Welke lens voor fotografie schaatswedstrijden

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke lens voor fotografie schaatswedstrijden

Bericht door Nikkormaat » vr nov 07 2014 9:07 pm

Beste Nikonfans
Ik fotografeer graag schaatswedstrijden van mijn dochter. Omdat ik met mijn F80 altijd met te trage sluitertijden worstelde heeft mijn fotozaak mij een D750 geadviseerd, omdat die tot ISO 12800 gaat en ik mijn oude lenzen graag wilde blijven gebruiken.
Helaas zijn de schaatsers ondanks een brandpunt van 70- 100 mm, afstand van 10-30 meter, een sluitertijd van 1//400 en 6 beelden per seconde vrijwel voortdurend onscherp. Volgens de fotozaak ligt het niet aan een te trage sluitertijd of bewegingsonscherpte van mijn kant, dus een VR zou het probleem waarschijnlijk niet oplossen. Hun indruk is dat de autofocus van mijn 28-105 mm F 3,5-4,5D en mijn 70-300mm F 4-5,6 ED het tempo van de schaatsers niet kan bij houden. Volgens hen zou ik b.v. een 70-200 F 4 VR met interne focus moeten nemen, omdat die interne focus veel sneller zou zijn.
Herkennen jullie dit probleem? Graag advies voordat ik weer veel geld zonder resultaat uitgeef.
Al vast bedankt voor het antwoord.
Groet Nikkormaat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Re: Welke lens voor fotografie schaatswedstrijden

Bericht door Vincent » vr nov 07 2014 9:29 pm

Nikkormaat schreef:Helaas zijn de schaatsers ondanks een sluitertijd van 1//400 vrijwel voortdurend onscherp.
1/400 is op hoog schaatsniveau aan de lage kant omdat de snelheden daar te hoog voor zijn. Dan ga je eerder aan 1/1000 denken. Maar ik neem aan dat het nog niet om dat niveau gaat. Onscherpte kan door de snelheid van de AF komen, maar ook door de AF instelling die je gebruikt. Ik heb wel eens mensen langs de baan zien staan met ' single focus' waardoor de camera scherp eenmalig scherp stelt ipv de schaatser te volgen. Je moet dus zeker continious focus gebruiken.
Nikkormaat schreef: Hun indruk is dat de autofocus van mijn 28-105 mm F 3,5-4,5D en mijn 70-300mm F 4-5,6 ED het tempo van de schaatsers niet kan bij houden.
VR heb je inderaad weinig aan. De AF snelheid van de 28-105 en 70-300 lijkt me inderdaad aan de langzame kant voor dergelijke snelle sporten. De 70-200mm f/4 of liever nog 2.8 heeft een AF motor die die snelheid wel aankan, en tevens meer lichtsterkte wat ook weer sluitertijd en/of iso scheelt.

Verder weet ik niet hoe goed de AF van de D750 is low light situaties bij sportfotografie is. Er zijn ook bodies die daar moeite mee hebben maar dat verwacht ik niet bij de D750 (al heb ik me nooit in dat model verdiept).

Welke baan rijdt ze eigenlijk? Thialf heb je geen ISO 12800 nodig namelijk :wink:
Fin.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr nov 07 2014 10:10 pm

Hallo Dunclesam
Bedankt voor jouw reactie. De autofocus staat inderdaad al op continue. Helaas is de ijsbaan niet Thialf, maar de baan in Haarlem met nachtelijk dus zwarte hemel in het middengedeelte en vreselijke natriumverlichting, waar de D750 wel een aparte witbalanscompensatie voor heeft. Wat ik vergeten ben te vertellen is dat het om rondetijden gaat van ongeveer 45 seconden en dat ik daarom fotografeer met meetrekken. Dat meetrekken maakt het volgens mij voor de autofocus alleen nog maar lastiger. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb ik de autofocus op Groep te zetten. Daarmee zou je volgens de gebruiksaanwijzing kunnen voorkomen dat de autofocus in de war raakt als de achtergrond door een opening tussen de schaatsers in beeld komt. Ik heb de ontspanwijze van de sluiter op indrukken staan en niet op scherpstellen, maar dat verklaart volgens mij niet dat ik op 100 beelden slechts 2-3 min of meer scherpe exemplaren krijg en geen een waar ik echt blij van word. Ik kijk uit naar de uitgave van Dre de Man, "Werken met Nikon fullframe camera's"dat eind december uit komt.
Groet Nikkormaat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » vr nov 07 2014 10:28 pm

De D750 heeft een 1 stap nieuwere AF systeem dan de D7100 en daarmee heb ik dit weekend ijshockey gefotografeerd. Met de juiste settings in de camera kan er van die kant niets mis.
1/400 is niet snel genoeg, eerder 1/800 of 1/1000e; meetrekken is ook iets wat je moet leren, soepel meetrekken en "in" de beweging afdrukken en dan blijven volgen (dus vloeiend blijven gaan).
Ik denk dat het probleem van je objectieven eerder ligt aan de maximale diafragma opening.
Met een 70-200 f/2,8 kan het AF systeem altijd op f/2,8 meten (al schiet je op f/4, hij wordt pas f/4 bij het afdrukken namelijk).
VR zou ik inderdaad uitzetten. De D750 kan zeer hoge ISO aan, dus ik zou naar handmatig gaan qua modus, diafragma zo open mogelijk en je sluitertijd rond die 1/800 of 1/1000e. ISO op auto met de Door jou bepaalde bovengrens.
Kijk even in je AF settings, dat staat bij de continu focus een instelling Hoe snel de af omschakelen mag als een object met een andere focus afstand op je focuspunt komt (trager, normaal, sneller).
Ook je lichtmeting op 'spot' gezien je beschrijving zou een goed idee zijn.
Succes, en we zien je foto's graag natuurlijk (y)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » vr nov 07 2014 10:35 pm

