G7 is niet het gevolg van -0.7 maar een korte sluitertijd waardoor je geen bestaand licht meer in je beeld hebt.
In foto G11 zie je duidelijk de zonnekap in de weg zitten.
Als je brandpunt 150 of 200mm is dan is je onderwerp ook op groteren werkafstand waardoor de zonnekap geen schaduw werpt bij gebruik van de interne popup flitser.
Ga je dit doen met brandpunten kleiner dan 100 mm zul je die schaduw wel hebben.
Dat zie je in deze foto dan ook gebeuren.
Juist dat is de reden dat men probeert de flitskop naar de frontlens te brengen.
Om het licht zachter te maken moet de relatieve lichtbron groter worden immers een grotere lichtbron maakt het licht zachter. Vandaar ook die linkjes naar DIY macro flash. Je kunt het duur doen en ook goedkoop.
Beide methoden kunnen goed werken.
Ik heb het net zoals deze onderstaande meneer gedaan. De zon imiteren met 1 enkele lichtbron en dan een relatief grotere d.m.v. een sofboxje en dan iets uit een schuine hoek. Door de flitser op een flitsbeugel te plaatsen met een balhoofdje er tussen kun je dit perfect instellen.
Het is net zoals met alle dingen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik gebruik nu een andere body maar de principes blijven gelijk. Een grotere lichtbron bij de frontlens en -1 stop op de flitser. De relatieve vergroting van de lichtbron ben ik nog over aan het nadenken. Verder blijft het gelijk als voorheen enkel vele malen lichter in gewicht.