1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Het is verstandig om georganiseerd te reizen, maar het is absoluut niet onveilig. Georganiseerd is aan te raden vanwege het kostenplaatje (collegareizigers hadden eerst uitgezocht wat het kostte om zelf te gaan en dat bleek 2 x zo duur te zijn als georganiseerd) en vanwege het gedoe om zelf een visum te regelen. Zolang je geen herrie schopt en geen militaire objecten fotografeert, heb je niks te vrezen. Deze regel geldt ook in meer standaard vakantielanden als bijvoorbeeld Turkije. Wij hebben meerdere mensen in Libië gesproken, deze waren goed opgeleid, spraken meerdere vreemde talen en iedereen was erg vriendelijk tegenover toeristen. Het verkeer rijdt er rustiger en veiliger dan in Nederland. Ik voelde me 's avonds laat in Tripoli veiliger op straat dan op hetzelfde tijdstip in Breda. In Tripoli is tot laat nog volop leven en licht op straat, waar Breda nog wel eens groepjes vage figuren heeft. In totaal heb ik drie zwervers ontdekt. Geen ongure types gezien waar ik een blokje voor om zou willen lopen. Geen militairen met doorgeladen geweren (m.u.v. de bewaking van het huis van Khadaffi). Als je er over denkt om nog een keer naar Libië te gaan, zou ik adviseren: wacht niet te lang. Het toerisme is nu in een fase dat de hotels goed zijn (warm water, goed bed, redelijk ontbijt), maar het massa toerisme heeft nog niet toegeslagen. Je komt wel toeristen tegen, maar niet in massale hoeveelheden. Dat is erg prettig wanneer je op een site als Leptis Magna (toch de grootste Romeinse opgraving die ik ken in de wereld) wil fotograferen. Ook ik als vrouw heb overigens geen enkele vervelende ervaring gehad. Een enkeling bekijkt je, maar ik zag er in lange broek en t-shirt natuurlijk geheel anders uit dan de gemiddelde Libische vrouw. Mensen waren tegen mij net zo vriendelijk als tegen mijn vriend. De reisgids adviseert wel om niet in korte broek in top te gaan rondlopen. Maar dat is meer uit respect voor de heersende cultuur, want ik heb het wel enkele malen gezien.Brenzef schreef: Nu vraag ik me af hoe veilig het er is om te reizen. Maar zo te zien heb je geen last gehad van vervelende dingen?