Nieuw: de D750
- MartijnM
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nieuw: de D750
En gaat Nikon veel minder D810's verkopen... Ze zijn niet gek in Japan.
Zoals eerder aangehaald hebben ze geleerd van de D700-D3 opstelling...
Buy film, not megapixels...
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Oke. Apart. Bij de D90 wel en die is toch minder profiArendV schreef:@iefie, bij de D300 kan dit echt niet (ISO op het achterste instelwiel zonder vooraf de ISO knop in te drukken).
Een feature die ik altijd gebruik.
Ik zou niet zonder kunnen zo gewend ben ik daar aan.
In het menu kun je dus het instelwiel instellen als iso instelwiel. Je hoeft dan niet het iso knopje in te drukken en aan het wieltje te draaien maar gewoon gelijk aan het wieltje draaien.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zal wel meevallen. Immers de wet van de grote getallen. De D700 heeft ze immers ook geen windeieren gelegd.MartijnM schreef:En gaat Nikon veel minder D810's verkopen... Ze zijn niet gek in Japan.
Ze hadden deze camera in een D700/D800 kastje moeten steken en ze hadden juist een geweldige aanvulling op hun lijn pro bodys. Nu heb je gewoon een luxe D610.
Als men dit had gedaan had men een goed stuk gereedschap voor de reportagefotograaf en de D800 met zijn meer mp was de perfecte keuze voor de landschap en portretfotograaf.. Helaas dus niet. Gemiste kans op een bestseller voor die velen die hierop wachten.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- Wilci
- Forumlid
- Contacteer:
Ik geloof er helemaal niets van dat Nikon nu onderhand niet exaxt weet dat veel serieuze amateurfotografen en (semi)pro's een opvolger van de D700 willen. Al jarenlang wordt op fora over de gehele wereld, na een presentatie van een nieuwe DLSR, telkens geroepen om een opvolger van de D700.Remco v/d Sanden schreef:Zal wel meevallen. Immers de wet van de grote getallen. De D700 heeft ze immers ook geen windeieren gelegd.MartijnM schreef:En gaat Nikon veel minder D810's verkopen... Ze zijn niet gek in Japan.
Ze hadden deze camera in een D700/D800 kastje moeten steken en ze hadden juist een geweldige aanvulling op hun lijn pro bodys. Nu heb je gewoon een luxe D610.
Als men dit had gedaan had men een goed stuk gereedschap voor de reportagefotograaf en de D800 met zijn meer mp was de perfecte keuze voor de landschap en portretfotograaf.. Helaas dus niet. Gemiste kans op een bestseller voor die velen die hierop wachten.
Datzelfde geldt voor de opvolger van een D300s. Als je daar een gloednieuwe sensor in zet heb je ook een dijk van een toestel. Maar ze doen het gewoon niet. Ze zijn daar mijns inziens niet debiel, maar dit is marketing strategie.
Ook deze D750 is weer zo gemaakt dat je toch maar weer naar die D810 of D4/D4s kijkt. = kassa!
We praten telkens over "als Nikon dit" en "als Nikon dat". Ik heb me er mee verzoend dat het me gewoon dik geld gaat kosten als ik koop wat ik echt wil.
- JurjenF
- Forumlid
Ja, er blijven altijd liefhebbers van het één en van het ander...Ik ben het wel eens dat Nikon een groep 'prosumers' vergeet. Na overstap van de D200 (destijds semi professioneel) naar de D7100 (beeldkwaliteit perfect) mis ik wel degelijk, ook na lengere tijd, het bedieningsconcept van die D200/300. Al was het idd alleen maar om de directere bediening van sommige functies (belichtings modi bv) èn de AF-On knop. M.n. die laatste is weer een gemis op de D750. Als je nml de functieknop van de D7100 op AF-On zet doet de ontspanknop 'het' niet meer (AF dan). Dus ja : een gemiste kans van Nikon en nee : er is wel weer een mooie camera met prima specs neergezet. Maar toch.......
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- rjasp
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Misschien begrijp ik het niet helemaalJurjenF schreef:.....Als je nml de functieknop van de D7100 op AF-On zet doet de ontspanknop 'het' niet meer (AF dan).

