Photoshop Elements vs Lightroom
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Photoshop Elements vs Lightroom
Ben al tijdje lid maar nog leek. Welk programma kun je beter aanschaffen/gebruiken PE of LR of Nikon software om foto's te kunnen bewerken. Ik fotografeer bewust in RAW om naderhand foto's te kunnen bewerken
Re: Photoshop Elements vs Lightroom
Ik zou eerst het gratis Nikon NX2 installeren en daar mee beginnen.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/software/viewnx2
Als je wilt kiezen tussen die 2 zou ik voor Lightroom gaan.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/software/viewnx2
Als je wilt kiezen tussen die 2 zou ik voor Lightroom gaan.

- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Nikon NX2? Dat bestaat (nog) niet.Tuihanti schreef:... het gratis Nikon NX2 ...
Als je ViewNX bedoelt, dan is dat veel te beperkt qua bewerkingsmogelijkheden. Mocht je Capture NX2 bedoelen: dat zal binnenkort van het toneel verdwijnen dus zonde om daar nu nog mee te beginnen.
@RobNikon: zowel PSE als LR zijn prima om foto's te bewerken. Voornaamste verschil is dat LR meer plugins ondersteunt. Staat tegenover dat PSE weer meer bewerkingsmogelijkheden ondersteunt.
Heb je al gekeken naar Adobe CC voor fotografen? Kost (afgerond) EUR 13 per maand en dan heb je LR met PhotoShop CC. Daarmee profiteer je van beide programma's, waarvan je steeds de nieuwste versie gebruikt, terwijl dat op jaarbasis nauwelijks duurder is dan een losse licentie voor PSE of LR (gesteld dat je daarvan elk jaar de nieuwste versie aanschaft, voor een eerlijk vergelijk)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Rob,
E en LR zijn twee zeer verschillende paketten, beiden te complex om hier uit te leggen.
E is eene sub-versie van het complete Photoshop pakket
LR is veel meer een pakket om catalogi en andere bewerkingen te maken,
maar nu doe ik ze beiden te kort
De originele Nikon software is (voorlopig) de enige die gegardandeerd Nikon NEF compatible is.
Die genoemde complexiteit is ook een reden om in het NCN magazine regelmarig over LR te schrijven.
Als je zoekt naar een pakket voor het pure bewerken van Nikon NEF's met camera's van voor juni 2014: Capture NX2.
Groeten, Gijs
E en LR zijn twee zeer verschillende paketten, beiden te complex om hier uit te leggen.
E is eene sub-versie van het complete Photoshop pakket
LR is veel meer een pakket om catalogi en andere bewerkingen te maken,
maar nu doe ik ze beiden te kort

