Lens tips trouwerijen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
fotoinat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Lens tips trouwerijen

Bericht door fotoinat » wo dec 17 2014 2:21 pm

Hoi,

Heb een Nikon D5100 DX Camera met Nikon 18-55mm VR en Nikon AF-S 55-200mm VR lens.

Deze maken hele mooie foto's, maar omdat ik in de toekomst professioneel fotos van trouwerijen en bruiloften wil maken, vind ik het niet scherp genoeg.

Heb wel eens een gesprek gehad met 1 van de fotografen op een feest en gaf mij aan dat een lens Nikon 17-55 een goede lens is voor trouwfotos.
Hij gaf ook aan dat ik een 35mm 1.4 of 1.8 lens moet aanschaffen voor mooie scherpe portret fotos.

Ben een beetje in de war, omdat een elke fotograaf zijn eigen ding heeft en op een bruiloft vershillende lenzen gebruikt.

Vind persoonlijk de Nikon 18-55mm VR & Nikon AF-S 55-200mm VR niet scherp genoeg en vraag mij af of een professioneel fotograaf dit wel uberhaupt gebruikt.

Ik heb wat tips nodig over de juiste objectieven.

Kan iemand mij helpen?

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lens tips trouwerijen

Bericht door Gerard de Zwaan » wo dec 17 2014 2:54 pm

De 55-200mm lens kun je met trouwerijen wel thuis laten, dat zijn gewoon te veel milimeters(vind ik persoonlijk). Ik heb onlangs een 35mm DX 1.8 lens aangeschaft waar ik tevrede mee ben. Ik heb nog laast workshop portretfotografie nog een foto wat gemaakt is met een 35mm(http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 1&start=45" onclick="window.open(this.href);return false; foto G1).
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: trouwerijen

Bericht door gijs sandberg » wo dec 17 2014 2:56 pm

Beste N,
Welkom.
tip1: laat dat soort fotografie liggen tot je vakfotograaf bent (huw. fotografie is een vak)
tip2: (iets aangezet) DX is niet voor professionele kamera's, dus een 35 1.8 DX lens zal je tzt moeten vervangen,
Helaas de 35mm 1.8 FX van Nikon is een stukje duurder.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

fotoinat
Forumlid
Forumlid

Bericht door fotoinat » wo dec 17 2014 3:19 pm

Gerard de Zwaan schreef:De 55-200mm lens kun je met trouwerijen wel thuis laten, dat zijn gewoon te veel milimeters(vind ik persoonlijk). Ik heb onlangs een 35mm DX 1.8 lens aangeschaft waar ik tevrede mee ben. Ik heb nog laast workshop portretfotografie nog een foto wat gemaakt is met een 35mm(http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 1&start=45" onclick="window.open(this.href);return false; foto G1).
Misschien een domme vraag, maar word de 55-200 uberhaupt wel gebruikt voor fotoshoots of is het meer alleen voor dieren en natuur? :crazy:

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » wo dec 17 2014 3:59 pm

fotoinat schreef:Misschien een domme vraag, maar word de 55-200 uberhaupt wel gebruikt voor fotoshoots of is het meer alleen voor dieren en natuur? :crazy:
Ik heb nog nooit iemand met een 55-200mm of een 55-300 portretten of fotoshoots zien maken(of ik let niet op). Ik gebruik mijn 55-300mm niet voor portretten maar gewoon in de natuur.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

fotoinat
Forumlid
Forumlid

Bericht door fotoinat » wo dec 17 2014 4:14 pm

Gerard de Zwaan schreef:
fotoinat schreef:Misschien een domme vraag, maar word de 55-200 uberhaupt wel gebruikt voor fotoshoots of is het meer alleen voor dieren en natuur? :crazy:
Ik heb nog nooit iemand met een 55-200mm of een 55-300 portretten of fotoshoots zien maken(of ik let niet op). Ik gebruik mijn 55-300mm niet voor portretten maar gewoon in de natuur.
Heel erg bedankt, je antwoord heeft mij zeker verder op weg geholpen :)
Nu weet ik tenminste dat ik een totaal verkeerd lens heb en dus moet gaan voor iets heel anders. Ik heb namelijk niks met natuur foto's of objecten. Bij mij gaat het puur portretten, mensen fotograferen bij bruiloften binnen als buiten.

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » wo dec 17 2014 5:59 pm

Je bent er nog lang niet aan toe trouwfoto's te maken.
Leer eerst te fotografen en denk daar niet te licht over.
Een lichtsterke 18-55mm. of lichtsterke vaste brandpunt glas hebben een duidelijke meerwaarde en scherpere foto's

Maar als je in de toekomst prof. aan het werk wilt moet je overschakelen op fullframe.
Ook daarmee moet je leren werken, en dat vraagt tijd.