Door bijv op de D7100 de AE-L/AF-L knop te programmeren als AF-ON, dan koppel je daardoor bewust de AF functie los van de ontspan knop. Daardoor kun je m.i. gebruik maken van de AF-On knop om op een door jezelf gekozen scherpstel punt te focussen en daarna evt te kiezen voor een andere beeldcompositie / uitsnede om de foto te maken met de ontspan knop, zonder dat je de AF van het oorspronkelijke focuspunt verliest.
Zou de ontspanknop nog steeds ook de AF functie triggeren, waarom zou je dan een aparte AF-On knop willen hebben?
Ik leer graag!
Rob
Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.
Mooie camera en zeker een aanwinst. Had persoonlijk liever wat meer fps gehad ivm sportfotografie, maar deze D750 gaat er zeker komen.
Zodra ik mijn 300mm 2.8 AF-S VR verkocht heb, is er budget vrij en de D750 binnen handbereik
Zodra ik mijn 300mm 2.8 AF-S VR verkocht heb, is er budget vrij en de D750 binnen handbereik
- JurjenF
- Forumlid
@rjasp : het is een kwestie van programmeren idd. Een aparte AF-on knop is directe toegang. En ik gebruik de AEL/AF lock om de AE te locken. Die wil graag gescheiden van de AF kunnen vasthouden. Met de AE (eventueel) gelocked en de AF met de AF-on het onderwerp volgend. Maar : zoals gezegd, het is een persoonlijk dingetje dat niet voor iedereen geldt.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb af on gewoon op de fn knop gezet. Werkt ergonomisch voor mij ook iets beter. Maar aangezien in de nieuwe modellen het gebruik van af-on icm AF-C beperkt is tot alleen shutter release, gebruik ik het eigenlijk niet meer zo vaak. AF-on was ideaal voor het gebruik van trap focus. Werkt niet meer op de d610/d7100. Is wel herstelt met de d800/810 en d4s, maar daar bijft het bij (en alleen af-s).
Ik ben er zeker van dat Nikon werkt aan mirrorless, voor dx en fx. Het geheim zit hem in de EVF, daar moet nog aan gewerkt worden.
En dat er nieuwe lenzen voor moeten komen is niet helemaal correct. Als je de body hetzelfde houdt dan kan je ook de afstand tot de sensor gelijk houden. En dan blijven oude objectieven gewoon bruikbaar. Eerlijk gezegd hoef ik geen miniatuur-camera voor het type fotografie waar ik nu een spiegelreflex voor gebruik. Voor (semi) pro gebruik is een body van de grootte d610/d750 en d810 eerder een ergonomisch voordeel dan een nadeel omdat je gewoon meer directe functies kwijt kunt onder de knoppen en wieltjes en die bodies gewoon beter bij twee handen passen. Persoonlijke mening uiteraard....
Ik ben er zeker van dat Nikon werkt aan mirrorless, voor dx en fx. Het geheim zit hem in de EVF, daar moet nog aan gewerkt worden.
En dat er nieuwe lenzen voor moeten komen is niet helemaal correct. Als je de body hetzelfde houdt dan kan je ook de afstand tot de sensor gelijk houden. En dan blijven oude objectieven gewoon bruikbaar. Eerlijk gezegd hoef ik geen miniatuur-camera voor het type fotografie waar ik nu een spiegelreflex voor gebruik. Voor (semi) pro gebruik is een body van de grootte d610/d750 en d810 eerder een ergonomisch voordeel dan een nadeel omdat je gewoon meer directe functies kwijt kunt onder de knoppen en wieltjes en die bodies gewoon beter bij twee handen passen. Persoonlijke mening uiteraard....
