Dit betekende dat ik ook eindelijk de DIY groundplate (grondplate) in de praktijk kon toepassen tijdens een schaatsmarathon nadat deze in de zomer al met succes langs de skeelerbaan heeft gestaan (klik). Hierdoor kon ik met de 300mm in het fotovak recht voor de finish staan en remote een tweede camera bedienen voor de andere hoek. Helaas eindigden de wedstrijden (zowel heren als dames) niet in de furieuze eindsprint waar ik op hoopte, maar al met al toch een paar leuke platen gescoord

Feitelijk is een groundplate overigens niets meer dan een aluminium plaat met rubbervoetjes, een balhoofd erop gemonteerd en een coldshoe connector om de trigger te monteren, maar commerciele oplossingen in de winkel gaan allemaal ruim boven de 100 euro (ex balhoofd). Vandaar dus DIY.
1. Een remote getriggerde D3 + 24-70mm op de stellage naast de camera van de NOS. Zekerheidshalve de Pocketwizard laten bungelen omdat de metalen steigeronderdelen voor slechte ontvangst zouden kunnen zorgen. Uiteindelijk is hij volgens mij gewoon altijd af gegaan (de trigger stond meestal gewoon uit).

2. Hierdoor had ik vanuit het fotovak een frontview

3. En gelijktijdig een topview vanaf de steiger

4. Die stond er uiteraard voor de eindsprint (je bent dus een hele wedstrijd een camera kwijt voor hopelijk die ene finishfoto) maar het eindigde (helaas) in een solo aankomst

5. Gelukkig voor de andere podiumplaatsen wel een spannende sprint

6. daarvan een topview

7. Bij de dameswedstrijd ook een paar remote platen maar deze keer vanaf de jurytafel nabij de finish. Er gaat toch niets boven schaatsen zonder dak tijdens het blauwe uurtje

8. En voor de ginteresseerden in de uitslag... 'wij' hadden een clean sweep op het podium!

Kortom, werkt goed, toffe platen, volgende keer alleen ergens neerzetten waar ik hem halverwege nog kan verzetten want nu is het resultaat vrij eentonig en de bruikbaarheid misschien iets te beperkt!