Nieuw: de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuw: de D750

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2014 12:13 pm

Cyrus schreef:Ja, als ik camera's verkoop en zo'n camera kan filmen en ik sta voor publiek dat graag wil filmen, dan zou ik ook zeggen dat de camera bij uitstek is ontworpen om te filmen. Dat noemt men nou marketing....
De tools die in de camera zijn aangebracht, het verstelbare LCD-scherm zijn toch echt met de intentie gedaan voor de doelgroep die er juist vooral ook video's mee wil gaan maken. Een koptelefoon- en microfoonaansluiting heb je niet nodig voor het maken van foto's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cyrus
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 1:05 pm

Dat begrijpt iedereen wel, Leon. Overigens is een klapscherm nou niet bepaald een specifiek film-feature, zoiets is ook erg handig bij fotograferen vanaf statief (laag of juist hoog standpunt). Het is een raadsel waarom dat niet al in de D600/D610 is toegepast.

Als het een échte filmers-camera was, dan had Nikon wel een sensor toegepast waarbij de resolutie het perfecte meervoud was van de HD- en 4K resolutie, zoals Canon heeft gedaan, zodat er geen interpolatie plaatsvindt bij het downscalen naar HD c.q. 4K.
Groeten,
Edwin

flickr - website

oud0001

Bericht door oud0001 » di sep 16 2014 1:34 pm

En als Nikon nu zelf zegt dat ze de camera voor filmen hebben gemaakt dan is dat dus niet zo?
Als dat enkel uit marketing opzichten zo is dan liegt Nikon dus.
Lijkt me niet bevorderlijk voor de klantenbinding.
Ik kan me niet voorstellen dat Nikon daar over zou liegen.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di sep 16 2014 1:41 pm

Nikon praat gewoon iedereen naar de mond.

Op een filmbeurs zeggen ze dat hij voor filmen is gemaakt, bij een sport evenement zeggen ze dat hij voor sport is gemaakt ivm de hoge framerate.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 1:45 pm

Selectief lezen is ook een kunst... :roll:

De D750 heeft zeker features die voor filmers heel aantrekkelijk zijn, zoals Leon al aangaf. Waarbij die features vooralsnog niet allemaal tegelijk in één eerdere Nikon dSLR zaten.

Maar een echte filmers-camera zou in 4K moeten kunnen filmen en de sensor zou een resolutie hebben met een perfecte veelvoud van de HD- en 4K-resoluties. Dat is bij de D750 niet het geval.

Ofwel: het is Nikon's beste filmcamera tot nu toe, met voor filmers veel aantrekkelijke features. Maar de titel "échte filmers-camera" lijkt mij toch een brug te ver...
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2014 2:23 pm

Cyrus schreef: Maar een echte filmers-camera zou in 4K moeten kunnen filmen en de sensor zou een resolutie hebben met een perfecte veelvoud van de HD- en 4K-resoluties. Dat is bij de D750 niet het geval.
Het is maar net de vraag of een resolutie een veelvoud van video zou moeten zijn? Het is slechts één methode om minder artefacten te kunnen krijgen. Als dat op een andere wijze via interpolatie zou kunnen is daar ook wat voor te zeggen. Alleen het praktische resultaat telt.

Juist die camera's die een stuk van de sensor gebruiken zonder line skipping hebben weer andere nadelen. Bijv. de sensor van de Panasonic DH4 in 4K resolutie, wordt de toch al kleine sensor nog eens sterker in afmeting gecropt om aan die 4K resolutie te kunnen komen.

