@ Tzigane
Kunstmatige lichtbronnen buiten het frame doen de wetten van de natuur geen geweld aan hoor en kunstmatig licht is er ook al een tijdje. Ik denk dat het je slechte smaak is :mrgreen: Bij jouw foto's vind ik het vaak jammer dat je er niet wat extra flitslicht gebruikt maar dat zal ongetwijfeld mijn slechte smaak zijn
------------------------------
Zelf trek ik de lijn bij dat wat je ziet mogelijk moet
kunnen zijn, al is het hier en daar met een wat opgerekte realiteit of tien jaar extra research. Met bv. de
zwevende mensen foto's die zo populair zijn kan ik niet zo veel. Zwevende mensen dat kan helemaal niet, behalve Superman maar die heeft een backstory waarin dat helemaal verklaard wordt
Bij mij begint een foto in mijn hoofd. Daar zit meestal al een bepaald licht bij en dat is vaak bigger than life. Ik haal veel licht inspiratie uit schilderijen, concept art voor films en games, en comic books. Vaak heeft daar de esthetiek voorrang op de realiteit.
Het opstellen van het licht vind ik een van de leukste dingen van fotograferen. Ik kan heel erg genieten van hoe licht ergens op valt, hoe vormen tot leven komen, hoe het reflecteert, hoe de sfeer verandert als je het licht verandert, hoe je de aandacht stuurt en het verhaal vertelt en vooral hoe je iets uit het gewone tilt. Dat is iets waar ik graag de controle over heb dus ik zie mezelf niet snel foto's maken zonder flitsers. Wel probeer ik, zeker in samengestelde foto's, er voor te zorgen dat het fysisch klopt.