Bij de D7000 instelling B4 Centrumgericht meetveld kun je kiezen uit de diameters Ø 6mm - Ø 8mm - Ø 10mm - Ø 13mm - AVG- gemiddeld.
Volgens de gebruiksaanwijzing geeft hij dus het grootste gewicht aan de gekozen diameter.
En bij een objectief zonder CPU gebruikt hij Ø 8mm
In het boek van de D800 staat dat hij % 75 van de gekozen diameter gebruikt en daar is Ø 12mm [ Default] .
Dat precies de maat van de centrum sensoren 15 in het midden en drie aan elke kant.
Aanbevelingen zijn;
Ø 8mm landschap zodat hij de lucht niet mee rekent, sportfotografie als de achtergrond geen midden tonen heeft zoals ijshockey
Nu is de vraag in welke situatie verander je van de standaard Ø 8mm naar een van de andere diameters ?
En waarom ?
Gr,
Chris
Centrumgericht meetveld
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Centrumgericht meetveld
Beste Chris,
Die meetvorm is een overblijfsel van een ver verleden, als ik het goed heb ca 1968.
Het is aan de ervaring van de gebruiker om te bepalen wat de beste meetmethode is.
Dat klinkt simpel, maar het wordt (met het perfectioneren van matrixmeting) steeds moeilijker die situaties te herkennen waarbij matrixmeting kan falen.
In het geval dat je nemt (ijshockey) of andere kunstlicht-situaties zou ik gewoon ter plekke een meting van mijn hand (of een andere gemiddeld grijs vlak) maken.
Vergeet niet iedere vorm van automatische belichting uit te schakelen.
Groeten, Gijs
Die meetvorm is een overblijfsel van een ver verleden, als ik het goed heb ca 1968.
Het is aan de ervaring van de gebruiker om te bepalen wat de beste meetmethode is.
Dat klinkt simpel, maar het wordt (met het perfectioneren van matrixmeting) steeds moeilijker die situaties te herkennen waarbij matrixmeting kan falen.
In het geval dat je nemt (ijshockey) of andere kunstlicht-situaties zou ik gewoon ter plekke een meting van mijn hand (of een andere gemiddeld grijs vlak) maken.
Vergeet niet iedere vorm van automatische belichting uit te schakelen.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo okt 29 2014 11:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat je voor een DX camera een andere diameter neemt dan voor een FX camera, lijkt mij nogal logisch omdat het DX beeld kleiner is. In de analoge tijd was het alleen maar 12 mm, niets te kiezen (matrix meting kwam meen ik vanaf de FA). Maar uiteindelijk gaat het er om hoe groot de afbeelding van je object is op het matglas/de sensor. Je moet wel een idee hebben hoeveel 8 of 12 mm is op het matglas ... Daar stem je dan de grootte van de meetcirkel op af. Het is wel (letterlijk) gemillimeter. Ik zou op DX idd 8 mm kiezen en op FX 12. Heeft altijd goed gewerkt, als je denkt dat je met matrixmeting minder goed uitkomt (alhoewel dat meestal niet het geval is).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Highlander
- Forumbeheerder
@Gijs,@Henk,
Het is me duidelijk, als je dus al voor centrumgericht meten kiest is het effect van Ø10mm t.o.v Ø8mm te verwaarlozen.
Bedankt heren
Gr,
Chris
Het is me duidelijk, als je dus al voor centrumgericht meten kiest is het effect van Ø10mm t.o.v Ø8mm te verwaarlozen.
Bedankt heren
Gr,
Chris
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ijshockey zou ik altijd op M schieten. Kunstlampen in ijshallen zijn dramatisch maar (los van de TL flikekring) vrij constant in intensiteit en de tinten van de pakken van de schaatsers doen ook weinig goed voor je lichtmeting...Highlander schreef: Aanbevelingen zijn;
Ø 8mm landschap zodat hij de lucht niet mee rekent, sportfotografie als de achtergrond geen midden tonen heeft zoals ijshockey
Fin.