Snelheid op het strand

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Snelheid op het strand

Bericht door emiel » ma sep 24 2007 4:04 pm

Afgelopen weekend is het nieuwe seizoen Buggyen gestart. Hier doet een grote vlieger zijn werk en trekt de buggy over het strand. Onderstaande foto is er 1 van en laat wat mij betreft onvoldoende de snelheid zien.

Sluitertijd 1/400, 6.3 dia, 200 iso. Ik heb de hint al gekregen om de sluitertijd wat langer te maken maar heb het idee dat dat ten koste gaat van bv opspattend zand.

commentaar en tips?

Afbeelding

ajuus
emiel

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma sep 24 2007 4:29 pm

Ja je camera meebewegen met het object...dit heet panning. Het object is dan scherp en de beweging is op de achtergrond te zien.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Pindar01

Bericht door Pindar01 » ma sep 24 2007 5:55 pm

Als je het goed vind twee kleine voorbeelden! :? Het kan natuurlijk nog extremer, sluitertijden langer maken! :roll:

1
Afbeelding

300mm / F16 / 1/125sec.

2
Afbeelding

70mm / F29 / 1/40sec.

Adios Michel 8)
Laatst gewijzigd door Pindar01 op ma sep 24 2007 6:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Myriad

Bericht door Myriad » wo okt 31 2007 10:14 pm

Emiel,

Loopt het seizoen nog?

Een 3e mogelijkheid is in/uit zoomen in de tijd dat de sluiter openstaat (lange sluitertijd). Effect: centrum scherp, richting randen onscherper.
Dit gaat alleen als het te fotograferen object (bijna) stil staat. Pannen en tegelijkertijd in- of uitzoomen lijkt me erg moeilijk. Wel een uitdaging.

Om vol overdag de sluitertijd wat te kunnen verlengen (zonder over te belichten) zijn diafragmeren en een ND (Neutral Density) filter gebruiken mogelijkheden. Zeker bij dat laatste wordt altijd het zoekerbeeld wel donkerder. Die filters heb je in allerlei sterktes.
Heb ik geen ervaring mee, maar heb er binnenkort zelf één nodig.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

snellllllllllllllllllllll

Bericht door George Fennes » wo okt 31 2007 11:00 pm

Gewoon een iets langere sluitertijd en meetrekken die camera, dan krijg je toch die snelheid er in.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » do nov 01 2007 8:53 pm

Pasemi schreef:Emiel,

Loopt het seizoen nog?
jazekers! Dat is pas begonnen, als de zonaanbidders verdwenen is het strand voor de buggyers. Tenminste daar waar het mag ;)

Persoonlijk ga ik liever voor de iets langere sluitertijd en pannen, nog niet eens makkelijk.... gelukkig heb ik een snelweg in de buurt.

ajuus
emiel

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”