zo lang geleden..
Alfredo,
Wat zou je graag over de D2h willen weten. Het grote voordeel van digitale fotografie is dat je direct resultaat kunt zien. Gewoon wat zaken proberen en steeds terugkijken. Niet op je schermpje natuurlijk, wat daar leer je niet zoveel van. Beoordelen doe je op een, bij voorkeur gecalibreerde, monitor.
Waar Nikon destijds mee adverteerde was dat de D2h focus hield op het onderwerp. Heel duidelijk hierbij waren de foto's die ze gebruikten. Een hardloper die zelfs scherp bleef terwijl die voor een groot deel was ontrokken aan het zicht door een loper die dichter bij de camera liep.
Probeer dat soort zaken eens uit. Probeer de snelheid van de camera te benutten. Werk met meetrekken en experimenteer met bewegende doelen. Hier ligt de kracht van deze camera.
Oefen daarnaast op stillevens. Zorg voor een saaie opstelling en probeer die zo spannend mogelijk in beeld te brengen. Maak foto's vanuit verschillende hoeken met verschillende objectieflengtes, mogelijk zelfs met verschillende objectieven. Maak vooral VEEL foto's en bekijk ze kritisch. Lukt dat niet zo best, help je zelf dan een beetje op de volgende manier.
Maak 100 foto's die allemaal net even anders zijn. Gooi er vervolgens 50 van weg. Gooi van de resterende 50 er nog eens 10 weg. Van de veertig die je over hebt, bewaar je de 30 besten (wel eerlijk blijven). Na een nieuwe selectieronde blijven er nog maar 20 over. Hieruit kies je de 10 beste.
Maak een paar dagen later weer 100 verschillende foto's en doe de 10 beste erbij. Goot er 60 weg en herhaal de vorige stappen totdat je er nog 10 over hebt. Kijk eens goed hoeveel oude er nog tussen zitten?
Door het veelvuldig selecteren, heb je de beelden behoorlijk wat keren gezien. Door het selectieproces dwing je jezelf tot het objectief kijken. Tijdens de tweede sessie zal hier nog behoorlijk wat van in je hoofd rondhangen zodat je die sessie betere foto's maakt.
Door dit proces met stillevens steeds te herhalen, zullen een boel zaken op een gegeven moment (bijna) automatisch gaan. Deze kennis zal je erg van pas komen bij het snellere werk. Resultaat...... steeds betere foto's.
Wat zou je graag over de D2h willen weten. Het grote voordeel van digitale fotografie is dat je direct resultaat kunt zien. Gewoon wat zaken proberen en steeds terugkijken. Niet op je schermpje natuurlijk, wat daar leer je niet zoveel van. Beoordelen doe je op een, bij voorkeur gecalibreerde, monitor.
Waar Nikon destijds mee adverteerde was dat de D2h focus hield op het onderwerp. Heel duidelijk hierbij waren de foto's die ze gebruikten. Een hardloper die zelfs scherp bleef terwijl die voor een groot deel was ontrokken aan het zicht door een loper die dichter bij de camera liep.
Probeer dat soort zaken eens uit. Probeer de snelheid van de camera te benutten. Werk met meetrekken en experimenteer met bewegende doelen. Hier ligt de kracht van deze camera.
Oefen daarnaast op stillevens. Zorg voor een saaie opstelling en probeer die zo spannend mogelijk in beeld te brengen. Maak foto's vanuit verschillende hoeken met verschillende objectieflengtes, mogelijk zelfs met verschillende objectieven. Maak vooral VEEL foto's en bekijk ze kritisch. Lukt dat niet zo best, help je zelf dan een beetje op de volgende manier.
Maak 100 foto's die allemaal net even anders zijn. Gooi er vervolgens 50 van weg. Gooi van de resterende 50 er nog eens 10 weg. Van de veertig die je over hebt, bewaar je de 30 besten (wel eerlijk blijven). Na een nieuwe selectieronde blijven er nog maar 20 over. Hieruit kies je de 10 beste.
Maak een paar dagen later weer 100 verschillende foto's en doe de 10 beste erbij. Goot er 60 weg en herhaal de vorige stappen totdat je er nog 10 over hebt. Kijk eens goed hoeveel oude er nog tussen zitten?
Door het veelvuldig selecteren, heb je de beelden behoorlijk wat keren gezien. Door het selectieproces dwing je jezelf tot het objectief kijken. Tijdens de tweede sessie zal hier nog behoorlijk wat van in je hoofd rondhangen zodat je die sessie betere foto's maakt.
Door dit proces met stillevens steeds te herhalen, zullen een boel zaken op een gegeven moment (bijna) automatisch gaan. Deze kennis zal je erg van pas komen bij het snellere werk. Resultaat...... steeds betere foto's.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat een verhaal zeg en dat terwijl ik dat al wist.
Dan mag ik me dus pro noemen aangezien ik er mijn brood mee verdien.
Ik wilde alleen zeggen dat je GEEN pro wordt door een D2H te kopen.
Coureur ben je ook niet ineens als je een racecar koopt.

