Lr preset voor D7100 camera settings

Discussies over fotobewerking en archivering
Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Lr preset voor D7100 camera settings

Bericht door Jahoe » di sep 16 2014 11:47 pm

Ik heb hier ergens gelezen dat er Lightroom presets bestaan waarmee je bij het importeren je gebruikte camera settings of in elk geval de in camera jpg processing kan imiteren. Dus dat je dan een beeld krijgt wat lijkt op de jpg zoals de camera die toont/maakt en zoals Capture NX dat wel schijnt mee te nemen bij de import.
Echter ik ben geen gebruiker van Capture NX, gebruik alleen Lightroom. Het lijkt mij handig om dat in sommige gevallen als startpunt voor de bewerking te gebruiken ipv de kale RAW, of eigen/andere presets.

Heb even zitten googlen, maar kon zo snel niks vinden.
Mocht dit al eerder zijn gevraagd, dan mijn excuses.

bvd
D500 / Z6 en een hoop glas

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lr preset voor D7100 camera settings

Bericht door Cookie1397 » wo sep 17 2014 12:07 am

Kijk hier maar eens, hij heeft overigens veel meer presets en interessante items over lightroom.
http://lightroomkillertips.com/?s=nikon+presets" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat weliswaar lightroom 4 bij de nikonpresets maar werkt ook prima in 5. Ik gebruik die presets al jaren en laad met het importeren altijd de standaard camera setting mee.
Nikon Z Z & de maskers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo sep 17 2014 8:58 am

Als je een recente versie van LR gebruikt, die de D7100 herkent, kun je in de rubriek Camerakalibratie simpelweg Camera Standard, Camera Neutral, Camera Landscape etc. kiezen. Hiervoor hoef je dus geen extra presets te downloaden.

Zelf maak ik meestal gebruik van een profiel dat ik voor mijn camera's heb gemaakt met Colorchecker Passport.
Jur

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » wo sep 17 2014 9:14 pm

dank voor de reacties. Ik zal de link gaan bekijken.
Ik snap dat ik met in de calibratie tab de Nikon picturecontrols kan toepassen, maar dat moet dan toch handmatig per foto? Meestal pas ik dat ook niet aan overigens. Ben daar beetje lui in geworden. Maar laatst heb ik weer eens in jpg+raw geschoten ipv alleen raw. Want soms wil je toch snel foto's kunnen laten zien ipv tot je alles hebt bewerkt.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do sep 18 2014 9:20 am

Jahoe,
Je zou een User-preset (bijvoorbeeld "D7100 basis")kunnen maken met daarin de gewenste calibratie-instelling en wellicht nog enkele andere gewenste instellingen. Bij het importeren van nieuwe foto's kies je dan via Toepassen tijdens importeren / Ontwikkelinstellingen / User presets de gemaakte preset. Om die manier hoef je dat naderhand niet meer handmatig per foto te doen.
Jur

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr sep 19 2014 7:55 pm

Dat snap ik, zoiets doe ik al met lenscorrecties en derg.
maar dan neemt hij toch niet de picture control setting van de camera over, maar degene die je zelf kiest en in de preset hebt gezet? Of begrijp ik iets niet goed?

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » za sep 20 2014 12:11 am

Dat klopt jahoe. Alleen view nx2 en capture nx2 nemen de beeldinstelling van de camera wel over. Bij lr5 hoef je dat 1x in een preset te zetten, bijv jij neemt foto's op camera instelling standaard dan kun je evt die van matt kowalsky ofzo inladen en daar ook de standaard van kiezen. Die komt het meeste in de buurt van de nikon preset

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Lr preset voor camera en lens settings

Bericht door JaapV » zo nov 23 2014 10:10 pm

Hiernaar ben ik nu ook op zoek, in CC Lightroom 5 (maar dan natuurlijk niet voor de D7100).
Mijn vraagjes in dit vroege stadium van mijn uitstapjes:

1) Ik kan zelfs niet meer vinden hoe ik de preset (voorinstelling) voor importeren aanmaak, terwijl ik net 8000 foto's heb geïmporteerd. Dat zou nuttig zijn voor al mijn volgende imports.

2) Ik heb net in een paar mapjes (± 250 foto's) handmatig 1 voor 1 alle "Adobe Standard" gewijzigd naar "Camera Standard", plus alle lenscorrecties ingeschakeld. Het zou mooi zijn als ik dat voor de gehele catalogus in één keer zou kunnen regelen...

Natuurlijk zijn er dan nog foto's waarvan ik "Camera Standard" alsnog zou willen wijzigen naar b.v. "Camera Neutral", maar ik ben dan in elk geval verlost van "Adobe Standard".

