Hoeveel clicks?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hoeveel clicks?

Bericht door Nikkormaat » vr nov 28 2014 10:51 pm

Ik heb in diverse draadjes gelezen over aantallen clicks. Ik vermoed dat het gaat om de hoeveelheid met de camera gemaakte opnames. Ik kan er in de gebruiksaanwijzing van mijn D 750 niets over vinden. Kan iemand mij vertellen hoe ik aan die gegevens kom?
Groet Nikkormaat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoeveel clicks?

Bericht door DannySan » vr nov 28 2014 10:54 pm

Daarvoor gebruik je de site http://www.camerashuttercount.com
Je upload daar een foto en daaruit worden de clicks berekend.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za nov 29 2014 9:25 pm

Hallo DannySam
Wat ben je toch ongelooflijk goed geïnformeerd. Heb je ook enig idee hoe die berekening tot stand komt? Slijten de pixels van de sensor tijdens het gebruik en berekenen ze het aantal clicks vervolgens op basis van de uitval?
Groeten Nikkormaat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: berekening

Bericht door gijs sandberg » za nov 29 2014 10:08 pm

Beste N,
Het is een tellertje in de kamera, geen berekening.
Er zijn meerdere tools/websites om dat getal zichtbaar te maken.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » za nov 29 2014 10:15 pm

Hoi Nikkormaat,

bedankt voor je compliment haha!
Ik ben behebt met het feit dat ik autodidact ben én een verdacht goed geheugen heb. Komt er dus een keer iets langs waarvan ik denk "hee handig" dan onthoudt ik dat.
Het is geen berekening hoor, in de metadata van een origineel beeld zit het actuele getal van het aantal 'clicks' dat gemaakt is "ingeweven".
Het enige dat zo'n site doet (en zoals Gijs terecht al zegt, er zijn er meer) is die data er uit halen en het voor jou als getal serveren.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za nov 29 2014 10:38 pm

Hallo Gijs en DannySam
Bedankt voor de uitleg. Logisch van die teller. Ik verwachtte wel iets dergelijks, maar omdat het aantal clicks niet de bij de opname behorende parameters werd weergegeven, ging ik er vanuit dat er van een omweg gebruik gemaakt werd. Wel wonderlijk dat je die gegevens van andere websites dan die van Nikon moet halen, want op de Nikon-site worden termen als klik of click niet met dat doel herkend.
Groeten Nikkormaat

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za nov 29 2014 11:16 pm

We hebben het dan ook formeel over sluiterbewegingen.

Het gaat niet om Agfa Clicks of het Amerikaanse jargon voor een kilometer.
Het woord Click als simpel synoniem voor een sluiterbeweging of een opname is nog maar vrij kort in zwang, eigenlijk sinds de digitale fotografie een ander publiek aantrok dan tot dusver gebruikelijk was. Maar dat laatste is mijn persoonlijke mening.

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Redblockman » zo nov 30 2014 12:28 am

Het komt er gewoon op neer dat de camera een tellertje bijhoudt hoe vaak de sluiter op en neer gegaan is, en een camera heeft een verwacht aantal sluiter bewegingen te gaan. Een 150 duizend bijvoorbeeld, ik weet het aantal voor de D750 even niet. Dat garandeert niet dat de camera dat haalt als je er ruw mee omgaat of dat de camera kapot is bij zodra je over het aantal clicks zit. Het is puur een te verwachten levensduur en eventueel interressant als je een tweedehands camera haalt om een indicatie van de hoevelheid gebruik te krijgen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 30 2014 5:18 am

Ter aanvulling:
Het aantal clicks wordt bijgehouden in de EXIF-informatie van een camerabestand.
Bij een meer uitgebreide EXIF-reader kun je het getal zo terugvinden ergens in de regels van de EXIF.

De meest uitgebreide EXIF / Metadata Viewer die ik ken is: ExifTool GUI
Wat dan een extra gebruikersinterface (GUI) is om de wat spartaanse DOS commando-achtige werking van ExifTool by Phil Harvey
ExifTool by Phil Harvey: http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/" onclick="window.open(this.href);return false;
ExifTool GUI: http://u88.n24.queensu.ca/~bogdan/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is ook een forum van de ExifTool by Phil Harvey / ExifTool GUI: http://u88.n24.queensu.ca/exiftool/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Compleet bij elkaar downloaden + info:
1e download deze: http://u88.n24.queensu.ca/exiftool/foru ... 750.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2e download deze, bestand Windows Executable: exiftool-9.77.zip (3.7 MB) - (of de Mac versie)
ExifTool is also available as a stand-alone Windows executable and a Macintosh OS X package:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/" onclick="window.open(this.href);return false;

Na download van de 2e + uitpakken het exiftool(-k).exe bestandje hernoemen naar exiftool.exe
En dat exiftool.exe in de uitgepakte map erbij zetten van de 1e download van ExifTool GUI. Dan werkt het.

LET OP / EDIT: :!: :!:
======================================================================================================
Kennelijk is de laatste versie van Windows Executable: exiftool-9.77.zip (3.7 MB)
niet compatible met de inmiddels wat oudere versie van de ExifTool GUI v.5.15 (2013)
Zelf gebruik ik nog een eerdere versie van die Windows Executable: exiftool-9.50.zip (3.7 MB). En die werkt wel.
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exi ... l-9.50.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb nog latere versies geprobeerd die ook nog blijken te werken, versie 9.70 is de laatste. Rechtstreekse download van die versie:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exi ... l-9.70.zip" onclick="window.open(this.href);return false;
======================================================================================================

De online Jeffrey's Exif Viewer die ook door het NCN forum wordt gebruikt als je doorklikt op een foto, maakt ook gebruik van de achterliggende bronnen van ExifTool by Phil Harvey
Via die online EXIF reader van Jeffrey's, zou je de "shutter count" ook terug moeten kunnen vinden. Ook daar kun je bestanden naar toe uploaden. ----> Upload alleen originele camerabestanden die zo uit de camera komen voor de meeste EXIF-info. Ook RAW-bestanden kun je uploaden, maar kost misschien wel extra tijd afhankelijk van de grootte van een RAW-bestand:.
http://regex.info/exif.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;

Interessant om te zien hoeveel data, technische lens- en camera informatie is op te maken uit de EXIF / Metadata regels van een opnamebestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 30 2014 11:47 am

Nikkormaat schreef:Ik vermoed dat het gaat om de hoeveelheid met de camera gemaakte opnames.
Voor alle duidelijkheid, dat klopt dus niet. Het is een telling van het aantal sluiterbewegingen. Dat is in het algemeen hoger dan het aantal gemaakt opnames. Bij het inschakelen van live view wordt bijvoorbeeld ook al een sluiter-beweging gemaakt.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » zo nov 30 2014 12:55 pm

Voor de Photoshop gebruikers is het aantal sluiteracties simpel op te vragen via "file info":

Afbeelding

en dan:

Afbeelding

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo nov 30 2014 1:04 pm

Mac-gebruikers hebben al standaard een uitgebreide EXIF-viewer: open de afbeelding in Voorvertoning (Preview) en gebruik de toetscombinatie CMD-I. Daarna klikken op driehoekje en kies "Meer info".
Groeten,
Edwin

flickr - website

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”