Verder lijkt 4K misschien een "must" maar is het op dit moment praktisch gezien eigenlijk helemaal niet, zeker niet voor hobbymatig gebruik, als je kijkt wat je er aan middelen naast moet hebben om het een beetje gemakkelijk op een PC te kunnen bewerken. Om 4K fatsoenlijk te bewerken kom je er niet onder uit om een nieuwe "super computer" daarvoor in elkaar te zetten, met de zwaarst mogelijke processor, zo niet minimaal een dubbele processor op het moederbord, veel geheugen (32-64 GB), veel SSD ruimte, een zware Videokaart om het een beetje soepeltjes te laten verlopen.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 3:17 pm

Dat filmen in 4K voor de hobbyist wellicht nu nog niet praktisch is of een diepte-investering in randapparatuur vergt, is op zich wel een terechte veronderstelling. Maar als je nú een nieuwe camera uitbrengt en hem betitelt als filmers-camera, dan zou 4K er gewoon in dienen te zitten, lijkt mij. Nu staat Nikon toch weer 1-0 achter op o.a. Sony.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2014 4:16 pm

Nou ja, wat is 1-0?
Wil je bijv. met de Sony Alpha 7s van 4K gebruik maken, moet je daarbij gebruik maken van een externe (kostbare) recorder. Zonder die recorder geen 4K.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 4:37 pm

Met de D750 überhaupt geen 4K.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2014 4:45 pm

Dat is toch geen vergelijk. Sony + een 4K recorder erbij ben je minimaal 2x zoveel geld kwijt als wat een D750 kost.
Voor de helft van de prijs van een D750 kun je een Panasonic DMC-FZ1000 kopen met 4K. Is het dat dan wat zo aantrekkelijk is?
Je hebt nog steeds een super PC erbij aan te schaffen, + een flinke 4K TV die de resolutie ondersteunt wil je er enigszins profijt van hebben.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di sep 16 2014 4:51 pm

De essentie van mijn opmerking is dat Nikon een camera uitbrengt die niet de laatste standaards in zich heeft en dat vind ik een gemiste kans, that's all. Dat valt moeilijk te ontkennen toch?
Groeten,
Edwin

flickr - website

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » di sep 16 2014 5:39 pm

Cyrus schreef:De essentie van mijn opmerking is dat Nikon een camera uitbrengt die niet de laatste standaards in zich heeft en dat vind ik een gemiste kans, that's all. Dat valt moeilijk te ontkennen toch?
Zo blijf ik het belachelijk vinden dat er geen WiFi op de 810 zit. Was bij de 800 al een gemiste kans, komen ze twee jaar later met de opvolger en zit er nog geen WiFi op. Belachelijk.

Althans, dat is mijn mening. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2014 6:02 pm

Cyrus schreef:De essentie van mijn opmerking is dat Nikon een camera uitbrengt die niet de laatste standaards in zich heeft en dat vind ik een gemiste kans, that's all. Dat valt moeilijk te ontkennen toch?
Het is net zoiets denken dat de hoogste pixelaantallen voor fotografie heilig zouden zijn. Waarom vraag je dan niet meteen af waarom Nikon niet direct bijv. 56 Megapixels in een sensor heeft gestopt, inplaats van 24 ?
Blijf met beide benen op de grond staan. 4K video leuk en aardig als "getal", maar je kunt er als niet professional eigenlijk erg weinig mee. Voor die doelgroep is de camera ook helemaal niet bedoeld. Het is een niet top of the line camera. Dus wat zul je daar moeilijk over gaan maken dat 4K geen optie is?

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di sep 16 2014 6:43 pm

Als fabrikant van high-tech apparatuur is het tegenwoordig noodzaak om de ambitie te hebben innovatief te zijn en dat uit te stralen. Dat mis ik de laatste jaren bij Nikon. Van koploper ten tijde van de D3, D700 en D300 naar brave volger. Lees bijvoorbeeld ook de tekst van Nikon NL countrymanager Matthieu van Vliet in het interview in het laatste NCN-magazine. Daar druipt de blijmoedige ontkenning en gezapigheid toch vanaf?

Flandria

Bericht door Flandria » di sep 16 2014 6:59 pm

Ben het eens met Edwin, nu serieus video = 4K.
Innovatie was 4K mogelijkheid binnen bv € 3.000,-
Nu is het allemaal wat te braaf ook wat mij betreft.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”