Repotage flitsers in een studio ter vervanging van continu

Discussies over flitsers
Plaats reactie
shutterhappy
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Repotage flitsers in een studio ter vervanging van continu

Bericht door shutterhappy » di sep 09 2014 9:35 pm

De meeste van mijn foto's maak ik in mijn woonkamer. Aan een muur heb ik een background support systeem van Falkon Eyes met twee rollen achtergrond papier, even de bank en tafel aan de kant schuiven, en de continu licht set van Falkon Eyes neer zetten en fotograferen maar.

Zoals ik dus al schreef maak ik vrijwel al mijn foto's binnen in mijn eigen kleine woonkamer studiootje en dat doe ik dus met behulp van een continu licht set met hier op een softbox.
De ingebouwde flitser van mijn D7000 gebruik ik zelden of nooit.

Nu heb ik het plan opgevat om een I-TTL trigger set van Pixel King te kopen. De bedoeling is om verder een Metz Mecablitz 44-AF-1 te kopen en deze met de zender op mijn camera te plaatsen enop een statief plaats ik de ontvanger die een oude 2e hands Luxon 35 AFN aanstuurt.

De Luxon wil ik voornamelijk gaan gebruiken om de achtergrond beter uit te lichten, en de Metz op de camera om model zelf uit te lichten.

Verder leek het mij deze oplossing ook wel handig en compact voor als ik toch een buiten of op locatie een model zou willen fotograferen.

Eventueel zou ik later dit jaar misschien de Luxon gaan vervangen voor een METZ MECABLITZ 36 AF-5 NIKON.

Nu echter mijn vraag, heb ik mijn continu licht set dan eigenlijk nog wel nodig als ik dit alles haal, of kan ik die dan gewoon van de hand doen, en red ik mij wel met de flitsers ?

Zijn er verder nog zaken waar ik tegen aan kan lopen ? Heb niet zo veel ervaring met Flitsen eigenlijk.
Nikon D7000 + Sigma 17-50 mm 2.8 EX DC OS HSM

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Repotage flitsers in een studio

Bericht door gijs sandberg » di sep 09 2014 9:44 pm

Beste S,
Waarom vervang je die lampen van F.E. niet voor een setje flitskoppen?
Vergeet niet dat een reportageflitser geen instellicht en geen netvoeding heeft.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Repotage flitsers in een studio ter vervanging van conti

Bericht door plincky » di sep 09 2014 10:09 pm

De continu verlichting heeft niet veel kracht, als je witte achtergronden wilt hebben dan heb je juist je flitser nodig voor de achtergrond.
Ik heb ook een tijdje met rapportageflitsers (2) en continu lampen (2) gewerkt. Werkte wel prima.
Alleen ze nemen zoveel ruimte in beslag die continu lampen (had van die dingen met 5 lampen erin) dat ik nu werk met 3 rapportageflitsers voor al mijn werk (Nikon met ttl phottix odin systeem). Had eerst ook nog studioflitsers erbij maar dat koste veel ruimte en gebruikte het zelden.
Het is wel anders werken en je zou best wel wat moeten leren over flitsen maar dat is met een beetje oefenen en lezen wel te doen.
En wat je zegt handig om buiten te gebruiken wat ik heel veel doe.
Zou de lampen er sowieso even bij houden als dat financieel mogelijk is. Je kan ze altijd nog weg doen.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di sep 09 2014 11:09 pm

Ik denk dat je met twee flitsers een eind kan komen maar anders hou je, zoals Plincky al zegt, die continu lampen toch nog gewoon even aan om te kijken hoe het combineert?
Zelf werk ik ook in de woonkamer en ben jaren geleden begonnen met een 200W setje van Falcon Eyes. Die heb ik nog steeds maar gebruik ze eigenlijk alleen als back-up; ik werk nu meestal uitsluitend met Nikon reportageflitsers (en sinds kort nog een wat sterkere Godox speedlight). Werkt perfect en de instellichten van de FE flitsers mis ik niet.

shutterhappy
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door shutterhappy » wo sep 10 2014 2:59 pm

Denk dat ik inderdaad voor eerst maar even de continu licht set voor erbij hou, en dan eens zien hoe dat samen werkt of ik hou ze gewoon als back-up.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr sep 12 2014 2:43 pm

Let er dan wel op dat het continue licht dezelfde kleurtemperatuur heeft als je reportageflitser, anders krijg je gemixte kleuren.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr sep 12 2014 2:46 pm

Ja dat is idd wel een goed punt waar je even naar moet kijken.
Bij mij was dat toen geen probleem maar weet natuurlijk niet wat voor lampen je hebt.

shutterhappy
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door shutterhappy » vr sep 12 2014 10:39 pm

Bedankt voor de tip daar had ik nog geen eens aan gedacht. Ik heb de Falcon Eyes LHD 5250.

2 lampen op statief met beiden een softbox er op.

Per lamp

- 5 x Spiraallamp 28W Specificaties:
- Kleurtemperatuur: 5300° Kelvin
- Vermogen: 5x28W (= gelijk aan 140W p.st. = 700W)
- Maximaal vermogen: 28W (spiraallamp) per vitting
- Instelbaar: Aan/ Uit, alle 5 lampen afzonderlijk

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”