De aanleg.
Het warmtetransport bestaat uit 2 leidingen, een aanvoer -en een retourleiding. Hiervoor worden sleuven gegraven waarna de leidingen met de bovenkant op een diepte van circa 1 meter worden gelegd. De leidingen zijn voorzien van een isolerende laag zodat er zo min mogelijk warmte verloren gaat. De aanvoer temperatuur ligt tussen de 100 en 120 graden tot aan Rotterdam. De retour temperatuur ligt tussen de 58 en 68 graden tot aan de AVR.
Levering restwarmte: 160 megawat
Duurzame warmte voor 95.000 woningen
CO2 reductie 95 kiloton per jaar
Materiaal stalen leidingen, aan de buitenzijde voorzien van isolatie (PUR, PE)
Diameter binnenmaat 70 cm-buitenmaat 90 cm
Boringen 46 met een totale lengte van 7.730 meter
Aannemers Visser&Smit Hanab, Dura Vermeer Nijkamp, Siers
bron: Eneco
Voor diegene die uit de regio van Rotterdam komen zal het hun niet ontgaan zijn. De meters leidingwerk, omleidingen, afsluitingen etcetc. die in Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam het afgelopen jaar het straatbeeld hebben bepaald. Veel ongemak en hinder maar het meeste is nu achter de rug. Dit project van Eneco heb ik een jaar lang van dichtbij mogen volgen. Ik kwam bij toeval in gesprek met een communicatie medewerker van Eneco en het bekende balletje is toen gaan rollen. Na wat gesprekken en een veiligheid instructie kon ik mijn gang gaan, in het begin wat onwennig maar naarmate de weken vorderde ging het steeds makkelijker. De contacten met de hoofduitvoerders en projectleiders waren gelegd en je werd op diverse locaties een bekend „gezicht”. Ik heb een technische achtergrond maar van dit soort werk had ik geen kaas gegeten. HDD boringen? Gesloten front boringen? Nooit van gehoord, maar vanaf nu kan ik er over meepraten.
HDD boring: horizontaal gestuurd boren.

bron: Eneco
Zoals bovenstaande illustratie laat zien staat de boorinstallatie aan de zijde van Rozenburg, om precies te zijn op het terrein van Keppel. D.m.v. pilotboring wordt er een gat geboord onder het Scheur. Zodra dit gat geboord is wordt deze groter gemaakt met een zogenaamde ruimer. Deze ruimer wordt heen en weer gehaald net zolang tot de diameter groot genoeg is om het leidingdeel erdoor heen te trekken. Tijdens het boren wordt er een boorvloeistof (water+bentoniet) toegevoegd wat zorgt voor smering en dat het gat niet instort. Aan de kant van Vlaardingen liggen strengen van leidingen klaar in het weiland met een lengte van 960 meter de langste boring van dit project.
1.De boorinstallatie

2.Hier komt de boorkop boven en dan kan er een ruimer op aangekoppeld worden. Met een GPS bepaling wordt deze gestuurd.

3.Dit is een ruimer voorzien van nozzles die de boorvloeistof erdoorheen spuiten. Hier wordt een streng van leiding delen aan vastgekoppeld. Locatie: Vlaardingen voor een boring onder Free Golf.

4.De aankoppeling op de ruimer. Locatie: Maassluisedijk.

De intrek onder het Scheur was indrukwekkend. Een aantal kranen begeleiden de streng van leiding delen in een zogenaamde kattenrug, zodat de hoek van het boorgat en de ruimer nagenoeg hetzelfde zijn. Anders zou er teveel spanning op staan met alle gevolgen van dien.
5.Strengen die klaar liggen voor de intrek. Aan de Maassluisedijk.

6.Klaar voor de intrek onder Het Scheur.

7.Daar gaat hij dan! De mannen onder de tent controleren de coating van de streng.

Gesloten front boring.

bron: internet
Deze techniek van boren (zie illustratie) bestaat uit een perskuip en een ontvangstkuip. In de perskuip staan hydraulische cilinders die de leidingdelen vooruit duwen. Een boorschild met een ronddraaiende cutterwiel vertrekt als eerste uit de perskuip. Hierna worden een voor een de leidingdelen aan elkaar vast gelast. In de inleiding staat dat het materiaal van staal is maar er is één uitzondering: namelijk de gesloten front boring onder het spoor in Vlaardingen. Deze leidingen zijn van kunststof. Omdat het spoor tot de NS behoort en zijn eigen regels hanteert. Vanwege het magnetisch veld die bij een spoor heerst moest hier gebruik worden gemaakt van kunststof leidingen.
8.In een perskuip worden de boorgaten voorbereid. Locatie: Holysingel Vlaardingen

9.Ook de rails waarover de hydraulische cilinders glijden worden vast gelast.

10.Een perskuip. Locatie: Hogebanweg Rotterdam

11.Een ontvangstkuip. Locatie: Hargalaan Schiedam

12.In vogelvlucht, een ontvangstkuip. Locatie: Sporthalstraat Schiedam met een boring onder de A20.

Open sleuf techniek.
13.Aanleg naar de EfG-centrale in Rotterdam. Vanuit hier wordt het warmte transport rondgepompt naar de huishoudens en bedrijven.

14.Het terrein van de AVR waar de restwarmte vandaan komt.

15.Mocht er tijdens de opstart een fall out optreden is er gezorgd voor een back up. Op terrein van de EfG-centrale zijn 6 enorme ketels geplaatst die als back up dienen.

Tijdens dit project heb ik duizenden foto’s gemaakt waarvan er ruim 600 de selectie hebben gepasseerd. Ik hoop hiermee jullie een indruk te geven hoe dit hele warmtetransport in het vat is gegoten, ondanks alle ongemakken van bewoners in de regio Rotterdam, Vlaardingen en Schiedam. Voor mij was het een leerzaam proces! Heb er veel tijd in gestoken, bij dag en dauw naar locaties maar ik had het er graag voor over.