Misschien kun je het met de tips proberen, of eens een 70-200 lenen/huren? Ik heb de "oude" Sigma 70-200 f/2,8 zonder OS, toplens voor een strak budget.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » vr nov 07 2014 10:49 pm

Hallo Danny
Bedankt voor de suggesties. Ik had die wachttijd voor autofocus ook gevonden, maar heb die instelling nog niet geprobeerd. De spotmeting heb ik evenmin geprobeerd, maar dat min of meer bewust, omdat de witte boarding zo nu en dan door openingen tussen de schaatsers zichtbaar wordt en dan weer voor verwarring bij de belichting kan zorgen.
Ik ga morgenochtend om 6.45 uur met jouw voorstellen aan de slag. Nachtblauw en natriumlampen.... Beroerder licht kun je bijna niet hebben. Ben benieuwd hoe dicht ik bij die 1/800-1000 sec. kan komen.
Prettig weekend
Groet Hector

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr nov 07 2014 10:56 pm

Als ze op je af komen zou je 3D scherp stellen kunnen proberen.
En ja omhoog met je sluitertijd.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr nov 07 2014 11:48 pm

Nikkormaat schreef:maar de baan in Haarlem met nachtelijk dus zwarte hemel in het middengedeelte en vreselijke natriumverlichting, waar de D750 wel een aparte witbalanscompensatie voor heeft. Wat ik vergeten ben te vertellen is dat het om rondetijden gaat van ongeveer 45 seconden en dat ik daarom fotografeer met meetrekken.
In Haarlem grappen we altijd dat de verlichting is opgehangen door de lokale fotowinkel, dan verlang je altijd naar een nieuwe, betere body en lens :lol: Want inderdaad niet alleen heel weinig licht, ook heel inconsistent over de baan, kansloos geel, en dan één felwitte lamp op de finish. Genieten daar altijd :shifty:
DannySan schreef:1/400 is niet snel genoeg, eerder 1/800 of 1/1000e; meetrekken is ook iets wat je moet leren, soepel meetrekken en "in" de beweging afdrukken en dan blijven volgen (dus vloeiend blijven gaan).
Ik denk dat het probleem van je objectieven eerder ligt aan de maximale diafragma opening.
1/1000 is vrijwel onmogelijk op Haarlem. Zeker op tele. Daar stond ik vorig seizoen op ISO 8000 en 10000 te schieten op f/2.8 en dan haalde ik nog maar 1/400 (en zat ik eigenlijk nog een halve stop onderbelicht).

Op zich is 1/400 nog wel te doen hoor (al zit het wel ernstig op het randje), dan heb je niet die echte ragscherpe platen maar bijvoorbeeld voor web gebruik nog wel toereikend.

Ik zou in elk geval, als financien het toelaten naar een 2.8 lens kijken. Objectieven als 85mm 1.8 klinkt leuk (want anderhalve stop extra) maar die hebben ook een (te) trage autofocus... Haarlem is wel een van die banen dat je wel liever een 200 f/2 had gekocht ipv een 300 :silent:
Fin.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za nov 08 2014 5:34 pm

Hartelijk dank voor alle suggesties
Met allerlei wijzigingen heb ik met meetrekken beduidend meer en betere plaatjes. Het licht en dus de minimale sluitertijd blijft een probleem. Met mazzel 1/500 en als de zon na 7.30 uur wat van zich laat zien 1/800 tot hooguit 1/1000. De beste foto's dus na 7.30 uur.
Even een rijtje wat ik aan instellingen veranderd heb. Misschien dat iemand er ook iets aan heeft. Ik had de ontspanknop eerst op ontspanvoorkeur staan, in de hoop dat er altijd wel iets scherps tussen zou zitten. Met de voorkeur op scherp stellen, hoor ik dat de sluiter tijdens continue 6 beelden per seconden zo nu en dan uit ritme is. Waarschijnlijk om scherp te stellen. De D3 tracking instelling heb ik weer verlaten en ingeruild voor instelling op groep. Wat ik uit de handleiding opmaak is het effect vergelijkbaar met het instellen op het dichtstbijzijnde, waardoor het systeem niet in de war raakt als de witte boarding tijdens het verschuiven van de onderlinge positie van de schaatsers in beeld komt.
Al met al blijkt jullie voornaamste suggestie helaas waar. In elk geval zoeken naar een lichtsterker objectief met interne focus.
Ik heb enkele aanbiedingen van oudere F 2,8 70-300mm lenzen op het Forum gezien. Met en zonder V of met V1. Ik begrijp dat de toevoeging van l of ll achter de V duidt op een verbeterde versie. Kan iemand mij vertellen wat het effectieve verschil tussen die versies voor mijn gebruik zou kunnen betekenen?
Alvast hartelijk dank
Nikkormaat

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”