Laatst gewijzigd door lock op di sep 16 2014 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat zou niet slim gedacht zijn. De huidige F-bajonet kent nogal wat mechanische beperkingen ten aanzien van de diafragma-overbrenging die bepaalde functies hopeloos ingewikkeld maken, met wat je puur elektronisch tegenwoordig als systeem nodig hebt in een spiegelloze camera. Beter is het de body wel platter te maken met een kortere registerafstand, en volledig af te stemmen op hedendaagse eisen, met een nieuwe lijn aan objectieven. Om gebruik te kunnen blijven maken van alle oude F-objectieven een relatief ingewikkelde tussen-adapter te gebruiken, die de functionaliteit van die oude objectieven waarborgt, als overbrugging van oud naar nieuw.lock schreef: En dat er nieuwe lenzen voor moeten komen is niet helemaal correct. Als je de body hetzelfde houdt dan kan je ook de afstand tot de sensor gelijk houden. En dan blijven oude objectieven gewoon bruikbaar.
Dat is waarschijnlijk ook de enige bottleneck waar men tegenaan hikt om een nieuw systeem te ontwikkelen waarbij alle oudere objectieven nog steeds gebruikt kunnen worden wat door gebruikers wel of niet geaccepteerd zal worden. Mogelijk is men ook nog gebonden aan garanties ten aanzien van licenties die men onafhankelijke lenzenfabriekanten heeft gegeven om de F-bajonet voor een aantal jaar te kunnen blijven gebruiken.
Het voordeel van een plattere body met een korte registerafstand is ook dat met een adapter elk ander ouder "spiegelreflex" objectief met een grotere registerafstand van om het even welk ander merk gebruikt kan worden. Dat is precies het succes waar bijv. de Sony Alpha R7 in korte tijd zijn populariteit aan te danken heeft. Die camera is uiterst universeel en geliefd omdat bijna alle oudere camera-obectieven die überhaupt ooit voor spiegelreflexen zijn uitgebracht, ingezet kunnen worden. Nikon-lenzen, Canon, P-draad, Konica, Minolta, Contax, Pentax, Olympus OM..... Er passen zelfs de met een kortere registerafstand uitgevoerde "nieuwe" Leica M-objectieven op.
Met name dat laatste is "zuur" voor Leica. Elektronisch gezien is een Sony camera veel geavanceerder dan een hedendaagse digitale Leica M-camera, tegen een fractie van de prijs met wat een Leica kost. Met toch het voordeel om die o zo mooie Leica objectieven in te kunnen zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Exact.Léon Obers schreef: [...]
Beter is het de body wel platter te maken met een kortere registerafstand, en volledig af te stemmen op hedendaagse eisen, met een nieuwe lijn aan objectieven. Om gebruik te kunnen blijven maken van alle oude F-objectieven een relatief ingewikkelde tussen-adapter te gebruiken, die de functionaliteit van die oude objectieven waarborgt, als overbrugging van oud naar nieuw.
[...]
Nikon had beter de Nikon 1 niet ontwikkeld, maar die energie en kosten in een fullframe mirrorless systeem moeten steken. Al dan niet in samenwerking met Sony. Daar koopt Nikon immers de (overigens prima) sensoren toch al in, dus de EVF en wat bijbehorende elektronica daarvoor kan daar ook wel bij. En dan idd een adapter uitbrengen om F-mount te kunnen bijven gebruiken, klaar.
-
- Forumlid
Een mooie machine denk ik die D750, ook qua filmen komt het goed zie ik zo.
jammer dat ik m'n remote moet missen. Die werkt daar weer niet op. Wellicht toch uitkijken naar een D800...
Maar goed... ik spaar gewoon lekker door tot volgend jaar, dan weet ik dat de kinderziektes er uit zijn en we de D760 moeten komen haha
Voorlopig verder met de D700
jammer dat ik m'n remote moet missen. Die werkt daar weer niet op. Wellicht toch uitkijken naar een D800...
Maar goed... ik spaar gewoon lekker door tot volgend jaar, dan weet ik dat de kinderziektes er uit zijn en we de D760 moeten komen haha
Voorlopig verder met de D700
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Hoezo remote missen? Met wifi en een smartphone heb je de ultieme remote te pakken... Liveview op afstand, focuspunt bepalen etc. Ideaal!
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
verder zit er gewoon een remote aansluiting op, enkel niet met de oude aansluiting.
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
Hmm ja daar had ik nog niet aan gedacht. Komen er dan Apps ofzo om Delayed, Timelapse, remote trigger te doen?
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8