Welke flits.....?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
RDH
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke flits.....?

Bericht door RDH » ma nov 03 2014 12:14 pm

Hey,

ik ben nu al enkele jaren amateurfotograaf op rally's, ik heb al een heel eind een Sigma flitsje met 3 standen: low, high en TTL... Van flitsen ken ik dus helemaal niets. Wat TTL wil zeggen heb ik eigenlijk ook geen idee van...? :x
Dit weekend zat ik op de rally in Hoei (Beter gekend als Condroz 2014), en daar heb ik de flits van mijn broer even geleend (SB700), ik was positief verrast dat ik er eigenlijk vrij snel een... Naar mijn mening degelijke foto uitkreeg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4604_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
> F4.5 1/320s (Getrokken met D800 - 18-35 3.5-4.5)
Kon de foto niet plaatsen vanwege de grootte, Ik heb eigenlijk zelfs geen idee of de link werkt...? Mijn excuses daarvoor!

Vraag mij af welke flits er aan te raden valt voor mij? Op zich ken ik van flitsen helemaal niets dus in hoe verre zou ik bvb met een SB 900 kunnen flitsen? Met de SB 700 denk ik dat ik wel zou kunnen werken maar is een SB900 dan complexer of is de SB900 vooral makkelijker in gebruik?
Ik zou eigenlijk een SB 900 in okkazie kopen omdat die toch net iets verder flitst, en in een sport als rally is dat voor mij denk ik geen overbodige luxe...

Daarnaast weet ik ook niet of iemand hier verstand van heeft, maar als ik een wagen op de neus flits, zou dit dan problemen geven bij piloten? Zelf ken ik een beginnende rallypiloot maar aangezien hij achteraan in de rally start (meestal), zijn er meestal geen fotografen meer die hem flitsen. Volgens die piloot is het wel zo dat de lichten van de wagens zo extreem sterk zijn dat het licht van de flits hier nooit tegenop kan om de piloten te hinderen...?
Anderzijds, fotos die ik vroeger nog op de neus getrokken heb, kon ik de wagen binnenin helemaal verlicht zien...?

Alvast bedankt voor de hulp!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke flits.....?

Bericht door gijs sandberg » ma nov 03 2014 12:28 pm

Beste Robin,
Heb je de PDF van Hans Braakhuis over flitsers al gelezen?
De SB-900 is inmiddels opgevolgd door de SB-910.
Over flits bij sporten: niet doen, tenzij je zeker bent de deelnemmers niet te verstoren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”