"Kan deze batterij niet gebruiken. Kies een batterij die…"

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Willem le Nobel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

"Kan deze batterij niet gebruiken. Kies een batterij die…"

Bericht door Willem le Nobel » ma nov 03 2014 1:45 pm

Goedemiddag,

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn probleem. Camera D40 stopte plotseling tijdens fotograferen. Ik dacht batterij EN-EL9 op. Na volledig laden geeft camera de volgende melding: "Kan deze batterij niet gebruiken. Kies een batterij die geschikt is voor deze camera." terwijl het de originele batterij is. Na opnieuw proberen te laden in MH-23 Quick Charger geen verbetering, erger, het lampje op de charger licht niet meer op. Is de batterij nu in een keer dood of is er iets anders dat ik doen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Willem

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: "Kan deze batterij niet gebruiken. Kies een batterij die

Bericht door gijs sandberg » ma nov 03 2014 2:56 pm

Beste Willem,
Welkom.
Een D40 is een kamera op leeftijd, is de accu origineel en/of even oud?
In geval van twijfel zou ik een belletje plegen met Nikon, 0900-1callnikon
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 03 2014 3:34 pm

Het lijkt mij nogal voor de hand liggend eerst eens een nieuwe accu aan te schaffen, op te laden en in de camera te doen... Trouwens: je zou sowieso minimaal twee accu's bij je camera moeten hebben.

nagekomen: deze vraag staat twee maal op het forum

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma nov 03 2014 4:14 pm

De info in deze link http://forum.belgiumdigital.com/f9/niko ... 13156.html is niet zo hoopgevend ...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma nov 03 2014 4:17 pm

Willem le Nobel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem le Nobel » ma nov 03 2014 4:17 pm

Beste Gijs en emdeklerk,

Dank voor jullie reacties! Ik heb de camera inclusief originele batterij 3 jaar geleden NIEUW gekocht. Is ie dan al oud? Ik heb nog niet veel ervaring met spiegelreflexcamera's en wist niet dat de veroudering net zo snel intreedt als bij laptops en smartphones :-(

Uiteraard kan je met een andere accu uitsluiten of het aan de camera of aan de accu ligt maar misschien is deze foutmelding bekend bij forumleden en is het bijvoorbeeld eenvoudig op te lossen door ergens een "reset" te doen. Een extra accu kopen met het risico er dan achter te komen dat het aan de camera ligt leek mij niet de best te volgen stap.

Ik zal Nikon eens bellen en vragen naar mogelijke oorzaken van de foutmelding en ik zal ook een fotozaak bezoeken om een test te doen met een andere accu.

Groeten, Willem

Willem le Nobel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem le Nobel » ma nov 03 2014 4:22 pm

excuses voor het tweemaal plaatsen van dezelfde vraag. ik ben duidelijk een nieuweling, sorry… ik zal kijken of ik de tweede weg kan halen.

dank Skippy. Deze string had ik inderdaad ook al gelezen voordat ik hier mijn probleem postte in de hoop andersoortige berichten te ontvangen… camera repareren voor 200-300 Euro is inderdaad niet de moeite waard.

ik houd hoop...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: oud...

Bericht door gijs sandberg » ma nov 03 2014 5:11 pm

Willem,
Ik ken jouw aankoopbeleid niet, maar ik heb een D40 handboek uit 2006, acht jaar geleden.
Volgens Bartjens kan een accu, nieuw meegeleverd, dus tot acht jaar oud zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 03 2014 5:20 pm

Je doet dus al drie jaar met één accu, die naar ik vermoed, al vele malen is opgeladen en dan terwijl die accu vaak niet echt leeg was. Zo doen velen het, met één accu: voor de zekerheid even opladen vóór een dagje uit of vóór een fotografeersessie. Volgens mij is dat niet goed voor de levensduur van een accu, ongeacht wat fabrikanten zeggen.

Ik blijf erbij dat je sowieso beter twee accu's kunt hebben: je doet de volle er pas in als de andere leeg is, die dan weer wordt opgeladen. Zo rouleer je. Ik gebruik er drie, trouwens.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma nov 03 2014 7:49 pm

Dag Willem,

welkom hier.
Je wordt nogal bars te woord gestaan in de eerste reacties. Onnodig, lijkt me.
Misschien woont er iemand met een D40 in de buurt, dan kun je eerst eens uitproberen of het aan de accu ligt.
Het verbaast me trouwens dat er kennelijk 3 jaar geleden nog nieuwe D40's werden verkocht.
Het is niet zo dat accu's maar een levensduur van een paar jaar hebben. Ik heb al heel wat camera's gehad, en bij is nog nooit een accu overleden.
Dus misschien heb je gewoon pech.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » ma nov 03 2014 9:10 pm

Als de accu helemaal leeg is kan het zijn dat de lader deze niet meer herkent en dus niet wil opladen.
Dit is mij diverse keren overkomen nadat de accu van mijn smartphone "dood" was.
De oplossing, in mijn geval, was het opladen met een "domme" lader: Gewoon een losse voedingsadapter met de juiste spanning.
Ik heb dus gekeken wat de + en de - op zowel de accu en de lader waren en deze professorisch aan elkaar "geknoopt".
Wel heb ik er een universeelmeter tussen gehangen om de laadstroom in de gaten te houden:
Ik wilde geen overhitte accu met daarbij brand of explosies.
Overigens heb ik de accu niet volledig opgeladen op deze manier, maar op voldoende spanning weten te brengen,
zodat deze weer "herkend" werd in de telefoon om daar verder op te laden.
Ik beweer dus niet dat dit dé oplossing is in dit geval maar allicht het proberen waard.

Willem le Nobel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem le Nobel » ma nov 03 2014 9:27 pm

Beste Jaap en Jacob,

Dank voor jullie berichtjes. Als de accu overleden is à la, dan kan ik een (of 2 :-) nieuwe kopen en kan ik weer aan de slag maar zoals op een Belgisch forum te lezen valt kan het ook een defect van de camera zijn en dan zijn de reparatiekosten €200-300. Dus eerst maar eens uitsluiten of het aan de oplader, accu of camera ligt. En Jacob, je hebt dat slim opgelost alleen laadde de accu bij mij wel goed op (eerst knipperend en uiteindelijk continu brandend) en kreeg toen de foutmelding en daarna dacht ik er goed aan te doen hem nog eens op te laden en toen gaf de lader dus ook het defect aan (geen lampje meer knipperend of continu brandend).

Kennelijk is het wel een zeldzame foutmelding.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » ma nov 03 2014 9:43 pm

Hoe dan ook, ik hoop dat het snel, simpel en vooral goedkoop op te losssen is: Succes!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 10 2014 11:36 pm

En, hoe is het afgelopen?

Willem le Nobel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem le Nobel » di nov 11 2014 3:50 pm

Het is nog niet afgelopen. Ik woon op het platteland van Frankrijk en kom niet regelmatig in een grote stad waar ik kan testen of het aan de batterij of de camera ligt. In ieder geval mag ik de camera, oplader en batterij ook opsturen naar Nikon voor controle en evt reparatie. Ik zal jullie op de hoogte houden :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”