Het is al een hele stap als je ziet wanneer je foto's niet scherp zijn.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo dec 17 2014 6:34 pm

Door je vraagstelling lijkt het alsof je nog nooit een portretfoto gemaakt hebt met je 55-200mm :shock:

Je kunt elk brandpunt gebruiken om mensen te fotograferen en op een bruiloft gebruik je het hele bereik van groothoek tot tele, van een groepsfoto in een kleine ruimte tot een close-up op afstand.

Flandria

Bericht door Flandria » wo dec 17 2014 7:16 pm

Kan alleen maar het antwoord van Gijs onderstrepen.

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » wo dec 17 2014 10:25 pm

fotoinat schreef:Hoi,

Heb een Nikon D5100 DX Camera met Nikon 18-55mm VR en Nikon AF-S 55-200mm VR lens.

Deze maken hele mooie foto's, maar omdat ik in de toekomst professioneel fotos van trouwerijen en bruiloften wil maken, vind ik het niet scherp genoeg.

Kan iemand mij helpen?
Check de link en dan weet je alles...en bezint eer ge begint!

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ortage.asp
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 17 2014 11:02 pm

Prima link van Marco. Mijn toevoeging (tenzij ik er overheen lees): doe het niet alleen. Een trouwerij duurt zo 12-16 uur of meer en dat red je niet in je eentje.

De lenstips van de fotograaf die je sprak vind ik niet zo gek (alhoewel een 35 mm f/1.4 nogal prijzig is ... en jij nog geen BTW kunt verrekenen neem ik aan). Voor portretten is op DX een 50 mm ook niet gek en niet zo duur (en FX).
Als je vooralsnog bij DX wil blijven, is een 17-55 f/2.8 een goede stap naar meer scherpte. Ik zou niet met een 55-300 gaan rondlopen op een trouwerij o.i.d. (overigens ook niet met een 70-200, maar meningen kunnen verschillen).
Als je ooit op FX over wil, zou ik bij je huidige set om te beginnen een 35 f/1.8 kopen (niet de 35 f/2, die is best goed voorbij f/4 maar daaronder nogal wollig en daar zou je hem juist willen inzetten vanwege de beperkte scherptediepte). En misschien de nieuwe 20 mm f/1.8 (maar ja, je gaat er zelf over waar het einde is).

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo dec 17 2014 11:11 pm

henkk schreef:overigens ook niet met een 70-200, maar meningen kunnen verschillen
Meningen kunnen nogal verschillen ja. Waarom zou je niet met een 70-200 op een bruiloft lopen?? Dat is JUIST een van de betere objectieven om mee te nemen. Je kunt niet altijd iemand een groothoek in zijn gezicht duwen om een beeldvullende foto te maken. Langere telelenzen bieden juist close ups op de momenten dat je niet dichtbij kunt of wilt komen. Het geeft de mogelijkheid tot compressie, totale uit focus achtergronden, prachtige headshots, 3/4 foto's, detailopnames, etc.

Er zijn geen slechte objectieven voor een bruiloft, hooguit onscherpe lenzen en gebruikers die niet weten hoe ze een specifieke lens in moeten zetten...

De 55-300 beschouw ik als een tele-kit-lens. De 18-55 is ook een kitlens. Zulke lenzen moet je niet voor professionele toepassingen moeten willen gebruiken...
Fin.

Saskia Janssen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Saskia Janssen » wo dec 17 2014 11:29 pm

Ik heb in het verleden met mijn man samen wel eens trouwreportages gedaan. Dan had ik meestal de 17-35 f2.8 en mijn man de 70-200mm f 2.8 voor de close ups. Werkte prima samen.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 17 2014 11:31 pm

Ik zou dan liever een 85 of 105 mm meenemen. Maar zo'n zoom op een DX camera en als eerste stap trouwfotografie? Nee (en ik weet hoe zo'n zoom voelt (zij het een 80-200, misschien is de 70-200 iets lichtvoetiger maar toch)).
Maar over smaak valt niet te twisten, zegt men.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 17 2014 11:58 pm

Hoe denk je toe te werken naar "professioneel bruiloften fotograferen"? Doe je een opleiding of zo? Ik vraag dit omdat je vraag en vraagstelling mij wat vreemd voorkomt voor iemand die al flink op weg is in de fotografie.

Fotograferen is een vak en huwelijken fotograferen is niet een van de eenvoudigste takken van fotografie. Zeker niet als je er je geld in wil gaan verdienen...

De objectieven die je trouwens aangeraden werden zijn een prima basis voor een DX set. Je hebt er alleen nog wel wat langers bij nodig. Een AFS 85mm F1.8 is een betaalbaar en meer dan uitstekende keuze. Een 70-200 f2.8 heeft een ander prijskaartje maar zou ik persoonlijk ook graag bij me hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”