Uitgebeten lucht
Uitgebeten lucht
Hoe kan ik een uitgebeten lucht voorkomen als je fotografeert op een dag met grijze luchten en een donker onderwerp.
Ik heb een D70 S en onderbelicht dan meestal een halve tot een hele stop.
Gevolg een donkere foto, die je behoorlijk moet nabewerken.
Natuurlijk kun je RAW fotograferen, maar het kan toch vast ook goed in een JPEG bestand.
Wie heeft hiervoor wat tips ?
Cor.
Ik heb een D70 S en onderbelicht dan meestal een halve tot een hele stop.
Gevolg een donkere foto, die je behoorlijk moet nabewerken.
Natuurlijk kun je RAW fotograferen, maar het kan toch vast ook goed in een JPEG bestand.
Wie heeft hiervoor wat tips ?
Cor.
in .jpg wil het prima hoor.
Er zijn verschillende manieren:
Een grijsfilter, matrix-meting of een meting op de lucht. Met dat laatste heb je dan wel dat de voorgrond onderbelicht raakt. Mijn ervaring is dat je met de juiste meting een heel eind komt, soms aangevuld met een grijsfilter.
Nu weet ik niet of ik de goede naam geef, maar ik bedoel de meting die alles meet, geen spot of gemiddeld.
Er zijn verschillende manieren:
Een grijsfilter, matrix-meting of een meting op de lucht. Met dat laatste heb je dan wel dat de voorgrond onderbelicht raakt. Mijn ervaring is dat je met de juiste meting een heel eind komt, soms aangevuld met een grijsfilter.
Nu weet ik niet of ik de goede naam geef, maar ik bedoel de meting die alles meet, geen spot of gemiddeld.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Meer dynamiek wil ik. Laat ze daar es naar kijken. De toeren die ik uit moet halen om een goede foto te maken onder zeer wisselnde lichtomstandigheden binnen het beeld. Pfff
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Forumlid
Bedoel je dynamisch bereik?Jos schreef:Meer dynamiek wil ik. Laat ze daar es naar kijken. De toeren die ik uit moet halen om een goede foto te maken onder zeer wisselende licht omstandigheden binnen het beeld. Pfff
Ook je ogen hebben moeite met grote contrast verschillen.
Sommige mensen dragen een zonnebril, maar zien dan de donkere partijen weer slecht.
Is de D3 misschien de oplossing?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is alleen functioneel en mooi bij een nagenoeg platte horizon en dus niet met mensen e.d. dichtbij of hoge gebouwen.rvdb schreef:Grijs verloopfilter??
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Weer die D3. Joh, dat kan ik helemaal niet betalen. Maar inderdaad. Ik zou best meer dynamisch bereik willen. Sigma en Fuji zijn hier lekker mee bezig. Ben benieuwd hoe dat zich ontwikkelt...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Forumlid
Dan maar roeien met de riemen etc....
Ik doe het zo: (Zoals eerder hier al geschreven)
Correct belichten met spotmeting op het onderwerp dat je beslist goed belicht wilt hebben, belichting vasthouden met je sluiterknop, compositie maken, afdrukken.
In de nabewerking de uitgebeten luchten herstellen.
Om de schade in die luchten een beetje te beperken misschien 0,5 stop onderbelichten.

Ik doe het zo: (Zoals eerder hier al geschreven)
Correct belichten met spotmeting op het onderwerp dat je beslist goed belicht wilt hebben, belichting vasthouden met je sluiterknop, compositie maken, afdrukken.
In de nabewerking de uitgebeten luchten herstellen.
Om de schade in die luchten een beetje te beperken misschien 0,5 stop onderbelichten.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Cor wil iets bereiken in een 24 bits JPG-plaatje waar je absoluut het 36-bits (in 48 bits ruimte) RAW bestand voor nodig hebt om een groot contrast nog zo goed mogelijk te kunnen overbruggen en verwerken.
Je plaatje afstemmen op de hoge lichten om geen clipping te hebben. Ik controleer altijd mijn foto op de LCD via het histogram enerzijds, maar meer nog met name met het hoge lichten knippertooltje, waarbij de geclipte onderdelen zwart-wit knipperen op je LCD.
Ik zorg er altijd voor dat ik nauwelijks van die knippergedeelten heb. Hooguit een paar puntjes hier en daar.
Donkere delen lopen wel mee, waarbij je heel ver kunt gaan om die nog op te peppen, zodat je een plaatje met een mooie toonschaal hebt zonder uitgebeten hoge lichten.
Kijk eens naar de toonschaal van foto's op de volgended link.
Er zitten enkele extreme contrastfoto's bij met spierwitte kleding in een keihard zonnig vroeg voorjaarszonnetje (maart --> het blad zit nog niet aan de bomen). Ook een tegenlicht met zon inclusief de dame met witte kleding. Of binnenfoto's met aanwezig licht, waar je op de achtergrond nog net door de ramen heen buiten nog net iets ontwaart van detail. Alles opgenomen met een D80. Verwerking in Capture NX en Photoshop.
De foto's zijn verwerkt tot zwart-wit, waarbij ik bewust vrij veel contrast in de platen houd om het zwart-wit tot zijn recht te laten komen. Zo heb ik de "tooncompensatie" in Capture dikwijls aangepast van "Laag contrast" naar "Medium hoog". Default opgenomen in kleur zijn vele platen zelfs behoorlijk zacht.
http://www.ziekdeserie.nl/simp_vw_deel1/index.html
Je plaatje afstemmen op de hoge lichten om geen clipping te hebben. Ik controleer altijd mijn foto op de LCD via het histogram enerzijds, maar meer nog met name met het hoge lichten knippertooltje, waarbij de geclipte onderdelen zwart-wit knipperen op je LCD.
Ik zorg er altijd voor dat ik nauwelijks van die knippergedeelten heb. Hooguit een paar puntjes hier en daar.
Donkere delen lopen wel mee, waarbij je heel ver kunt gaan om die nog op te peppen, zodat je een plaatje met een mooie toonschaal hebt zonder uitgebeten hoge lichten.
Kijk eens naar de toonschaal van foto's op de volgended link.
Er zitten enkele extreme contrastfoto's bij met spierwitte kleding in een keihard zonnig vroeg voorjaarszonnetje (maart --> het blad zit nog niet aan de bomen). Ook een tegenlicht met zon inclusief de dame met witte kleding. Of binnenfoto's met aanwezig licht, waar je op de achtergrond nog net door de ramen heen buiten nog net iets ontwaart van detail. Alles opgenomen met een D80. Verwerking in Capture NX en Photoshop.
De foto's zijn verwerkt tot zwart-wit, waarbij ik bewust vrij veel contrast in de platen houd om het zwart-wit tot zijn recht te laten komen. Zo heb ik de "tooncompensatie" in Capture dikwijls aangepast van "Laag contrast" naar "Medium hoog". Default opgenomen in kleur zijn vele platen zelfs behoorlijk zacht.
http://www.ziekdeserie.nl/simp_vw_deel1/index.html
Vriendelijke groet, Léon Obers