Om een lang verhaal kort te maken: recent mijn 5D3+L lenzen verkocht omdat ik die weinig gebruikte en ik gevoel had dat ik met mijn mirrorless even door kon. Begin echter te merken dat ik een FF echt wel mis, vooral omwille van de betere prestaties bij weinig licht. Ik heb nu een a6000 + paar lichtsterke primes en alhoewel dat een zeer leuk toestel is met snelle AF, is het vanaf ISO1600 toch eerder behelpen. Ondertussen ben ik zover dat ik toch behoorlijk budget heb om een nieuwe camera aan te schaffen. Op dit moment nog een (lichte) twijfel tussen de Sony A7 en de Nikon D750. Ondanks dat de primes op de Sony enorm goed zijn, lees ik jammer genoeg dat de ruisprestaties op de A7 ook niet echt spectaculair zijn, waar de D750 wél enorm goed zou presteren. Uiteraard is de D750 een stuk zwaarder maar meestal neem ik toch de mirrorless of RX100M3 mee op uitstap ipv de SLR. SLR is doorgaans voor binnenfotografie, weet dat ik heel vaak foto's maak van de kinderen en elk jaar ook wel aantal huwelijken doe en communies.
Ik overweeg de D750 samen met de 24-120/F4 (omdat ik mooie prijs heb gekregen voor de kit), en die eventueel aan te vullen met een 50mm en 85mm prime. Wat denken jullie?
D750 of Sony A7?
- rjasp
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nieuw: de D750
Niks mis met je keus denk ik, jammer alleen dat de net bekend geworden cash-back actie van Nikon je dan niks oplevert! De 24-120/F4 staat niet in het lijstje evenals de 50mm en de 85mm niet.hansvdc schreef:..............Ik overweeg de D750 samen met de 24-120/F4 (omdat ik mooie prijs heb gekregen voor de kit), en die eventueel aan te vullen met een 50mm en 85mm prime. Wat denken jullie?
En hoe lullig het ook is, op alleen de aanschaf van de D750 (zonder lensaankoop uit het cash-back actie lijstje) kom je ook niet in aanmerking voor cash-back op je camera.

Enthousiaste hobby fotograaf met een Z7 en assorti glas.
-
- Forumlid
Re: D750 of Sony A7?
Tja dat klopt, maar heb eigenlijk wel mooi voorstel gekregen voor de D750. De enige twijfel is zoals je hierboven kan lezen gewicht en AF juistheid. De D750 spreekt me zeer aan, al moet ik zeggen dat de camera+lens die ik in de winkel heb vastgehad toch behoorlijk zwaar leek (nu goed, ben al hele tijd mirrorless gewoon). Maar ik heb écht een goede camera nodig voor indoor werk, niet in het minst voor de kindjes. De a6000 met 50mm/1.8 en 24mm/1.8 is zeker niet slecht, maar boven ISO1600 wordt het ook maar flauw.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat de Sony A7 qua ruisprestaties niet onder doet voor mijn D600. Logisch ook: ze hebben dezelfde sensor. Ook het dynamisch bereik is vergelijkbaar. Aangezien de D750 in dat opzicht niet echt een grote stap gezet heeft t.o.v. de D600/D610, verwacht ik op dat punt dus geen enorme verschillen tussen A7 en D750.hansvdc schreef:Ondanks dat de primes op de Sony enorm goed zijn, lees ik jammer genoeg dat de ruisprestaties op de A7 ook niet echt spectaculair zijn
In zijn algemeenheid: het is lastig adviseren wat wijsheid is. Het is letterlijk een keuze uit twee systemen. Ga je voor een gegarandeerd snelle AF, ook in low light? Dan dSLR, de D750 is dan een prima keuze. Ga je voor een compact fullframe systeem? Sony A7.
Ik gebruik beide systemen naast elkaar (D600 en Sony A7) en ieder systeem heeft zijn eigen gebruiksdoel. De D600 zet ik in bij low light (urbex, nachtfotografie) en autosport. De A7 gaat mee bij straatfoto's, photowalks en ander algemeen gebruik, waarbij ik geen zin heb een zware tas mee te sjouwen.
-
- Forumlid
Het goede nieuws is dat ik normaal gezien binnen enkele dagen de A7 + 55mm even thuis kan testen, dus ideaal om te zien of deze voor mij voldoet. Plan is, als dat het geval is, de A7 aan te schaffen en tijdelijk te gebruiken naast mijn a6000. Als ik dan nog nood zou hebben aan een SLR, dan vermoed ik dat ik de a6000 + lenzen ga verkopen en de D750 aanschaf, en als de A7+a6000 combinatie me 100% bevalt, dan hou ik die.