D7100 met SB500
- EdEagle
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D7100 met SB500
Ik ben van plan om de SB500 aan te schaffen. Maar voor ik dat definitief besluit wil ik graag wat duidelijkheid over de werking in combinatie met mijn D7100. Mijn vraag is de volgende:
Kan ik de SB500 los van de camera gebruiken door de flitser te activeren via de standaard pop-up flitser van de D7100? Of heb ik daar nog andere hulpmiddelen bij nodig?
Ik ben nog niet erg vertrouwd met het gebruik van een flitser, vandaar mijn vraag. Hopelijk kan iemand mij hierin wat duidelijkheid verschaffen?
Kan ik de SB500 los van de camera gebruiken door de flitser te activeren via de standaard pop-up flitser van de D7100? Of heb ik daar nog andere hulpmiddelen bij nodig?
Ik ben nog niet erg vertrouwd met het gebruik van een flitser, vandaar mijn vraag. Hopelijk kan iemand mij hierin wat duidelijkheid verschaffen?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D7100 met SB500
Beste Eddy,
Als ik het flitser-handboek vluchtig lees moet dat kunnen.
Lees meer in het PDF-handboek, via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs
Als ik het flitser-handboek vluchtig lees moet dat kunnen.
Lees meer in het PDF-handboek, via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Kijk ook eens naar de sb700
Is hier heel vaak aangeraden.
Is hier heel vaak aangeraden.
- EdEagle
- Forumlid
Beste Gijs,
Goede tip! Ik heb het handboek van de SB500 doorgekeken maar het wordt mij niet duidelijk. De SB500 is bij gebruik van de pop-up flitser van de D7100 dan de secundaire flitser denk ik? Maar ik lees er niet dat de pop-up flitser als hoofdflitser gebruikt kan worden ... Of begrijp ik het niet goed?
Goede tip! Ik heb het handboek van de SB500 doorgekeken maar het wordt mij niet duidelijk. De SB500 is bij gebruik van de pop-up flitser van de D7100 dan de secundaire flitser denk ik? Maar ik lees er niet dat de pop-up flitser als hoofdflitser gebruikt kan worden ... Of begrijp ik het niet goed?
Laatst gewijzigd door EdEagle op do okt 02 2014 7:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dit al bekeken?
http://www.hansbraakhuis.nl/Actuele-Nikon-flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hansbraakhuis.nl/Actuele-Nikon-flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- EdEagle
- Forumlid
Ja, dank je! Net even snel bekeken.
Wat ik nu uit het verhaal van Hans begrijp is dat als mijn D7100 een commanderfunctie heeft ik met de opklapflitser de SB700 en dus ook de SB500 kan aansturen. Als dat zo is, dan is mijn vraag teruggebracht tot de vraag of mijn D7100 een commanderfunctie heeft. Uit hetgeen ik lees vermoed ik dat dat wel zo is, maar kan iemand dat bevestigen?
Overigens weet ik dat de SB700 een zeer goede allround flitser is maar ik zoek een kleinere handzamere flitser die ik makkelijker in een kleine fototas mee kan nemen.
Wat ik nu uit het verhaal van Hans begrijp is dat als mijn D7100 een commanderfunctie heeft ik met de opklapflitser de SB700 en dus ook de SB500 kan aansturen. Als dat zo is, dan is mijn vraag teruggebracht tot de vraag of mijn D7100 een commanderfunctie heeft. Uit hetgeen ik lees vermoed ik dat dat wel zo is, maar kan iemand dat bevestigen?
Overigens weet ik dat de SB700 een zeer goede allround flitser is maar ik zoek een kleinere handzamere flitser die ik makkelijker in een kleine fototas mee kan nemen.
- EdEagle
- Forumlid
Ik heb mijn D7100 manual er nog eens op nageslagen en ik begrijp daar uit (pagina 246-247) dat ik met de opklapflitser de SB500 zou moeten kunnen aansturen. Dat is mooi!
Dank voor jullie hulp!
Dank voor jullie hulp!
