megapixel frenzy bij beeldschermen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

megapixel frenzy bij beeldschermen

Bericht door Karel Giesen » di sep 09 2014 12:11 am

De megapixel frenzy slaat nu ook toe bij de beeldschermen! Waarom wilt u een 24 inch beeldscherm met meer dan 1920x1200 pixels (circa 2,3 MP)?? Het kan natuurlijk zijn dat u het kwalitatief, absoluut haalbare wilt zien (pixels van 0,1 mm). Dat is bij een 24 inch scherm ongeveer 20 MP. Dat is nog niet de resolutie van de D6x0 en D8x0, maar vooruit het begint er op te lijken!

Ik neem aan dat degenen die zo veel mogelijk pixels op hun beeldscherm willen zien ook altijd vooraan in de bioscoop op de 'nekloge' zitten!

Hoor/zie weer graag waarom al die pixels zo belangrijk zijn! :?
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

oud0001

Re: megapixel frenzy bij beeldschermen

Bericht door oud0001 » di sep 09 2014 1:13 am

Ach ja, ook bij deze pixels wil men groter, beter, meer en het nieuwste en als de buurman het heeft moet men het zelf ook hebben. Dat zal voor diverse mensen wel een rol spelen. Dat is het doel van de consumptie maatschappij. :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 09 2014 1:23 am

Mijn 27" scherm met een resolutie van 2560x1440 werk gewoon prettiger met die extra pixels dan een standaard 1920x1200 of 1920x1080. Meer ruimte voor je gereedschappen en een scherpere foto. Het werkelijke bestand is tenslotte groter dan deze maat, dus minder verkleinen. Dus beter zien wat je doet.

Natuurlijk is er wel een bovengrens aan wat zinvol is op dit oppervlak.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di sep 09 2014 9:00 am

De reden waarom ik juist een zo hoog mogelijke resolutie wil op m'n beeldschermen is nou juist vanwege het feit dat ik geen pixels wil zien! :P

Werk nu met 2 x 27" 2560x1440 gekalibreerde schermen en dat vind ik nog magertjes als ik met panorama's bezig ben.
Kan niet wachten totdat er 5K UHD schermen, voor een redelijke prijs, beschikbaar komen.
Zoals deze bijvoorbeeld: http://tweakers.net/nieuws/98258/dell-k ... lutie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat de buurman heeft interesseert me werkelijk helemaal niks, sterker nog, ik weet niet eens wat voor een beeldscherm 'ie heeft. (vind het trouwens een onzinnige opmerking)
Waarom zou ik anders zoveel moeite doen en aandacht schenken aan de hoge resolutie beelden die ik nu maak met de D800E? Kan ik net zo goed terug gaan naar de tijd van de D100...tja, en als je de verschillen niet ziet c.q. niet weet te waarderen, kun je net zo goed naar een 640x480 schermpie blijven koekeloeren. :lol:

Feit is en blijft dat de beeldschermen nog steeds ver achterlopen bij wat de camera's kunnen registreren. M.a.w. het zal eens een keertje tijd worden dat e.e.a. wat meer op één technologisch niveau getrokken wordt.

En wat betreft het onderschrift van de TS "Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien." dat is inmiddels ook al achterhaald door de technologie... Er is wel degelijk vooruitgang geboekt om blinden m.b.v. van allerlei technologie weer (wat) te laten zien. O.a. speciale brillen. Zo zie je maar, vrijwel niks ligt vast c.q. is onwrikbaar. :mryellow:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op di sep 09 2014 9:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » di sep 09 2014 9:04 am

Ik sluit me gemakshalve aan bij hetgeen Erik zegt, want daar ben ik het woordelijk mee eens!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”