Monitor kap

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
PdeBie

Monitor kap

Bericht door PdeBie » wo okt 22 2014 1:51 pm

Hoi allen,

ik ben in het bezit van twee Dell P2414H monitoren.
Ik heb gisteren een Datacolor Spyder 4 Pro gekocht en ben nu aan het kijken voor een monitor kap voor een van de monitoren.

Ik zie op de site van Dell echter geen kappen voor deze monitor en online kom ik eigenlijk alleen maar modellen van het merk PCHood tegen t.w.v. 149 euro en Eizo kappen van nog veel meer.

Wat gebruiken jullie als kap? Of is zo'n kap pure onzin? Iemand tips of adviezen hierover?

CaptainHook

Re: Monitor kap

Bericht door CaptainHook » wo okt 22 2014 2:02 pm

Dat hangt natuurlijk heel erg sterk van je omgeving(slicht) af.
Op mijn werkplek zouden dit soort kappen complete onzin zijn. Nergens last van spiegelingen ofzo.
(zie ook de reactie op tweakers)

En met twee schermen, waarvan er dan ééntje, al dan niet een kap zou hebben, lijkt 't me helemaal geen porem...

:idea: Anders maak je eerst provosorisch van b.v. een paar stukken karton ff een kap en kijkt of je dit bevalt. Dan weet je of 't geld er aan wilt besteden c.q. of dat nut zou hebben.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo okt 22 2014 2:20 pm

Zo'n kap lijkt me vooral nuttig bij sterk wisselende lichtomstandigheden of als je veel last van invallend licht en/of reflecties hebt.

In mijn geval doe ik fotobewerking altijd met dezelfde (minimale) lichtbronnen. Dat wil zeggen, ik heb altijd dezelfde verlichting aan, er is geen sprake van direct invallend of veranderend licht en reflecties en ik doe de gordijnen dicht om de minimale invloed van buitenlicht, voor zover die er al is, teniet te doen. Ik werk in een relatief donkere ruimte. In die situatie vind ik een kap weinig toegevoegde waarde geven. Werk je daarentegen in een ruimte met veel wisselend licht (bijvoorbeeld van buiten), met veel invallend licht of reflecties op je monitor, dan zie ik er het nut wel van in. Verder gebruik ik IPS panelen waardoor de kijkhoek veel minder invloed heeft op de weergave van het beeld dan bijv. bij TN panelen.

Maar wat je ook doet, zorg er wel voor dat de lichtomstandigheden waarin je calibreert dezelfde zijn als de lichtomstandigheden waarin je werkt!
Spul waarmee je foto's maakt...

PdeBie

Bericht door PdeBie » wo okt 22 2014 2:38 pm

Helaas heb ik wel wat last van invallend zonlicht i.v.m. de positie van mijn monitor t.o.v. het raam. Ik heb wel fatsoenlijk rolgordijn wat ik dicht kan doen, maar dan moet ik sowieso de lamp aanzetten. Vandaar dat ik naar een oplossing als dit aan het kijken was.

Ik zit er ook al aan te denken om mijn bureau te verplaatsen, maar dat heeft iets meer voeten in de aarde waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

De truc van CaptainHook met de stukken karton kan ik nog wel eens proberen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo okt 22 2014 2:53 pm

Kijk hier eens http://www.photodon.com/c/Dell-hoods.html of zelf maken van zwart karton.

schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door schippie » wo okt 22 2014 4:03 pm

Van karton en een likje matte latex maak je de mooiste en goedkoopste kappen.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”