SB-15 flitser i.s.m. met Nikon FM2N

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Pruimpit

SB-15 flitser i.s.m. met Nikon FM2N

Bericht door Pruimpit » wo okt 31 2007 3:07 pm

Uiteraard kan ik mijn SB-600 flitser op mijn FM2N zetten, maar ik vond dit esthetisch niet goed bij elkaar passen. Ik dacht dat de SB-15 beter bij de FM2N zou passen. Die kon ik voor geen geld krijgen, dus aangeschaft op marktplaats.

Maar nu verdiep ik me erwat meer in en lees ik dat een synchronisatiekoord nodig is om te flitsen. Wie kan mij hier wat meer over vertellen. Is zo'n sychronisatiekoord makkelijk verkrijgbaar?

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo okt 31 2007 4:14 pm

Je kunt de SB-15 gewoon rechtstreeks op je FM2N zetten.

In addition, the SB-15/SB-17couples with the flash ready lights inside the viewfinders of the Nikon FA, FE2, FG, FM2, F3-series (SB-17), FG-20, FE and EM cameras (But this feature will not be available if an external sync cord is used for multiple flash setup).

Zie ook: http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do nov 01 2007 11:14 am

Begrijp ik het goed dat de flitser in de m-stand altijd een maximale flits geeft?
Dat de flitser in de A-stand in combi met de FM2N de kracht van de flits dosseert afhangende van het licht (eigen lichtmeting). Dat je hem dan wel op een bepaald diafragma moet zetten (met navenant minder bereik)

Hoe weet de flitser, dat mijn FM2N een flitssynchronisatietijd van 1/250 seconde heeft? Want daar zal hij met de dosering van het flitslicht toch rekening mee moeten houden? En wat gebeurt er dan als ik de sluitertijd op 1/125 sec zet?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do nov 01 2007 11:37 am

Uit de Catalogus:

17.36 SB-15

Opvolger van de SB-10. Richtgetal 25. Kwam samen met de FG op de markt en is daar ook voor gemaakt. De DDL sturing gaat nu niet meer via de kabel, maar via de ISO-schoen. De SB-15 verlicht een voldoende groot oppervlak om objectieven vanaf 35 millimeter te gebruiken. Middels de SW-6 strooischijf kan men ook 28 millimeter objectieven gebruiken. De reflector kan naar boven gedraaid worden voor indirect flitsen, of een klein beetje naar beneden voor flitsen in het dichtbij gebied. De flitser heeft 4 AA batterijen nodig voor de energie. De SB-15 laat de led's van de flitsladingverklikker in de zoekers van de FG, FM-2, F-3, FE-2 en andere camera's met minimaal 3 elektrische contacten in de ISO-schoen branden, als de flitser klaar is voor gebruik. Deze led gaat knipperen als na afloop van de opname blijkt dat de flitser onvoldoende licht afgegeven heeft. U dient dan een groter diafragma te gebruiken of de opname van een kortere afstand te maken. Met de MS-6 heeft u een losse batterijhouder voor deze flitser.

De batterijen kunnen geplaatst worden door het batterijhuisklepje aan de linkerkant van de flitser in te drukken op de twee geribbelde vlakjes, waarna de batterijhouder naar buiten te halen is. In de batterijhouder staat aangegeven hoe de + en - polen van de batterij geplaatst moeten worden. Bij gebruik van Nicad batterijen gaat het totale aantal flitsen dat u kunt maken omlaag. De flitser heeft boven de aansluiting met de ISO-schoen een vastzetschroef, waarmee u de flitser op de camera beter kunt bevestigen. Als u de flitser op een F-1, 2 of 3 gebruikt heeft u de AS-1 of AS-4 adapter nodig. De SB-15 heeft vier verschillende flitslichtmeetsystemen. Als u de flitser inschakelt, gaat er altijd 2 led's branden: de rode led en de led van het flitslichtmeetsysteem dat u gebruikt. De vier instellingen zijn:

- de DDL instelling. Hier vroeg je niet om.

- A automatisch. De lichtopbrengst van de flitser varieert met de afstand tot het onderwerp. Het licht wordt nu niet gemeten door de DDL sensor in de camera, maar door de lichtsensor op de flitser. Bij automatisch gebruik heeft u de mogelijkheid om te kiezen tussen 2 verschillende werkdiafragma's die aangegeven staan op een rode of blauwe streep. Welk diafragma dat is hangt af van de ISO-waarde van de film en de afstand tot het onderwerp, die u beide dient in te stellen op de flitser. Voorbeeld: 100 ISO film, onderwerp op 2 meter; u kunt kiezen tussen de diafragma's 4 en 8. U kunt de automatiek op alle camera's met een ISO-schoen gebruiken. Ook op camera's met slechts 1 elektrisch contact in de ISO-schoen.

- M manual. Op de manuele instelling dient u alles zelf in te stellen. De SB-15 geeft dan de hoogste lichtopbrengst. Als u ISO en afstand tot het onderwerp instelt op de schijf boven op de flitser, kunt u het te gebruiken diafragma aflezen.

- MD te gebruiken .... zie de Catalogus voor de rest

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”