Ik wilde alleen zeggen dat je GEEN pro wordt door een D2H te kopen.

Coureur ben je ook niet ineens als je een racecar koopt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ten eerste: hartelijk bedankt voor de positieve antwoorden!
@opgezetfan: ik heb helemaal niets met auto's en vliegtuigen, dus waar heb je het over? Ook heb ik niet gezegd dat ik een pro ben of wil zijn...ik ben amateur die regelmatig tegen een kleine vergoeding foto's op een schijf brandt voor sportvrienden... ik heb al duizenden mooie actieplaatjes geschoten met de d2h in combinatie met de 80-200 2.8, dus ik weet uit ervaring dat deze lens WEL geschikt is voor deze tak van sport...
Waar ik nog wel eens mee worstel is bijv. de lichtmeting... ik schiet alles met AF-C en matrixmeting... maar ik bezoek wel eens sites van professionele sportfotografen en dan zie ik dat ze foto's van honkbal maken met Spotmeting...dus ga ik weer twijfelen. Ook kan je van andere platen veel leren qua composite en dergelijke.
Maar ik vind het ook gewoon leuk om meer te lezen op dit forum van mensen met dit soort camera's en hun foto's... er zijn er gewoon zo weinig op dit forum, leek het toen ik dit topic opende..
Maar ik hou verder mijn mond, want dit is alweer de zoveelste keer dat ik iets schrijf en direct weer de mond gesnoerd wordt door Opgezetfan... ik weet niet wat hij tegen me heeft..
@opgezetfan: ik heb helemaal niets met auto's en vliegtuigen, dus waar heb je het over? Ook heb ik niet gezegd dat ik een pro ben of wil zijn...ik ben amateur die regelmatig tegen een kleine vergoeding foto's op een schijf brandt voor sportvrienden... ik heb al duizenden mooie actieplaatjes geschoten met de d2h in combinatie met de 80-200 2.8, dus ik weet uit ervaring dat deze lens WEL geschikt is voor deze tak van sport...
Waar ik nog wel eens mee worstel is bijv. de lichtmeting... ik schiet alles met AF-C en matrixmeting... maar ik bezoek wel eens sites van professionele sportfotografen en dan zie ik dat ze foto's van honkbal maken met Spotmeting...dus ga ik weer twijfelen. Ook kan je van andere platen veel leren qua composite en dergelijke.
Maar ik vind het ook gewoon leuk om meer te lezen op dit forum van mensen met dit soort camera's en hun foto's... er zijn er gewoon zo weinig op dit forum, leek het toen ik dit topic opende..
Maar ik hou verder mijn mond, want dit is alweer de zoveelste keer dat ik iets schrijf en direct weer de mond gesnoerd wordt door Opgezetfan... ik weet niet wat hij tegen me heeft..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
ik heb helemaal niks tegen je ik zeg alleen wat sommige alleen denken en niet durven/willen zeggen. Als jij vind dat je foto's vele malen beter worden door alleen maar een D2H te kopen dan is dit geen miskoop geweest, echter had je die platen ook gewoon met de D50 kunnen maken en bijvoorbeeld voor dat bedrag van die D2h een ECHTE sportlens kopen.
- Cees
- Forumlid
Ik begrijp helemaal niets van deze posting. Alfredo is alleen aan het begin "aan het woord geweest", en heeft feitelijk de vraag gesteld "kan iemand mij meer vertellen over de (professionele) camera D2H". Hij heeft nergens gesteld zelf een pro te zijn. Ik herinner me dat hij een tijd geleden al aangegeven had met zijn D50 tegen de grenzen van de mogelijkheden aan te lopen.Opgezetfan schreef:Ik heb nu 3 pagina's globaal gelezen en begrijp nog steeds niet waarom je een D2H hebt gekocht. Een pro wordt je niet door een D2H te kopen of een D2x. Een pro wordt je door de kwaliteit foto's die je aflevert. Misschien kan je eens wat foto's laten zien hier ipv 3 pagina's vol te vragen over het hoe en wat. Als jij een foto post kunnen wij allemaal zeggen wat je goed hebt gedaan of fout (in onze ogen dan). Bovendien heb je niks aan 8 fps als je lens niet snel genoeg focust en zo te zien heb jij voor honkbal/ auto's en vliegtuigen nou niet echt leuke lenzen. Als ik jou was zou ik de D2H verkopen en investeren in goed lenzen.
Het kopen van een D2H of D2X betekent niet dat je vind dat je een pro fotograaf bent, het verruimt alleen je mogelijkheden. En inderdaad, een pro wordt je niet door zo'n toestel te kopen en, wat Marco al schrijft, ook niet door de kwaliteit foto's die je aflevert. Iets wat in mijn ogen ook vaak nog subjectief is.
Ik kopieer nog even je laatste posting Martijn: "ik heb helemaal niks tegen je ik zeg alleen wat sommige alleen denken en niet durven/willen zeggen. Als jij vind dat je foto's vele malen beter worden door alleen maar een D2H te kopen dan is dit geen miskoop geweest, echter had je die platen ook gewoon met de D50 kunnen maken en bijvoorbeeld voor dat bedrag van die D2h een ECHTE sportlens kopen".
Heb je deze uitspraak ergens gelezen? Ik niet. Spreek dus niet voor anderen, maar houd het bij jezelf. Ik lees alleen maar dat Alfredo vragen blijft stellen en voor de rest dat hij gelukkig is met z'n apparatuur.
Groet, Cees

