Update Capture NX-D 1.0.3

Discussies over fotobewerking en archivering
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Update Capture NX-D 1.0.3

Bericht door Jur » di okt 14 2014 9:28 am

Capture NX-D 1.0.3

Wijzigingen in deze versie

Wijzigingen die van toepassing zijn op zowel de Windows- als de Macintosh-versie

Als beelden op een van de volgende manieren werden aangepast met functies in het palet Bewerken en Capture NX-D daarna opnieuw werd gestart, werd het resultaat van de aanpassingen niet weergegeven. Dit probleem is verholpen.
- Als de witbalans werd fijngeregeld na selectie van Grijspunt gebruiken of het gebruik van het hulpmiddel Grijspuntmeting
- Als de instelling Snel aanpassen onder Picture Control werd gewijzigd
- Als de lichtheidscurve werd aangepast door de schuif voor zwartpuntinvoer te verplaatsen naar een andere instelling dan 0 terwijl Algemene lichtheid is geselecteerd voor LCH
- Als de verzadigingscurve werd aangepast door de uitvoerschuif te verplaatsen naar een andere instelling dan 0 terwijl Verzadiging is geselecteerd voor LCH
- Als de tooncurve werd aangepast door de schuif voor zwartpuntinvoer bij Niveaus & curves te verplaatsen naar een andere instelling dan 0
Als een instellingenbestand waarmee de instelling Snel aanpassen onder Picture Control is gewijzigd, werd opgeslagen, was de opgeslagen waarde voor Snel aanpassen 0. Dit probleem is verholpen.
Als RAW-beelden die zijn vastgelegd met camera's die de optie Betere kwaliteit 2013 voor Ruisonderdrukking in het palet Bewerken ondersteunen, werden aangepast en de instelling Intensiteit onder Lichtheid eenmaal werd veranderd in 0, werden eropvolgende wijzigingen in de instelling Intensiteit niet weerspiegeld. Dit probleem is verholpen.
Als de uitvoerschuif werd verplaatst naar een andere instelling dan 0 terwijl Verzadiging is geselecteerd voor LCH in het palet Bewerken, konden geen ankerpunten worden toegevoegd op de beoogde posities op de verzadigingscurve. Dit probleem is verholpen.
Als meerdere beelden werden vastgelegd waarbij een aangepaste gebruikerscurve werd toegepast die was gewijzigd met een camera die geen Picture Controls ondersteunt, werden de wijzigingen die tijdens de opname in de aangepaste gebruikerscurve werden aangebracht, niet weerspiegeld in beelden die werden vastgelegd nadat de aangepaste gebruikerscurve werd gewijzigd. Dit probleem is verholpen.

Aanvullende wijzigingen in de Windows-versie

Als Capture NX-D werd gestart op een systeem met één scherm nadat meerdere schermen waren gebruikt, werd een fout weergegeven en kon de toepassing niet worden gestart. Dit probleem is verholpen.
Een probleem dat er soms toe leidde dat Capture NX-D vastliep als toetsenbordbewerkingen werden uitgevoerd terwijl werd gewerkt met het palet Bewerken, is verholpen.

Aanvullende wijzigingen in de Macintosh-versie

Als de sneltoets (SHIFT+0) werd gebruikt om scores te verwijderen, werden labels in plaats van scores verwijderd. Dit probleem is verholpen.
Jur

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Update Capture NX-D 1.0.3

Bericht door Genster » di okt 14 2014 5:09 pm

Bedankt Jur!

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo okt 15 2014 7:52 pm

Mijn eerste indruk van NX-D 1.0.3 is dat deze versie wat sneller en soepeler lijkt te draaien dan de vorige versies. Nog zeker niet echt heel vlot (getest met D810 NEF's), maar redelijk bruikbaar. Wat mij betreft nog wel ver verwijderd van het werken met CNX2. Ik blijf voorlopig maar gewoon stoeien met LR5.
Jur

mandersp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door mandersp » wo okt 15 2014 8:53 pm

Bedankt...
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo okt 15 2014 8:59 pm

Beste Jur,
Dank voor de opmerkzaamheid.