Zou iemand me op weg willen helpen?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Lr preset voor camera en lens settings

Bericht door JaapV » zo nov 23 2014 11:12 pm

En nu ik hier toch zit :think: :wink2: :

Ik upload al mijn ex-camera bestanden nog altijd via Nikon Transfer (in ViewNX2). Middels een preset krijgen ze nieuwe bestandsnamen op basis van moment van de opname: JVjjmmdd-hhmmss, soms gevolgd door een volgnummer 001, 002 als er binnen dezelfde seconde meer foto's gemaakt zijn. En ze komen terecht in een automatisch aangemaakte map met de upload-datum (Origjjmmdd) als naam. Het werkt voor mij erg prettig.

Ik heb geprobeerd om daarvoor ook een preset binnen Lr te maken. Dat lukt me niet via het beschikbare formuliertje. Je kunt er wel een bestandsnaam met datum laten aanmaken, maar dat is dan de huidige datum. Niet de opnamedatum. Kan iemand bevestigen dat Lr dat inderdaad gewoon niet kan? Op zich niet zó erg, want ViewNX2 bestaat nog steeds. Maar bij Nikon is niets meer zeker :(
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

drumsix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door drumsix » zo nov 23 2014 11:23 pm

Jaap..

In de ontwikkel module de juiste preset maken. Dan bij voorinstellingen op het plusje drukken. Een nieuwe voorinstelling maken bij gebruikers profielen.
Bij de vinkjes alleen die aankruisen die je ook daadwerkelijk wilt hebben. B.v. lens correctie en kalibratie. Daarna Ok.
Als je dat hebt gedaan, met de rehter muisknop op de nieuwe voorinstelling gaan staan en het vinkje "bij importeren" aanzetten.

Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo nov 23 2014 11:43 pm

Bas, bedankt. Klopt het dat je antwoord alleen vraag 1) van mijn eerste bericht betreft?

Wat betreft vraag 2) licht ik nog even toe dat ik geprobeerd heb om bepaalde wijzigingen aan te brengen in verscheidene foto's tegelijk, door onderin b.v. 20 foto's te selecteren en dan in Bibliotheek een trefwoord te wijzigen of in Ontwikkelen een vinkje te zetten bij Lensprofiel. Helaas, dat lukt allemaal niet. Benieuwd wat wel lukt om iets te wijzigen in meer dan 1 foto tegelijk.

EDIT: wijzigingen in Bibliotheek blijken wél in meerdere foto's tegelijk gemaakt te kunnen worden. Ik moet dan wel eerst het "raster"beeld aanzetten, of liever gezegd de foto's tegelijk als mozaïek in het midden, i.p.v. een grote foto. Als ik daarin meer foto's selecteer en dán een trefwoord invul, dan wordt dat bij al die foto's toegevoegd. In Ontwikkelen is het mozaïek niet mogelijk.
Laatst gewijzigd door JaapV op ma nov 24 2014 12:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

drumsix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door drumsix » zo nov 23 2014 11:58 pm

Klopt Jaap.
Zal morgen even vraag 2 doen. Moet ik even erachter zitten. Zit nu op een tablet.

Bas
Die ene foto............
Flickr

drumsix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door drumsix » ma nov 24 2014 10:56 am

Jaap,

je kunt de ontwikkel instellingen volgens mij niet op een hele catalogus loslaten. Ik zou in ieder geval niet weten hoe.
Wel per map. (je kunt overigens links bij catalogus ook voor "alle foto's" kiezen. Als je daar alles selecteert zou het wel in 1 keer moeten lukken).

Op de map gaan staan, in view mode en alle foto's met ctrl-a selecteren. Rechter muis knop, ontwikkel instellingen. En dan de zelfde optie (gebruikers instellingen) kiezen als dat je bij je 1e vraag hebt gemaakt.

Daarna eventueel wel weer nieuwe 1:1 voor vertoningen maken.

Bas
Die ene foto............
Flickr

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » ma nov 24 2014 1:28 pm

Als je een juiste preset heb gemaakt, en je importeert je foto's in LR5 dan kun je als je alle foto's ziet die je wilt impoteren rechtsboven onder kopje "toepassen tijdens importeren"bij ontwikkelingsinstellingen je Eigen preset aanklikken. Druk je nu rechts beneden op importeren dan importeert lr al de foto's met diezelfde preset.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma nov 24 2014 2:24 pm

In een catalogus op bv 20 foto's de zelfde ontwikkelinstellingen toepassen is vrij makkelijk. Zorg dat je in de ontwikkel modus onderin de filmstrip hebt. Pas alle dingen zoals cameraprofiel, verscherpen, lenscorrecties etc. toe op die foto. Selecteer in de filmstrip de foto's die dezelfde bewerking moeten hebben. Onderin in het rechter menu verandert het woordje vorige in synchroniseren. Druk daarop en je kan alle bewerkingen aanvinken die je gedaan hebt en die je op die foto's wilt toepassen
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”