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb zowel de D7100 als SB500 niet. Maar staat de SB500 al genoemd in het handboek van de D7100? De commanderfunctionaliteit heeft de D7100 in zich. Maar of de SB500 daarmee kan worden aangestuurd?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Het antwoord is dus ja en ja. De opklapflitser van jouw D7100 kan de SB500 aansturen!
Zie http://nikon.nl/nl_NL/product/speedligh ... ght-sb-500
Zie http://nikon.nl/nl_NL/product/speedligh ... ght-sb-500
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Eddy,
Het antwoord lijkt me duidelijk, in gevan van twijfel: bel even met Nikon 0900-1callnikon
Groeten, Gijs
Het antwoord lijkt me duidelijk, in gevan van twijfel: bel even met Nikon 0900-1callnikon
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- EdEagle
- Forumlid
Het is mij duidelijk.
Dank jullie allen voor het meedenken.
Dank jullie allen voor het meedenken.
- EdEagle
- Forumlid
Ook voor de zekerheid nog even met Nikon NL contact gehad. Zij bevestigen dat ik met de opklapflitser van de D7100 de SB500 kan aansturen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik woon in Wageningen, heb een D7100 en 2 flitsers.
Werk veel remote.
Samen eens oefenen?
Werk veel remote.
Samen eens oefenen?
- EdEagle
- Forumlid
Zie nu je berichtje pas. Leuk voorstel! Gaan we een keer doen. Kan ik een beetje ervaring op doen met flitsen. Ik neem binnenkort contact met je op, ok? Dan stuur ik je een PB.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Wil de SB-500 nog een keer testen. Wat ik nu weet heb ik uit de gebruiksaanwijzing.
Lees overal dat de SB-500 een andere CLS flitser kan aansturen. Dat kan alleen als je camera een flitscommander menu heeft, zoals je D7100. En in de gebruiksaanwijzing (die was er nog niet toen ik m'n tekst voor m'n website schreef) lees ik dat je alleen een andere flitser kunt aansturen als je een D810 of een D-750 hebt. De SB-500 is dan de "hoofdflitser". Nikon gebruikt hier een raar woord. Want de naam "hoofdflitser" schept verwarring met het begrip "hoofdlicht". En dat wordt niet bedoeld.
Lees in de gebruiksaanwijzing (E2) dat de SB-500 als secundaire flitser gebruikt kan worden MITS je de camera ALLEEN op kanaal 3 zet.
Volgens mij is de SB-500 een veel te dure flitser, met mitsen en maaren, niet geheel compatibel is het systeem met de SB-600, 700, 800, 900 en 910. Het advies blijft, betaal 20 euro meer voor een SB-700.
gebruiksaanwijzing
http://crossgate.nikonimglib.com/dsd_re ... &O=p0niB00" onclick="window.open(this.href);return false;
De tekst in http://www.hansbraakhuis.nl/Actuele-Nikon-flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; aangepast.
Lees overal dat de SB-500 een andere CLS flitser kan aansturen. Dat kan alleen als je camera een flitscommander menu heeft, zoals je D7100. En in de gebruiksaanwijzing (die was er nog niet toen ik m'n tekst voor m'n website schreef) lees ik dat je alleen een andere flitser kunt aansturen als je een D810 of een D-750 hebt. De SB-500 is dan de "hoofdflitser". Nikon gebruikt hier een raar woord. Want de naam "hoofdflitser" schept verwarring met het begrip "hoofdlicht". En dat wordt niet bedoeld.
Lees in de gebruiksaanwijzing (E2) dat de SB-500 als secundaire flitser gebruikt kan worden MITS je de camera ALLEEN op kanaal 3 zet.
Volgens mij is de SB-500 een veel te dure flitser, met mitsen en maaren, niet geheel compatibel is het systeem met de SB-600, 700, 800, 900 en 910. Het advies blijft, betaal 20 euro meer voor een SB-700.
gebruiksaanwijzing
http://crossgate.nikonimglib.com/dsd_re ... &O=p0niB00" onclick="window.open(this.href);return false;
De tekst in http://www.hansbraakhuis.nl/Actuele-Nikon-flitsers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; aangepast.