Kan WT-5 met D4S niet benaderen met iphone 5

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Kan WT-5 met D4S niet benaderen met iphone 5

Bericht door aquarius » do sep 25 2014 2:18 am

Hallo,

Kan iemand mij helpen. Ik kan met mijn iphone 5 mijn D4S met WT-5 niet benaderen. Met de ipad werkt het zonder problemen. De instellingen zijn op beide apparaten hetzelfde maar als ik het http adres in de browser van de iphone tik dan krijg ik alleen een google pagina, terwijl de ipad een inlogcode vraagt en daarna gelijk het bedieningsscherm opstart. (zie foto) Zal wel iets over het hoofd zien maar ik kom er niet aan uit.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Aquarius

Afbeelding
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Kan WT-5 met D4S niet benaderen met iphone 5

Bericht door Léon Obers » do sep 25 2014 6:26 am

Heb geen iPhone / iPad, maar als ik de screendumps van beide apparaten zie vind ik het vreemd dat het IP-adres van ik neem aan wat is toegewezen aan die iPhone en iPad wat ik zie onder DHCP instellingen en de D4S met WT-5 uit totaal verschillende netwerk-bereiken bestaat.

- iPhone: 169.254.93.146
- iPad: 169.254.198.162
- de D4S met WT-5 zou dan 169.254.6.11 moeten zijn?

Als het om een intern netwerk adres gaat, zou ik verwachten dat de eerste drie groepen van een netwerk-adres hetzelfde zijn, en alleen het laatste cijfer verschillend.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » do sep 25 2014 7:44 am

Het subnet masker is 255.255.0.0 dat betekent dat de eerste twee getallen van het adres gelijk moeten. Op zich vreemd, maar netwerktechnisch klopt het wel.

Ik zou de iphone even resetten, eerst het nikonhttp netwerk 'vergeten' en dan even home en aan/uit knop 10 seconden gelijktijdig ingedrukt houden tot ie weer opnieuw start. Dan weer verbinding maken met nikonhttp

Ajuus
Emiel

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » do sep 25 2014 9:19 am

Oké, bedankt Léon en Emiel. Ga het straks proberen.

Ingmar
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Ingmar » do sep 25 2014 9:51 am

Wat me opvalt is dat op de iphone het wifi-icon niet aanstaat, dit houdt in dat de conectie naar de server gewoon via 3G gemaakt wordt en je derhalve de pagina krijgt te zien via het screenshot. Probeer de mobiele dataverbinding eens uit te zetten op de iphone.
Vindt ook het ip-adress dat je toegewezen krijgt van de WT-5 vreemd, normaal gesproken worden hiervoor zgn. private ip adrress ranges voor gebruikt. zoals bv. 192.168.0.0 - 192.168.255.255. Kun je de WT-5 ook qua te gebruiken DHCP range tweaken ?

Grtz
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » vr sep 26 2014 5:52 pm

Ik ben al iets verder gekomen via jullie tips.. De ipone vraagt nu om een password net als de ipad. Daarna nog steeds geen verbinding. Als ik weer tijd heb even verder aanmodderen. Komt goed denk ik.
Dat laatste van Ingmar snap ik niet "Kun je de WT-5 ook qua te gebruiken DHCP range tweaken ?" Zijn toverwoorden voor mij. :D
Weer bedankt allen.

Ingmar
Clublid
Clublid

Bericht door Ingmar » vr sep 26 2014 6:07 pm

De kamera fungeert als het ware als een accespoint die een adres heeft voor de webgui http server 196.254.6.11, maar hij moet ook een adres toewijzen aan de ipad of iphone.

Normaal gesproken heeft een accesspoint (wifirouter`) een pool met adressen waar hij adressen uit kan kiezen die hij dan toe kan wijzen aan apparaten. Zo zul je bv. in een netwerk wat een DHCP(Dynamic Host Configuration Protocol) pool heeft van bv. 50 adressen de DHCP range varieren van 192.168.1.0 tot 192.168.1.50, waarbij er dus adressen toegewezen kunnen worden aan apparaten.

voorbeeld 192.168.1.1 is standaard vaak gereserveertd voor de HTTP server in de router waar je de config mee doet. Als je dan een laptop hebt dan krijgt die 192.168.1.2, de iphone 192.168.1.3 enz enz.

Vaak kun je in een routeer(accespoint) de range instellen van ip-adressen waar de DHCP server gebruik van kan maken. en ik voreg me dus af of dat met die adapter ook kan. Het zou zo maar kunnen zijn dat er bv. maar twee adressen kunnen worden uitgegeven en eenmaal uitgegeven dan moet die eerst weer vrijgegeven worden.

Ik kij straks nog ff in de manual voor je.

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 26 2014 6:37 pm

Van wat ik globaal uit de gebruiksaanwijzing haal, moet de WT-5 "aanhaken" op een ter beschikking staand WiFi signaal, of netwerk (vanuit bijv. een router).
De iPhone of iPad fungeren hierbij echter als rechtstreeks WiFi "acces point". Vandaar de verschillende IP-adressen die zowel de iPhone als iPad hanteren. Vanuit de WT-5 moet je dan kiezen ofwel voor connectie met de iPhone ofwel met de iPad. Werkt de connectie voor het ene apparaat, klopt de instelling niet voor het andere apparaat, en visa versa. Moet men in de WT-5 dus wisselen naar het andere apparaat.

Een WT-5 werkt op dit punt feitelijk anders als bijv. een draadloze connectie van camera en een Android telefoon m.v.t. een draagbare TP-LINK "router"
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ink+router" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ingmar
Clublid
Clublid

Bericht door Ingmar » vr sep 26 2014 7:12 pm

Hm...manual is van zodanige kwaliteit dat ik het liever terzijde leg en eerste probeer. Maar volgens mij kun je met wt-5 aanhaken aan een bestaand netwerk of ad-hoc werken als er geen wifi in de buurt is...maar hoe je dat instelt is voor mij nog een raadsel.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Redblockman » di dec 09 2014 8:52 am

Voorzover ik je iphone screenshot zie lijkt het alsof je over de 3G connectie van dat toestel een websearch ben gaan doen om te verbinden op dit Ip-adres. Je zou eens kunnen testen wat de Iphone doet als je de 3G eruit gooit. Niet de ideale oplossing misschien maar even als tussenstap. Dan moet de Iphone namelijk wel zoeken over de wifi verbinding naar dat adres om komt deze automagisch bij de camera uit lijkt mij.

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » di dec 09 2014 12:29 pm

Ik heb het de laatste tijd niet meer geprobeerd omdat de WT-5 het op de ipad wel doet. Zal vandaag nog eens even het één en ander uitproberen. Zal wel leuk zijn als ik hem op de iphone aan de praat krijg. Die heb ik altijd bij en de ipad natuurlijk niet. Dank jullie wel.

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » di dec 09 2014 10:55 pm

Nou jullie geloven het nooit. Sloot de WT-5 aan op de D4S, iphone ingeschakeld, alles ingesteld en..........................................hij doet het gewoon. Mogelijk door al die iOS updates. Kan het anders niet verklaren. Kan ik nu tenminste mijn iphone gebruiken als afstandsbediening enz.
Iedereen bedankt voor de hulp in de vorm van meedenken en advies. Excuus voor wat late reactie maar zit zo gek veel niet meer op het forum. ( ga ik wel weer doen ☺)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”