welke camera d610 - d800

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: welke camera d610 - d800

Bericht door PanzerFaustNL » di aug 26 2014 3:45 pm

Ik weet niet hoe dat fotografie bedrijf heet, dat in de AH of in de Hema een stand maakt, waar je dan je kinderen kan laten fotograferen. De dame deed dat met een Olympus E-500. Ik, die echt serieus meer dan aardige foto's van mijn kinderen kan maken, ging voor de verandering toch eens vreemd. En er kwamen een paar weken later een stel foto's over tafel, tja. Aan de foto's kon je niet zien dat ze niet met een pro-camera gemaakt waren. Nou weet iedereen dat Olympus een vriendelijk bedrijf is waar goede, eigenzinnige camera's vandaan komen, maar dit had ik toch niet verwacht.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

henryb
Forumlid
Forumlid

Bericht door henryb » di aug 26 2014 4:26 pm

Ik twijfel nu tussen de d800 /d810 of d4s, de d4s heeft mogelijkheden om in een netwerk te werken, ook staat deze hoog aangeschreven als het gaat om filmen.
Alleen jammer dat de d4s minder MP's heeft dan de d800, als de D4s het dubbele aantal MP's had gehad had ik het wel geweten.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di aug 26 2014 4:57 pm

Nogmaals mijn vraag, waarom denk je zoveel mp's nodig te hebben?
Ga je een flatgebouw behangen met een foto, crop je structureel gigantisch?
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

henryb
Forumlid
Forumlid

Bericht door henryb » di aug 26 2014 5:06 pm

Het gaat niet om de details, meer om scherpte in kleur lijnen en contouren. Met vergrotingen ben ik nog nooit groter gegaan dan 1,2mtr.
Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik enige tijd vooruit kan en tegen veelvuldig gebruik kan.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di aug 26 2014 5:30 pm

De scherpte en kleur worden mede ( voor het grootste deel ) bepaald door de gebruikte objectieven. Ik durf te bewerken dat als ik jou 2 identieke foto's voorschotel gemaakt met een D4, een D800 of een 5D voor mijn part dat jij dit hieruit niet kan onderscheiden wat welke is.

Zie hier dit voorbeeld:

Afbeelding
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 26 2014 6:37 pm

Remco v/d Sanden schreef:Wat ik wel leuk vind om te lezen zijn reacties als : een D4 is eigenlijk niet geschikt als studiocamera... Vind ik een leuke stelling. Waarom niet?
Dat heeft volgens mij niemand beweerd. We hebben gesteld dat de dingen waar de D4 zo goed in is, met name robuustheid/snelheid, geen wezenlijk voordeel bieden in een studio-omgeving.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » di aug 26 2014 7:01 pm

Er word idd niet direct gezegd dat de D4 minder geschikt is hiervoor, maar wel dat de D800 dan de voorkeur zou hebben. Omgekeerd, maar hetzelfde word gezegd natuurlijk ;)

En de robuustheid is ook een veelgebruikte term ik zou wel eens een vergelijk willen zien tussen deze twee qua "bouwkwaliteit" en "robuustheid" Ik denk dat het allemaal nog wel mee valt relatief gezien. Maar ik zie dat misschien verkeerd. Natuurlijk zit er verschil in, maar ik denk dat het verschil niet zo groot is als mensen soms doen overkomen.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo sep 03 2014 4:12 pm

Ik sta helemaal achter de eerste reactie van Marco. met een 6mp camera kun je prachtige vergrotingen maken, bijvoorbeeld op canvas. Wat mezelf betreft: ik wilde een full frame opvolger voor mijn D300, een supercamera. De D600 vond ik erg mooi, maar deze week qua bediening toch wel wat af van de D300. Komt Nikon met de D800. Die sloot wel prachtig aan op mijn oude camera. Maar jeetje, 36 zegge zesendertig megapxels Eerlijk gezegd hadden ze er wat mij betreft ook de 16mp sensor van de d4 in mogen stoppen. Dan had ik (direct) geen nieuwe PC hoeven kopen, want werk je met een PC van een jaar of drie: tel er nog maar een 1000 euro bij op voor een dikke i7 of vergelijkbare mac. Nu ik de D800 zo'n 2 jaar in gebruik heb kan ik alleen maar zeggen dat die 36 mp soms toch wel erg handig zijn, inderdaad, als ik door omstandigheden gedwongen moet croppen (ik werk niet in een studio). Verder is de D800 de beste camera die ik ooit heb gehad en tevens het meest lastig om te temmen in het begin.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

I am.....Jos
Forumlid
Forumlid

Bericht door I am.....Jos » za sep 20 2014 3:16 pm

Tsja....als ik niet naar geld hoef te kijken dan zou ik voor de D810 gaan.
Ik sta alleen voor het dilemma dat ik nu met een D90 fotgrafeer en dus niet op full frame werk.
Voor mijn aankopen blijft het dus niet uitsluitend bij de body maar moet ook het glaswerk aangepast worden.
Aangezien ik geen prof ben hou ik het lekker bij de d90 en misschien dat ik ga uitbreiden met de d 7100
Waar is het eind? Het liefst zou ik de d 810 met de bijpassende lenzen willen hebben maar dan heb ik denk ik een probleem en dat heet......vrouw lief...... :D
If it's not a Nikon it's just a camera.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”