het licht vind ik een van de leukste dingen van fotograferen. Ik kan heel erg genieten van hoe licht ergens op valt, hoe vormen tot leven komen, hoe het reflecteert, hoe de sfeer verandert als je het licht verandert, hoe je de aandacht stuurt en het verhaal vertelt en vooral hoe je iets uit het gewone tilt. Dat is iets waar ik graag de controle over heb dus ik zie mezelf niet snel foto's maken zonder flitsers. Wel probeer ik, zeker in samengestelde foto's, er voor te zorgen dat het fysisch klopt.

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”