iphone fotografie

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Plaats reactie
fantasy1402
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

iphone fotografie

Bericht door fantasy1402 » ma okt 27 2014 2:48 pm

Als je hier naar kijkt http://www.ippawards.com/2014-winners/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prachtige foto's toch !
Ik vind toch ook dat veel vrienden van mij prachtige foto's nemen met hun iphone zonder nabewerking ! Ik hou wel van die vierkante retrolook foto's jaren 70 ! Kan je dit eigenlijk ook met een dslr of systeemcamera zo recht uit het toestel ?
Mvg
Oli

PdeBie

Re: iphone fotografie

Bericht door PdeBie » ma okt 27 2014 2:53 pm

Er zijn camera's die inderdaad 'instagram' filtertjes kunnen toepassen op de foto's.

Op een iPhone gaat dit vrij makkelijk met al die schuifjes en knopjes waar je even snel een effectje mee los laat op de foto. Op een spiegelreflex of een systeemcamera zal dit niet zo makkelijk gaan. Daar is de software niet voor gemaakt.

Is dit wel echt wat je wilt? Je wilt tenslotte toch controle houden over het eindresultaat van de foto. Dus even een effectje loslaten op de foto vanuit de camera zou ik niet doen. Dan zou ik de foto toch gewoon nabewerken op de pc.

Daarnaast:
De foto's die hebben gewonnen zijn geen foto's die je 'eventjes' maakt. Over het algemeen zijn foto's gemaakt met een mobiel vaak snapshots. Snelle fotootjes van de locatie. De foto's die hebben gewonnen zijn zeer goed over nagedacht. Althans, ik zie er geen een tussen die als snapshot gemaakt is. Dus vergis je niet in de moeilijkheidsgraad van het maken van 'mooie' foto's.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma okt 27 2014 3:02 pm

PdeBie schreef: De foto's die hebben gewonnen zijn geen foto's die je 'eventjes' maakt. Over het algemeen zijn foto's gemaakt met een mobiel vaak snapshots. Snelle fotootjes van de locatie. De foto's die hebben gewonnen zijn zeer goed over nagedacht. Althans, ik zie er geen een tussen die als snapshot gemaakt is. Dus vergis je niet in de moeilijkheidsgraad van het maken van 'mooie' foto's.
Het mooie/confronterende is echter wel dat dergelijke series laten zien dat we hele fora kunnen vol l#llen met pixelpeeperij terwijl een goede fotograaf aan een telefoon genoeg heeft...

Een goed oog, een goede voorbereiding, een gevoel voor compositie, soms een beetje geluk, maar ook dan de kennis en kunde hebben om het snel en vakkundig vast te leggen, DAT maakt mooie foto's. :thumbup:
Fin.

PdeBie

Bericht door PdeBie » ma okt 27 2014 3:30 pm

helemaal waar. Wat dat betreft raad ik de YouTube playlist "Pro Photographer, Cheap Camera" Series van DigitalRev (https://www.youtube.com/playlist?list=P ... D96DF59DE5" onclick="window.open(this.href);return false;) ook ten zeerste aan.

Dan zie je wat een professioneel fotograaf (en hier komen niet de minste namen langs) kan met een hele simpele camera.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo okt 29 2014 9:38 pm

Tja, zelfs een lego camera.....
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Plaats reactie