Lightroom workflow catalogus

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » zo sep 28 2014 8:07 pm

Beste forumleden, ik loop al een tijdje met het volgende;

Ik werk met een nieuwe snelle PC. (HP workstation Z420 met Xeon E5 , SSD interne schijf, NVIDEA Quadro K2000 enz.)
Nu ben ik gewend om te werken vanaf mijn NAS. De NAS wordt gebackupt door een tweede NAS op een fysiek andere locatie. Hierop staan dus al mijn foto's en bewerkingen en dit alles staat onder 1 Lightroom catalogus 'backup'.

Sinds kort werk ik ook met de D800, en uiteindelijk gaat het hier mis, met name het bekijken van deze foto's.
Bij iedere foto wil ik weten of de scherpte goed ligt dus zoom ik in op 1:1. Dat dit te lang duurt en daarom niet fijn werkt is dan ook het vervelendste, ik wil graag mijn foto's vlot uitwerken.

Nu heb een artikel op internet gelezen (http://photographylife.com/efficient-li ... ion-images" onclick="window.open(this.href);return false;) dat de snelheid verbeterd wordt door iedere reportage een aparte catalogus te exporteren vanuit je archief. Deze catalogus werk je vervolgens uit op je interne schijf (SSD) en wanneer gereed kan je de catalogus weer in je archief importeren. Je exporteert dus alleen de catalogus en importeert deze na bewerking weer terug.

Nu kan ik echter niet echt verbetering merken maar raak eerder verward door alle verschillende catalogi.
Ik gebruik naar mijn idee niet de snelheid van de SSD en hou nog steeds 1 grote 'backup-catalogus'.

Naar mijn idee is het beter om alle foto's die ik nog moet bewerken te kopiëren op mijn SSD schijf, daar een catalogus van maken en daar verwerken. Maar dan het probleem: hoe krijg ik die bewerkingen terug in mijn 'backup-catalogus' die op de NAS staat? Of is dat juist niet de bedoeling? Mijn NAS heeft vrijwel onbeperkt ruimte in tegenstelling tot mijn SSD schijf.

Of een reportage zowel op de SSD als NAS kopiëren, op de SSD bewerken, de niet-geselecteerde foto's daar verwijderen, vervolgens die map vervangen met de originele map op de NAS?

Kortom, ik kom er niet uit, hopelijk heeft er iemand een goede tip...??

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lightroom workflow catalogus

Bericht door ATOR » zo sep 28 2014 8:30 pm

Het scheelt een hoop als je LR eerst 1:1 previews laat maken. Zelf vink ik dat aan bij het importeren. Ik denk niet dat schijfsnelheid hier de bottleneck is. Bij een moderne HD duurt het het niet zo lang om een 50MB bestandje te lezen.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma sep 29 2014 12:01 pm

Bedankt ATOR voor je reactie, ik heb 1:1 previews gemaakt en nu gaat het inderdaad wel snel. Echter voordat de previews klaar waren was ik anderhalf uur verder voor 1957 foto's....
En hoe zit dat dan precies met smart previews maken??

Iemand anders nog aanvullingen wat betreft het werken op de SSD of NAS?

MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcB » ma sep 29 2014 12:59 pm

Ik bewerk mijn D800 RAW bestanden alleen op de SSD, dit gaat als een speer zonder enige vertraging. Hierna backup ik alles naar de tragere schijven.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma sep 29 2014 1:31 pm

Maakt ook nog uit of je via een kabel de NAS benadert of via WiFi...

Maar inderdaad heb je optimale performance als je werkt vanaf SSD en daarna backupt naar de NAS... Meestal is de snelheid van de pc zelf geen probleem maar juist de tijd die het kost om data op te slaan en op te halen.
Fin.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma sep 29 2014 2:28 pm

@ Mark hoe gaat dat dan met jouw catalogus als je bestanden verplaatst?

@djunclesam de NAS staat naast mijn PC en verbinding gaat via een netwerkkabel. Is via WiFi sneller?

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma sep 29 2014 2:38 pm

Ome Jan schreef:Is via WiFi sneller?
Nee... maar je zult niet de eerste zijn die alles over de wifi doet en vervolgens klaagt dat het traag is :wink:
Fin.

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » ma sep 29 2014 4:21 pm

ATOR schreef:................ duurt het het niet zo lang om een 50MB bestandje te lezen.
Even een beetje nostalgisch off-topic
.......waar is de tijd gebleven van de 700 kB floppy disks, 1.4 Mb disks....en een Tulip PC met 40 MB harde schijf (20MB was standaard...)....was in 1988 een luxe voor de thuisgebruikers.......

....nu praten we over een bestandJE van 50MB...... bijna niet voor te stellen :oohh:

Rinus

PS ik bewerk mijn bestanden nog met Capture NX2 op de harde schijf (SSD) en 'pomp' ze s 'nachts over op de NAS etc
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma sep 29 2014 6:50 pm

Smart previews zijn kleine afbeeldingen van jou foto's die ook in de lr catalogus worden opgeslagen. Als je de foto's op bv een nas of externe schijf hebt staan en die is offline kan je de smart preview bewerken alsof je de originele opname bewerkt. Als de externe schijf dan weer online is worden alle bewerkingen die je op de smart preview hebt gedaan op de originele opname toegepast. Zo kan je dus foto's bewerken als de opnames niet fysiek aanwezig zijn.

Kijk eens op youtube en zoek naar lightroom en julieanne kost. Die heeft zeer interessante video's en is een autoriteit op het gebied van lightroom
Nikon Z Z & de maskers

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » ma sep 29 2014 8:42 pm

MarcB schreef:Ik bewerk mijn D800 RAW bestanden alleen op de SSD, dit gaat als een speer zonder enige vertraging. Hierna backup ik alles naar de tragere schijven.
Begrijp ik het nu goed dat je LR zelf op de SSD hebt staan?
En je foto's worden na het importeren door LR op een harde schijf gezet?
Of.....??
Martin

drumsix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door drumsix » di sep 30 2014 11:45 am

Zorg dat de cache van lr ook op de ssd staat.
Bas
Die ene foto............
D7000 | 17-50 2.8 | 70-300 | 35 1.8 | 90 2.8
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”