Overigens nog een bugje in versie 1.02
-wie op help-check for updates klikt krijgt niet te zien dat er innmiddels een v 1.03 is.

Overigens2:
-de persoon die de menu-structuur heeft goedgekeurd dient m.i. gekielhaald te worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di nov 18 2014 12:13 pm

Jur, is jouw systeem ook zo traag? Dikke i7 ssd met 16 GB geheugen. Op 100% een wijziging doorvoeren duurt zomaar een halve minuut. Dat noem ik toch wel onwerkbaar.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di nov 18 2014 2:26 pm

Jos, ja bij mij is NX-D ook nog altijd heel erg traag. Om eerlijk te zijn gebruik ik NX-D eigenlijk alleen nog maar zo nu en dan als vergelijking met mijn bewerkingen in Lightroom. Als enthousiast gebruiker van CNX2 vind ik NX-D een enorme teleurstelling en eigenlijk de naam Nikon onwaardig. Nu de D810 mijn primaire camera is geworden is CNX2 ook niet echt een optie meer; vandaar mijn keuze voor Lightroom.
Jur

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di nov 18 2014 9:50 pm

Misschien is DIT iets voor je?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di nov 18 2014 10:24 pm

Door de D810 ben ik ook aangewezen op Lightroom, Niet dat ik daar nou zo enthousiast van word maar je moet wat.

Ik zou er wel wat voor overhebben om de 'oude' CNX-2 te laten werken met de D810. De workaround die ik eerder plaatste is wat minder geavanceerd dan ik dacht.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo nov 19 2014 9:11 am

Marten schreef:Misschien is DIT iets voor je?
Deze "work-around" is wat mij betreft te beperkt; werkt alleen met de oude versie 2.4.6 van CNX2 en alleen met 14-bit uncompressed bestanden. Bovendien is het maar zeer de vraag hoe lang CNX2 compatibel blijft met de toekomstige updates van de diverse operating systems. Derhalve is CNX2 wat mij betreft een doodlopende weg.
Jur

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo nov 19 2014 2:22 pm

Voor mij nu ook Lightroom voor RAW conversie... helaas. Ik gebruik daarvoor nu eenmaal het liefst Nikon software.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

desire
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door desire » wo nov 19 2014 7:42 pm

Momenteel gebruik ik Capture One Pro 8 en ben er tevreden over,nu juist de update versie 8.0.2 er op gezet .
Ook gebruik ik nu en dan Lightroom 5.7 als Capture One Pro 8 de RAW-file of fototoestel niet ondersteund.
Maar Nikon Capture NX2 werkt ook met Yosemite op de Mac denk ik.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » do nov 20 2014 8:38 am

Demo Capture One Pro geprobeerd op de Mac met Yosemite, maar crasht steeds. NX2 werkt nog met Yosemite. Zolang ik NX2 nog kan gebruiken blijf ik dat doen.

desire
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door desire » vr nov 21 2014 11:40 am

Tot nu toe geen moeilijkheden gehad met Capture One Pro 8
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr nov 21 2014 9:25 pm

Met wat ik hier boven lees word je niet vrolijk van
Gelukkig heb ik twee recente camera's die nog compatibel zijn met nx 2
Ik ben al aan het sparen om tzt over te stappen op een merk wat wel fatsoenlijke raw bestanden maakt die er in Adobe software wel meteen fatsoenlijk uitzien als het geopend word.
Sony en Canon kunnen dat wel waarom Nikon niet.
Vind het echt een drama dat Nikon geen fatsoenlijke professionele converter meer maakt die soepel en snel werkt.
Dus Nikon zou mi twee dingen kunnen doen
Of alsnog een fatsoenlijke raw converter maken
Of Camera's raw bestanden laten maken die er in adobe meteen net zo gelikt uitzien als wanneer je een raw opent in capture nx.
De huidige raw bestanden openen in een adobe converter blijft mi werken onder de maat met een matig resultaat
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”