Lens voor kinderfotografie op locatie en binnen

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Amyjay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lens voor kinderfotografie op locatie en binnen

Bericht door Amyjay » ma okt 27 2014 9:09 am

Ik weet het even niet meer :(
Mijn hobby is kinderfotografie en hier ben ik dan ook druk mee bezig. Ik heb sinds een jaar de AF-S 50 mm 1.8 en die zit eigenlijk standaard op mijn camera (D5000). De 'standaard' lens 18-55 en mijn 55-300 komen de kast niet meer uit.

Voor portretjes vind ik de 50 mm een prima lens maar ik mis 'iets'. Ik mis dat ik met de 50 mm maar een klein bereik heb en weinig van de omgeving op de foto krijg.

Kortom, ik zoek een goede aanvulling (lichtsterke lens) naast mijn 50mm 1.8 voor op de D5000. Ik krijg hier en daar tips over de 24-70 of de 70-300 maar wellicht zijn er meerdere mogelijkheden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen informeren. (ik fotografeer voornamelijk buiten maar wil ook in een studio/huiskamer uit de voeten kunnen)

PdeBie

Re: Lens voor kinderfotografie op locatie en binnen

Bericht door PdeBie » ma okt 27 2014 9:30 am

hoe bedoel je weinig van de omgeving? Als in: het kind staat centraal op de foto en dat is het?

Dan zou je ook een paar stappen naar achteren kunnen zetten. Dan krijg je al meer op de foto. Hoef je ook geen andere lens te kopen.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma okt 27 2014 9:51 am

35mm 1.8
Goed en goedkoop.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » ma okt 27 2014 10:45 am

Een sigma 18-35 1.8 of een 17-50 2.8 zou mogelijk aan je wensen voldoen. De 18-35 is iets duurder, maar lichtsterk en je hebt wat marge in het bereik.

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma okt 27 2014 11:59 am

Meestal wordt juist voor kinder fotografie om afstand te creeren een langer brandpunt afstand gebruikt, ik zelf gebruik de 85 of 105 mm vaak of buiten zelfs nog langer bijvoorbeeld de 70-200

Gr peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 27 2014 12:42 pm

Maar voor binnen zijn dat soort lange brandpunten meestal niet te gebruiken, omdat ruimtes binnen meestal niet groot genoeg zijn om voldoende afstand te nemen, of er staat huisraad in de weg. Gewoon een kortere brandpunt.

Maar ik snap de TS niet. Hij heeft nota bene zoomlenzen met zowel kortere als langere brandpunt in bezit. Maar die laat hij meestal thuis in de kast liggen. Gewoon als eerste optie uit de kast halen en kijken wat de andere brandpunten aan bruikbare beeldhoek / standpunt opleveren. Kan hij altijd nog een lichtsterker exemplaar kopen als een bepaalde brandpunt hem prima bevalt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma okt 27 2014 1:17 pm

Maar bij Portret fotografie gaat het toch om meestal het hoofd of een gedeelte van het lichaam, en toch niet het hele kind op de foto.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

PdeBie

Bericht door PdeBie » ma okt 27 2014 1:28 pm

Inmiddels zijn er al meerdere hints en tips gegeven. Zullen we de reactie van Amyjay even afwachten? :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 27 2014 1:41 pm

staal571 schreef:Maar bij Portret fotografie gaat het toch om meestal het hoofd of een gedeelte van het lichaam, en toch niet het hele kind op de foto.
De TS heeft het over kinderfrotografie, niet specifiek over portretten. En dat hij weinig van de omgeving op de foto krijgt.
Als je meer omgeving wil, zoals eerder door anderen gemeld, verder achteruit, of als dat een probleem wordt met de beperkingen binnen (hij wil ook in een studio/huiskamer uit de voeten kunnen), een korter brandpunt kiezen. Alle opties heeft de TS reeds ter beschikking om uit te proberen.

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma okt 27 2014 2:05 pm

Ik lees toch het het volgende in zijn bericht :
Amyjay schreef:Ik weet het even niet meer :(

Voor portretjes vind ik de 50 mm een prima lens maar ik mis 'iets'. Ik mis dat ik met de 50 mm maar een klein bereik heb en weinig van de omgeving op de foto krijg.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 27 2014 3:33 pm

Anderen en ik lezen en halen duidelijk meer info uit zijn bericht en proberen ons in te leven in wat er werkelijk wordt bedoeld.
Portretjes kun je ruimer zien dan alleen "kop en schouder". Dat valt juist expliciet op te maken uit zijn aanvullende opmerking die je zelf ook aanhaalt als wat hij als manco ervaart: "....en weinig van de omgeving op de foto krijg". De titel van het onderwerp "Lens voor kinderfotografie op locatie en binnen" suggereert beslist een ruimer begrip. Als het alleen om een portretje gaat in de conventionele zin van "kop en schouder" (met weinig omgeving) en het daarbij zou laten, had de TS waarschijnlijk niet eens een bericht geschreven.

staal571
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door staal571 » ma okt 27 2014 4:21 pm

Het is goed e wilt je gelijk hebben prima jij je zin .

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 27 2014 5:35 pm

Het gaat me helemaal niet om gelijk hebben, dat maak jij ervan. Zo "klein" denk jij kennelijk.
Het gaat me om een antwoord op de vraagstelling van de TS. Die vraagstelling is duidelijk een stuk breder dan wat jij je voorstelt.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”