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- alfredo
- Forumlid
- Contacteer:
inderdaad! merci.. hier een voorbeeld serie van de allerkleinste honkballers 6 jaar oud! dit had dus niet met de d50 gekund..

D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D2h dat is het
Je ziet dat het hem moeite kost, perst alles er uit.
Mooi he zo'n D2h
Groetjes George
Mooi he zo'n D2h

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Tsja je kan ook een videocamera kopen met 30 fps 

Ik heb een D70 en een D200, binnenkort ook een D3, maar dat is off topic, deze foto had ik niet kunnen maken met een D70 en wel hierom, dit is een van een serie van misschien wel 20 stuks van dit moment, en alleen deze is goed, natuurlijk kan ook 1 foto goed zijn, het juiste moment, maar het fotografische moment is met een snelle camera gewoon makkelijker te pakken.
http://farm1.static.flickr.com/168/408066161_11c30d4d3e.jpg
- alfredo
- Forumlid
- Contacteer:
Tjeetje zeg..wat ben jij toch een ongelofelijke........ dit bewijst gewoon hoe negatief jij naar bepaalde personen bent...... echt ongelofelijk...waar slaat dit nou weer op? Zeg je dat ook tegen de sportjournalisten van de krant?Opgezetfan schreef:Tsja je kan ook een videocamera kopen met 30 fps