Belichting

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Robin

Belichting

Bericht door Robin » wo okt 31 2007 9:16 pm

Gabees schreef:Ik heb een derde lamp gekocht om de achtergrond mee uit te lichten (300 watt) en dat werkt perfect
De vorige eigenaar van mijn huis was fotograaf, dus krijg nog regelmatig leuke post. Zoals eergisteren de catalogus van B&H waar ik als newbie gefascineerd bleef kijken naar de diverse lightning kit's. Sommige hebben prijzen waarvan ik denk, ik koop liever een 2ehands auto :lol:

Ben dus eigenlijk wel erg nieuwsgierig wat je behalve talent nog meer allemaal nodig hebt om bijvoorbeeld van die prachtige foto's zoals Gabees die post te produceren.

Ik zie hier lampen die varieren van 30 euro tot 1000 euro :shock:
Paraplu's, softboxen , reflectieschermen, flitslicht, continue licht .......

Met andere woorden:
Weten jullie misschien een goede site die dit duidlijk uitlegt en eventueel settings laat zien ??? (En het liefst betaalbare optie natuurlijk :oops:)

GdP

Bericht door GdP » wo okt 31 2007 9:40 pm

Voor Nikon weet ik het wel.

link naar pdf

Factory
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Factory » wo okt 31 2007 9:42 pm

Hoi Robin

je kan het hier eens proberen

http://www.cameraland.nl/

succes

gr. Leo

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo okt 31 2007 10:29 pm

Ik heb een set studioflitsers gekocht bij FotoSG in harlingen.
Een Falcon Eyes GN200AD, samen met een radiografische aansturing.
(Die aansturing gebruik ik ook veel voor mijn SB600, bijkomend voordeel)
Ik ben er tot nu toe erg tevreden over.
Die set kostte ongeveer 350 euro.
Twee grote softboxen van 60x80 cm geven een mooi licht. Het is veel handiger om een set te kopen met 2 softboxen, want een paraplu koop je je voor 6,95 bij de Blokker en een softbox kost zeker 60 euro.

De sterkte heeft te maken met de hoeveelheid licht die hij afgeeft. Ik heb 200 WS en dat ik voor portretwerk meer dan genoeg. Riemke had een set gekocht van twee maal 600 WS. Das meer voor de professionele lui.

Ik heb mijn set laatst mee naar school gesleept om samen met studenten een studio-workshop te doen. Gewoon voor de gein.
Hier een kleine impressie. Foto's zijn door de studenten gemaakt, dus grill mij niet over compositie enzo.
Klikkerdeklik voor de HU Studio
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Robin

Bericht door Robin » do nov 01 2007 4:20 pm

Bedankt allemaal,

weet nu goed wat er allemaal te koop is. En de prijs van de setup van Jaap valt me ook 100% mee, heb lampen gezien die al meer kosten :lol:

Maar goed, waar ik meer op doelde .....

waren sites die (visueel) toelichten wat bepaalde settings voor effect op de foto hebben. Of bijvoorbeeld verschil (foto's) tussen softboxen en lampen, etc etc.
bv zelfde setup foto met 1 lamp, foto met 2 lampen en een schema van hoe ze precies gericht stonden.

Zoals de quote van gabees in me eerste post al aangeeft ... ze heeft 3 lampen om tot haar prachtige resultaat te komen.
Ben gewoon als newbie nieuwsgierig hoe deze lampen dan staan en wat voor overige materialen er gebruikt zijn. Dit om een beter begrip van belichting en zijn effecten te krijgen.

Link naar een goed boek ook meer dan welkom :D

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do nov 01 2007 4:56 pm

Van Mich Buschman is "Basisboek Portretfotografie" te koop, kosten plm. €20. Ik heb dat verleden jaar voor mijn verjaardag gekregen :) Van dezelfde schrijver is er ook "Basisboek Flitstechniek". Dit ken ik niet.
Via Bol.com zijn de boeken wel leverbaar.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

GdP

Bericht door GdP » do nov 01 2007 5:43 pm

Basisboek Flitstechniek.

In dit boek wordt aanvankelijk ingegaan op het flitsen met ingebouwde flitsers of met standaardflitsers die los op de camera geplaatst worden. Dit eerste deel van het boek is voor elke gemiddelde amateurfotograaf nuttig, maar er wordt niet al te diep op de materie ingegaan. Het tweede deel van het boek behandelt het gebruik van studioflitsers. Hier wordt aan de hand van een aantal voorbeelden uitgelegd wat de diverse mogelijkheden zijn. De technische toelichting is van dien aard, dat alleen de gevorderde amateur het zal kunnen volgen. Voor de meeste amateurfotografen is alleen het eerste deel bruikbaar. Niet veel amateurs kunnen over het materiaal beschikken dat in het tweede deel aan de orde komt.

Braakhuis

Bericht door Braakhuis » do nov 01 2007 6:16 pm

Heb les gehad van Mich Buschman. Erg aardige man die dingen ook erg goed kan uitleggen. Het boekje waar in de vorige reactie over werd gesproken heb ik ook. Staan leuke BASIS dingen in waar je wel leuke dinge uit kan halen. Is wel een beetje verouderd maar wanneer je tussen de regels door leest heb je er wel wat aan

Succes
Gr
Braakhuis

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » do nov 01 2007 6:27 pm

Kiek:

klikkerdeklik

eerste pagina

tweede pagina

derde pgaina

Jaap

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do nov 01 2007 7:45 pm

Momenteel bij Praxis een leuke studioflitsset in de aanbieding...

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 01 2007 8:01 pm

Een ander prima boek is:

Het kunstlichtboek
vormgeving met kunstlicht

van Hans Götze
uitgave Focus Elsevier, 1973, ISBN 9010011917.

Kijk eens op Antiqbook.nl, Amazon, Bol.com of Boekwinkeltjes.nl
Ik vind vaak goede fotografieboeken bij de Kringloop, buurtrommelmarktjes en braderiën etc.

Succes, E.M. de Klerk

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » do nov 01 2007 8:13 pm

Wat ik nog vergeten was te zeggen:

vaak gebruik ik mijn SB600 als derde lichtbron.
Die staat dan op een slave-blokje en als je die op manual zet, dan kun je de lichtsterkte ook in vrijwel traploos regelen tot 1/64. Op een statief met een paraplu ervoor, dan heb vrijwel hetzelfde effect als een softbox.
Prima voor bv. achtergrondverlichting of als invul-licht.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » do nov 01 2007 9:47 pm

Kennen jullie deze al?
Zie ook deze: Flitsen enzo

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » do nov 01 2007 10:15 pm

GdP schreef:Voor Nikon weet ik het wel.

link naar pdf
Bedankt, die had ik nog niet in mijn verzameling..... :lol: :lol: :lol:

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Robin

Bericht door Robin » do nov 01 2007 10:40 pm

:lol: Bij de praxis :lol:

Bedankt voor de tips allemaal !! Ik ga zekers 1 van die boeken bestellen, maar eerst maar eens goed al die nuttige internet links van iedereen lezen.
Ben net pas thuis helaas en morgen weer voreg op dus laat nog even op zich wachten.

Jaap, zie nu al dat die photoflexlightingschool echt een super link is. Precies waar ik oa op naar zoek was. Veel voorbeeld foto's, ook met hoe je het absoluut niet moet doen :)

Cheers !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”