De originele Nikon software is (voorlopig) de enige die gegardandeerd Nikon NEF compatible is.
Die genoemde complexiteit is ook een reden om in het NCN magazine regelmarig over LR te schrijven.
Als je zoekt naar een pakket voor het pure bewerken van Nikon NEF's met camera's van voor juni 2014: Capture NX2.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ga nooit een pakket aanleren wat over niet al te lange tijd verdwijnt zoals Capture NX2 of Aperture van Apple. Het aanleren van een pakket kost veel tijd , bij het ene wat langer als bij het andere , maar tijd kost het.
Neem een pakket waar de profs mee werken en dat is dus of LR of PS.LR is wat sneller onder de knie te krijgen , maar als je geen gebruik maakt van de " lagen" opties is PS niet zoveel lastiger omdat je voor 95% van je foto's maar een module (Adobe Camera Raw) gebruikt. Voordeel van deze pakketten : zijn state of the art,zullen tot in lengte van dagen verschijnen met nieuwe updates.en zoals terecht aangegeven voor €12,95 per maand heb je altijd het nieuwste van het nieuwste. Download eerst een een proefversie kun je het verschil zien.
Neem een pakket waar de profs mee werken en dat is dus of LR of PS.LR is wat sneller onder de knie te krijgen , maar als je geen gebruik maakt van de " lagen" opties is PS niet zoveel lastiger omdat je voor 95% van je foto's maar een module (Adobe Camera Raw) gebruikt. Voordeel van deze pakketten : zijn state of the art,zullen tot in lengte van dagen verschijnen met nieuwe updates.en zoals terecht aangegeven voor €12,95 per maand heb je altijd het nieuwste van het nieuwste. Download eerst een een proefversie kun je het verschil zien.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
Lightroom voor 'basisbewerkingen', zoals belichting, kleur, horizon rechtzetten. Daarnaast heerlijk beheer pakket. Prettig om Veel foto's te verwerken. (Beperkte detail mogelijkheden.)
Elements voor manipulatie. Kleine broertje van Photoshop, kan heel veel. Maar heeft geen directe raw verwerking en kost meer tijd per foto en veel meer inleertijd. (Zeer veel detail mogelijkheden.)
De bovenstaande beschrijvingen doen de pakketten te kort. Afgelopen twee weken honderden foto's van mijn vakantie Door light room gehaald, duizenden beheert. Paar foto's met elements bewerkt.
Werk je in Raw dan is een pakket als Lightroom een must, Elements is een optie.
Ben
Elements voor manipulatie. Kleine broertje van Photoshop, kan heel veel. Maar heeft geen directe raw verwerking en kost meer tijd per foto en veel meer inleertijd. (Zeer veel detail mogelijkheden.)
De bovenstaande beschrijvingen doen de pakketten te kort. Afgelopen twee weken honderden foto's van mijn vakantie Door light room gehaald, duizenden beheert. Paar foto's met elements bewerkt.
Werk je in Raw dan is een pakket als Lightroom een must, Elements is een optie.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Cookie1397
- Clublid
Doe je veel aan het bewerken van raw opnames dan zou ik voor lightroom gaan, de raw converter van lightroom is veel beter (meer mogelijkheden) dan die van Elements.
Nikon Z Z & de maskers
-
- Clublid
Bedankt voor alle reacties. Ik ga denk ik voor LR en mogelijk het abo'tje met ook PSE
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
ACDSee 17 (18 komt er binnenkort aan) is voor ca. EUR 35,00 een alternatief dat de moeite waard is.
Ik gebruik hem voornamelijk voor beheer (erg veel mogelijkheden) en diavoorstellingen. Ook uitsnedes maken is door het opslaan van presets heel handig en eenvoudig. Alhoewel ACDSee uitgebreide bewerkingsmogelijkheden heeft blijven Elements 12 en Capture NX mijjn favorieten.
Ik gebruik hem voornamelijk voor beheer (erg veel mogelijkheden) en diavoorstellingen. Ook uitsnedes maken is door het opslaan van presets heel handig en eenvoudig. Alhoewel ACDSee uitgebreide bewerkingsmogelijkheden heeft blijven Elements 12 en Capture NX mijjn favorieten.
Met vriendelijke groet,
Aad
Aad
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ben ik het beslist niet mee eens!!ben42 schreef:Lightroom voor 'basisbewerkingen', zoals belichting, kleur, horizon rechtzetten.
Uiteraard is Lightroom niet zo uitgebreid als Photoshop, maar ik zie Lightroom dan ook als een volwaardig (beheer en) NAbewerkings programma terwijl Photoshop ook alle tools biedt voor echte fotoBEwerking.
Maar dat laat niet weg dat je in Lightroom een stuk verder kunt gaan dan de basisbewerkingen waar jij op doelt. Vooral de eenvoudigheid maar tegelijk zeer uitgebreide mogelijkheden van de brush tool maken Lightroom echt een ideaal pakket voor nabewerking. Ipv met veel lagen te werken in Photoshop poets in Lightroom gewoon je al je bewerkingen direct in de foto zonder dat je vervolgens alles moet gaan organiseren en benoemen in een lagenoverzicht om niet volledig de kluts kwijt te raken. De auto mask functie van de brush tool is daarnaast een zeer krachtige optie om snel en nauwkeurig brushes toe te kunnen passen op selecte gedeeltes van de foto.
In Photoshop kun je beslist meer dan in Lightroom maar de snelheid en eenvoudigheid waarop je complexe nabewerkingen kunt toepassen in Lightroom is simpelweg niet mogelijk in Photoshop. Dat is voor mij het grootste argument om eigenlijk alles in Lightroom te doen en gezien de positieve opmerkingen over mijn recente IJsland serie mbt die nabewerking geeft dat wellicht een indruk van de mogelijkheden

Fin.
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
enige nadeel van Lightroom vind ik de bibliotheekfunctie, zo'n drama.
ik wil gewoon zelf kiezen welke foto ik bewerk, en niet al dat goede van importeren en dergelijke, dan zou LR een stuk fijner zijn, maar dat is mijn mening
.
ik wil gewoon zelf kiezen welke foto ik bewerk, en niet al dat goede van importeren en dergelijke, dan zou LR een stuk fijner zijn, maar dat is mijn mening

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Moderator
- Contacteer:
Ook dat begrijp ik niet. Je foto's zullen toch op de een of andere manier op je computer gezet moeten worden. Lightroom kan dat prima voor je regelen, op een manier die jij wil met de keuze voor allerlei handigheidjes (toepassen preset, toevoegen tags, hernoemen bestanden, aanmaken (sub) mappen etc.) tijdens het importeren.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben het op zich wel met je verhaal eens, maar ik moet daarbij wel de kanttekening plaatsen dat ik de indruk heb dat (voor zover ik ze gebruik) de brushes etc. in Lightroom minder goed werken dan die van bijv. Photoshop CC. De spot healing brush (naam?) in Photoshop levert 'out of the box' bij mij bijvoorbeeld veel betere resultaten op dan die van LR, om over content-aware in PS nog niet eens te spreken.
Dat gezegd hebbende, LR doet het dan wel weer een stuk beter dan de meeste andere pakketten.
Dat gezegd hebbende, LR doet het dan wel weer een stuk beter dan de meeste andere pakketten.

Spul waarmee je foto's maakt...
Ik doe bijna alles met LR;) kom niks te kort
Goede fot maak je met de Camera!

- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
ik doe dat liever zelf. Ik hou niet zo van die zelf denkende pakkettenSkippy schreef:Ook dat begrijp ik niet. Je foto's zullen toch op de een of andere manier op je computer gezet moeten worden. Lightroom kan dat prima voor je regelen, op een manier die jij wil met de keuze voor allerlei handigheidjes (toepassen preset, toevoegen tags, hernoemen bestanden, aanmaken (sub) mappen etc.) tijdens het importeren.

Groetjes,
Jaap
Jaap