vraagje mbt import van een RAW+JPG shoot in LR

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

vraagje mbt import van een RAW+JPG shoot in LR

Bericht door Jahoe » vr okt 10 2014 10:00 pm

Ik heb een tijd alleen in RAW gefotografeerd. Maar nu wil ik toch ook snel foto's kunnen gebruiken zonder nabewerking.
Daarom heb ik mijn camera voor een bepaald doel op RAW+F gezet.

LR heb ik ingesteld om de RAW+JPG als aparte foto's te beschouwen, dus je krijgt ze dan ook dubbel in de library. Dat doe ik omdat ik ook direct de JPG moet kunnen zien en dat gaat volgens mij niet als je ze als 1 foto beschouwd.

Echter nu vraag ik me af of de import preset die ik gebruik alleen wordt losgelaten op de NEF's of ook op de JPG's. Want dat laatste lijkt me niet zo handig. Mijn import preset zorgt voor wat persoonlijke metdata, highlight -10, shadow +10, sharpening +35 en lenscorrecties en dat is het wel zo'n beetje
Weet iemand dat? Of weet iemand hoe ik de jpg eenvoudig weer uit LR kan toveren als ik ze wel als 1 foto importeer en de jpg als een attachment van de NEF meekomt zeg maar.

bvd
D500 / Z6 en een hoop glas

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: vraagje mbt import van een RAW+JPG shoot in LR

Bericht door Jahoe » vr okt 10 2014 10:33 pm

zelf even getest en LR voert presets dan zowel op de JPG als RAW uit. Dat is wel jammer. Dus als je met preset werkt voor de RAW, moet je eigenlijk RAW en JPG als een foto beschouwen in de LR instellingen. Dan vraag ik me af of het ook mogelijk is om na het importeren als 1 foto het mogelijk is om ze alsnog uitelkaar te halen en vice versa. Lijkt er op van niet en dat de instelling die je bij importeren hebt gebruikt dan definitief is.
(ik bedoel de instelling : Preferences - Treat JPG files next to RAW as Separate foto's). Zal ook nog even mijn LR boek erop naslaan of het daar in staat, maar heb ik nu even niet bij de hand

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » vr okt 10 2014 11:55 pm

Je hebt in de D7100 2 kaartslots. Waarom slot 1 niet NEF en slot 2 JPEG instellen en vervolgens in 2 mappen binnenhalen?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » za okt 11 2014 7:23 am

Dat is inderdaad ook een optie, maar dan moet ik wel weer submapjes aanmaken en dan kan ik weer niet even snel de RAW en jpg naast elkaar zetten. Maar mischien wil ik wel teveel en te flexibel zijn met de mogelijkheden die LR bied.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za okt 11 2014 8:51 am

Na het importeren van RAW+Jpeg bestanden sorteren op bestandstype, de Jpegs selecteren en een Reset uitvoeren om de toegepaste Preset ongedaan te maken.

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » za okt 11 2014 9:22 am

Jahoe schreef:Dat is inderdaad ook een optie, maar dan moet ik wel weer submapjes aanmaken en dan kan ik weer niet even snel de RAW en jpg naast elkaar zetten. Maar mischien wil ik wel teveel en te flexibel zijn met de mogelijkheden die LR bied.
Als je een submap aanmaakt is dit geen probleem als de de hoofdmap aan klikt zijn al je bestanden zowel jpeg als Nef zichtbaar.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » za okt 11 2014 1:40 pm

Dat is waar ook Robin. Ik heb het tweede slot nu ingesteld als overloop maar met 2 X 32gb eigenlijk niet nodig.

Skippy dank voor de tip van reset, nog niet aan gedacht

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”