Even met jullie de oplossing delen die ik heb toegepast om een iPad Air (in maart van dit jaar nieuw gekocht) te fixen, die door de laatste iOS update, naar iOS 8.1, bijna compleet onbruikbaar is geworden vanwege de problemen met de WiFi ontvanger. (bekend probleem met deze update).
Vooraf:
Mijn vrouw heeft een nieuwe iPad Air, en die iPad draaide altijd retesnel, totdat de snuiters uit Cupertino besloten dat er een nog betere iOS voor de mobiele apparaten moet komen, de iOS 8. Zoals bekend is zat 8.0 vol met fouten, dus kwam 8.1. Probleem daarmee is, tenminste wat wij ondervonden, is dat de WiFi verbinding nagenoeg onbruikbaar wordt. Met een speedtest App'je gemeten wat de snelheid was van de iPad Air en mijn oude snijplank, de iPad 2. Terwijl ik vrolijk de 30Mbps download (wat op dat eigenlijk ook niet heel best is) en 19ms ping aangaf, kwam het snelheidsmonster van mijn vrouw, de iPad Air, niet verder van 720ms ping en maximaal 2Mbps download.
Op de wifirouter (een TP-Link) nog wat instellingen veranderd (vergeet niet om dit bekabeld, tussen de computer en de router, te doen, via de WiFi gaat het niet goed), onder andere de Channel van "auto" af gehaald en gekeken wat er nog aan kanalen vrij was (hiervoor kan je een leuk tooltje gebruiken op je laptop van Acrylicwifi) en een apart kanaal gekozen voor de WiFi. Dat was opzich best handig, maar loste het probleem van de Air niet op. Ook het "resetten" van de iPad via "Terugzetten naar Fabrieksinstellingen" loste het niet op. Dit schoont alleen je inhoud op, maar niet je iOS (kern van het probleem)
Hier dan de oplossing die bij ons werkte.
disclaimer: (Let wel, alles is op eigen risico, ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade die hieruit volgt):
Omdat bij ons na een aantal iCloud Back-up/restore pogingen de WiFi helemaal instabiel werd, heb ik mijn laptop tot een WiFi hotspot omgetoverd (vergeet niet om deze ook te beveiligen met een WPA sleutel), om te voorkomen dat de iPad naar die naar de WiFi router ging verbinden op een later moment.
1. Hang de iPad (zou ook met de iPhone werken als de WiFi daar ook slecht op is geworden na de iOS update), met de usbkabel aan een laptop (of computer) en start iTunes op. Kies via Instellingen->WiFi je hotspot om mee te verbinden. Maak eerst een iCloud backup (dat moet goed gaan via de hotspotverbinding) en daarna kan je nog via iTunes een backup van je iPad op jouw computer/laptop, zodat je de inhoud van je iPad veilig heb gesteld. (dan heb je wel 2 backups, maar "better save than sorry")
2. Druk de power en homeknop tegelijk in gedurende 10 seconden en laat daarna ALLEEN de powerknop los (dus je hebt dan alleen nog de homeknop ingedrukt). De homeknop laat je dan na weer 10 seconden lost. Dan zal er een melding in je iTunes verschijnen dat de iPad wordt gereset. Dan zie je ook in je iTunes dat er geen serienummer meer op je apparaat zit, m.a.w., er staat nu helemaal niks meer op, dus ook geen iOS

3. iTunes zal vanzelf de nieuwste iOS gaan downloaden (dat duurt wel even, dus zet de koffiemachine maar aan), en deze gaan installeren. Je krijgt nu een (echte) schone installatie op je iPad.

4. Als die is uitgerateld, zal de iPad opnieuw gaan opstarten en zie je het schermpje wat je ook zag toen je de iPad kocht en voor het eerst aanzette. Loop dat door, en als die vraagt om te verbinden met een WiFi punt, dan moet je ook je laptop/computer als WiFi toegangspunt zien, en met dat punt maak je je verbinding.
5. Vervolgens komt er een vraag hoe de iPad geïnstalleerd moet worden, als "nieuwe iPad" of een "iCloud backup terug zetten". Kies dan voor iCloud backup terug zetten. Dat zal ook nog wel een tijdje duren (afhankelijk van wat je er allemaal op had staan, in je iTunes zal je bovenin de statusbalk van alles voorbij zien ratelen) en dan is ie klaar.
6. Koppel de iPad los van de WiFi hotspot en van je iTunes als alles weer werkt. En maak verbinding met je WiFi router.
7. Ga dan naar de Instellingen (grijs tandwieltje), dan naar Privacy -> Locatievoorzieningen -> (helemaal onderin, zonder icoontje vind je) Systeem -> en schuif dan bij "Wi-Fi-netwerken" het schuifje naar links (uit/grijs).
(wat je nu gaat doen is niet verplicht, maar werkt wel goed. namelijk je DNS waarde aanpassen naar een Google server)
8. Ga dan weer terug naar het beginscherm van de Instellingen en zet Vliegtuigmodus aan. Je WiFi zal dan uit gaan.
9. Tik op WiFi, zet je WiFi aan (jouw WiFi verbinding zal dan weer een verbinding maken). Tik op de blauwe "i" , rechts naast de wifi-boogjes. Dan zal je in een scherm komen waar je je IP-adres etc. zal zien. Bij "DNS" zal hetzelfde staan als wat er bij "Router" staat. Die DNS waarde ga je veranderen door op de cijfers van de DNS te tikken en deze te wissen en dan 8.8.8.8 voor in de plaats te zetten. 8.8.8.8 is de DNS server van Google en ja ja ja Big Mother is watching us. (maar goed, is er iets wat Google al niet weet zonder de aanpassing van deze instellingen

10. Zet je de Vliegtuigmodus weer uit, zodat je weer normaal verbinding hebt.
Als het goed is, werkt je iPad weer als een zonnetje. Uitzendinggemist kan weer normaal worden bekeken. (daar liep die hiervoor op vast).
Succes