Staffordtimes te Zaltbommel

Plaats reactie
KDW
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Staffordtimes te Zaltbommel

Bericht door KDW » ma nov 10 2014 1:13 am

Ben wezen kijken 1 november op de Staffordtimes te Zaltbommel.
Geprobeerd wat foto's te maken, helaas was het in een zaal met weinig licht.
Had die dag mijn Nikon D7000 + Tamron 70-200 mm f/2.8 bij mij. :mryellow:
Graag hoop ik veel tips, trucs en commentaar (positief + negatief!!!) te horen.
Qua de logo en het vergeten van de voetjes, shoot me... de voetjes vergeet ik telkens :thumbdown: :think:

ISO 400 - f/4.0 - 1/1000
Afbeelding

ISO 1600 - f/2.8 - 1/60
Afbeelding

ISO 1600 - f/2.8 - 1/125
Afbeelding

ISO 400 - f/5.0 - 1/1250
Afbeelding

ISO 400 - f/5.0 - 1/1250
Afbeelding

ISO 1600 - f/2.8 - 1/30
Afbeelding

:wave: :wave: :wave: :wave: :wave:

roald71
Forumlid
Forumlid

Re: Staffordtimes te Zaltbommel

Bericht door roald71 » ma nov 10 2014 9:47 am

Leuke foto's van de honden alleen foto 1 zou ik persoonlijk niet plaatsen.
Dit is precies waarom deze honden in een kwaad daglicht komen ( ze hebben de naam al).
Weet dit omdat ik zelf een Stafford / Pitbull heb en mensen al snel bang zijn van de hond.
Heb je trouwens zelf ook een Stafford of gewoon interesse in deze dag.
En de voetjes gaf je al aan was beter geweest dat je deze niet zag

*Harrie*
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Staffordtimes te Zaltbommel

Bericht door *Harrie* » ma nov 10 2014 2:08 pm

Hallo KDW

Ik vind het wel leuk om foto's te "beoordelen" en MIJN mening over de foto's te geven. Het onderwerp staat me aan en vandaar dat ik even op de foto's ga reageren van boven naar beneden.

Foto 1
Zoals eigenlijk al door Roald 71 word aangegeven zijn het honden die een slechte naam hebben. Mensen associëren dit ras snel met bijt- en agressief gedrag. Door het plaatsen van deze foto bevestig je eigenlijk datgene wat de mensen denken en houd je dus het vooroordeel in stand. Ik zou er dus eerder voor kiezen om deze foto niet te plaatsen. De foto op zich is prima van scherpte. Hij is in mijn ogen wel op bepaalde plekken overbelicht zoals op het blaadjes maar ook op de zijkant van de hond zelf valt het licht dusdanig dat je kan spreken over een overbelichting. Ik baseer overbelichting op het feit dat ik geen details meer kan onderscheiden op die plekken doordat het daar te wit is geworden. De persoon die de hond vast houd heb je netjes buiten beeld gelaten maar je laat ook zien dat hij de hond goed vast moet houden gezien het feit dat hij de riem al verschillende malen om zijn arm heeft geslagen. Die persoon vormt dus wel een belangrijk geheel in je opname. De achtergrond is onscherp maar laat nog voldoende zien zodat je weet dat het bosjes zijn. Dit is vrij natuurlijk maar ook vormt ook een geheel en zorgt ervoor dat de man en zijn hond los komen van de achtergrond en daardoor breng je wat diepte in je opname.

Foto 2
Prachtige opname van deze hond. De scherpte is in mijn ogen niet optimaal als ik kijk naar de ogen. De compositie is dusdanig dat je ervoor hebt gekozen om de poten van het dier af te halen en hem maar een bepaald gedeelte in beeld te laten terwijl de scherptediepte dusdanig is dat de scherpte naar achteren weg loopt en je de hond op de achtergrond wel kan zien maar in de onscherpte. De kop is echter het aandachtspunt en ik zou deze foto zeker croppen om de aandacht volledig op de kop te krijgen dus meer een vierkante uitsnede te maken van puur de kop. Dat je hierdoor nog steeds een stukje van de hond rechts in beeld houd, weliswaar onscherp, versterkt de foto alleen maar. De belichting is in mijn ogen goed gelukt.

Foto 3
Een leuke compositie waarbij je duidelijk het hondje in zijn geheel wil laten zien. De belichting is op zich goed gedaan en de achtergrond van stenen is leuk. De gymschoenen van de eigenaar zou ik echter weg halen want vormen een storend element in je foto en ze vallen mede door de kleur op. De poten aan de bovenzijde van een andere hond zou ik ook weg halen. De plaatsing van de hond is op zich goed gedaan. Er is kijkruimte vrij gelaten voor de hond zodat de foto wat spannender oogt. De scherpte ligt prima op het oog.

Foto 4
Ja dit zou eigenlijk de topfoto moeten zijn. De hond vol in actie en compleet los van de grond prachtig moment en je hebt prima scherp gesteld op de kop. Je wist wat je wilde en heb je ook de camera daar op ingesteld. Door het aanwezige licht heb je echter de kop vrij donker en die valt eigenlijk weg en daarnaast heb je aan de linkerzijde van de hond wat stukjes zitten die overbelicht zijn. Door een andere locatie te kiezen had je dit kunnen voorkomen. Als de hond op je af zou komen lopen en je hebt de zon achter je dan heb je hier al geen last van. Geen andere locatie voor handen? Ja misschien is dan slim om de foto niet te maken en wachten op een geschikter tijdstip. Tot slot is de hond ten opzichte van de gehele foto vrij klein in beeld gebracht. De hond wat prominenter in beeld zou de foto aanzienlijk versterken. De achtergrond ne het opspringende gras vormen ene belangrijk detail in je foto en dat heb je goed weten wast te leggen.

Foto 5
Ja een prachtige opname. De hond vol in beeld en hangend in de riem. De riem is groot en stevig en knalt qua kleur prima uit de foto. De houding van de hond is prachtig en je kan elke spier in het lichaam zien. Het is jammer dat het licht hard was op dat moment. Je ziet de schaduw van de hond maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n ramp. De schaduw van de persoon voor de hond vind ik storend en zou ik proberen weg te halen indien je voldoende kennis beschikt over photoshop en dergelijke. De hond wil naar voren en er is daar iets te zien. Wat zie je niet als kijker maar de foto zou wel wat spannender zijn als je net wat meer kijkruimte voor het dier vrij zou laten. Hierdoor wordt het geheel spannender en de kijker zou ook automatisch naar rechts kijken om te kijken of ik nog net iets kan zien van datgene waar de hond naar kijkt.

Foto 6
Een mooie close up van deze kop. De scherpte ligt prima op de ogen en je ziet ook een stukje van de hond rechts achter. Hetzelfde als op de foto hierboven (foto 5) kijkt de hond meteen links de foto uit en er is niets te zien. Ietwat meer kijkruimte zou de foto spannender maken. De belichting is verder uitstekend gedaan en naar mijn gevoel de beste foto uit de serie.

Zo een heel verhaal en ik hoop dat je er wat mee kan. Bedenk je hoeft het niet met me eens te zijn want het is ook mijn mening omtrent je foto's. Zijn mijn foto's dan perfect. Nee zeker niet maar dat probeer je als fotograaf wel na te streven denk ik vandaar ik ook op kleine details probeer te letten.

Groetjes Harrie

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”