Statiefaansluiting D750
- Nils
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Statiefaansluiting D750
Hallo Martin,
Zou je de reactie van Nikon kunnen laten weten hier, ik liep er zelf ook van de week tegen aan.
Sinds 2 weken ben ik over van Canon naar Nikon en vroeg me al of dit hier aan lag, maar volgens mij is dit allemaal aardig universeel qua aansluitingen en schroefdraad.
Vanavond maar even bij de Karwei kijken voor een voorlopige oplossing qua moer oid.. Krijg vandaag eindelijk m'n LEE adapterring binnen, kan ik niks op statief zetten, lichtelijk irritant, haha..
Alvast bedankt.
Groeten Nils
Zou je de reactie van Nikon kunnen laten weten hier, ik liep er zelf ook van de week tegen aan.
Sinds 2 weken ben ik over van Canon naar Nikon en vroeg me al of dit hier aan lag, maar volgens mij is dit allemaal aardig universeel qua aansluitingen en schroefdraad.
Vanavond maar even bij de Karwei kijken voor een voorlopige oplossing qua moer oid.. Krijg vandaag eindelijk m'n LEE adapterring binnen, kan ik niks op statief zetten, lichtelijk irritant, haha..
Alvast bedankt.
Groeten Nils
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: kan ik niks op statief
Beste Nils,
Welkom.
Kan dat wellicht ook aan het statief liggen ?
Groeten, Gijs
Welkom.
Kan dat wellicht ook aan het statief liggen ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Nils
- Forumlid
Hallo Gijs,
Dank je wel.
Dan zou het aan het snelkoppelingsplaatje moeten liggen, maar het lijkt sprekend op het probleem van Martin. Hij schroeft er prima in, maar komt tot halverwege ongeveer.
Geen idee of er kortere schroefjes bestaan, maar ik denk dat de fout in de body zelf zit...
Gr Nils
Dank je wel.
Dan zou het aan het snelkoppelingsplaatje moeten liggen, maar het lijkt sprekend op het probleem van Martin. Hij schroeft er prima in, maar komt tot halverwege ongeveer.
Geen idee of er kortere schroefjes bestaan, maar ik denk dat de fout in de body zelf zit...
Gr Nils
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hou er rekening mee dat dit Withworth 1/4\ draad is, en dat de Karwei dit niet heeft.Vanavond maar even bij de Karwei kijken voor een voorlopige oplossing qua moer oid
- Maribex
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hoi Nils, ik zal zeker iets laten weten hier. Maar zoals gezegd, de camera gaat pas na de feestdagen terug naar Nikon, kan dus nog een paar weekjes duren.Nils schreef:Hallo Martin,
Alvast bedankt.
Groeten Nils
Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
http://www.martindebock.nl
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
1/4 " whitworth bouten voor statiefaansluiting zijn te koop bij Fabory.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Highlander
- Forumbeheerder
@Nils, als jou probleem het zelfde is als TS, wees dan wel voorzichtig
Bij BSW draad is de spoed 1.2 mm, dat houd in dat je bij 4 mm maar 3 gangen aan schroefdraad hebt.
Doordat je nog een zoekkant hebt en het busje iets verdiept in de camera ligt hou je effectief misschien maar 2 gangen over.
Bij BSW draad is de spoed 1.2 mm, dat houd in dat je bij 4 mm maar 3 gangen aan schroefdraad hebt.
Doordat je nog een zoekkant hebt en het busje iets verdiept in de camera ligt hou je effectief misschien maar 2 gangen over.
-
- Clublid
Met mijn standaard Manfrotto plaatsje/schroef heb ik geen probleem.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
- Nils
- Forumlid
Bedankt voor de info en waarschuwingen.
Ik ga vanmiddag gewoon even langs kamera-express en mogen ze daar gaan passen en meten
Ik ga vanmiddag gewoon even langs kamera-express en mogen ze daar gaan passen en meten

-
- Clublid
Let goed op:
1/4 bsw heeft 20 gangen per inch de tophoek van de draad is 55°
1/4 UNC heeft 20 gangen per inch maar de tophoek is 60°
dus het kan dat nikon 1/4 bsw gebruikt en een statief UNC en dan loopt hij vast op de top hoek in het begin van de draad zit altijd meer speling
dat merk je later als je verder erin draad
1/4 bsw heeft 20 gangen per inch de tophoek van de draad is 55°
1/4 UNC heeft 20 gangen per inch maar de tophoek is 60°
dus het kan dat nikon 1/4 bsw gebruikt en een statief UNC en dan loopt hij vast op de top hoek in het begin van de draad zit altijd meer speling
dat merk je later als je verder erin draad
-
- Forumlid
wel herkenbaar ook op D610
Van het HAMA Statief bleek ook het schroefdraad te lang zijn voor de D610 , Hier op de vijl maar gezet en wat terug gebracht.
De statief aansluiting Vanguard tracker 3 paste gaf geen problemen.
Vraag is nu is er een normering van de lengte van het schroefdraad bij de statief bouwers
gr
Rupert
Van het HAMA Statief bleek ook het schroefdraad te lang zijn voor de D610 , Hier op de vijl maar gezet en wat terug gebracht.
De statief aansluiting Vanguard tracker 3 paste gaf geen problemen.
Vraag is nu is er een normering van de lengte van het schroefdraad bij de statief bouwers
gr
Rupert
Nikkormat FT2 + Nikon D610 + Coolpix P6000
Mooi Glas Nikkor noct 58mm f1.2 ai Nikkor 24mm f2.8 ai Nikkor 105mm f 2.5ai Zoomnikkor 28~85mm f3.5 ai.s
Modern Glas AF-S 18~35mm f3.5 AF-S-VR Micro 105mm f2.8 AF-S-VR 70~300 f4.5
Mooi Glas Nikkor noct 58mm f1.2 ai Nikkor 24mm f2.8 ai Nikkor 105mm f 2.5ai Zoomnikkor 28~85mm f3.5 ai.s
Modern Glas AF-S 18~35mm f3.5 AF-S-VR Micro 105mm f2.8 AF-S-VR 70~300 f4.5
-
- Clublid
Ik vond deze tekst:
Screw thread
Per ISO 1222:2010,[1] the current tripod screw thread standard for attaching the camera calls for a 1/4-20 UNC[2] or 3/8-16 UNC thread.[3] Most consumer cameras are fitted with 1/4-20 UNC threads. Larger, professional cameras and lenses may be fitted with 3/8-16 UNC threads, plus a removable 1/4-20 UNC adapter, allowing them to be mounted on a tripod using either standard.
Historically, The Royal Photographic Society recommended the thread standard for attaching older cameras to tripods was 3/16-24 [(British Standard Whitworth)BSW] 3/16 inch nominal diameter, 24 threads per inch, or 1/4-20 BSW[4] for smaller cameras and 3/8-16 BSW[5] for larger cameras and pan/tilt heads. In this application the BSW and UNC thread profiles are similar enough that one can mount a modern camera on a legacy tripod and vice versa. The UNC threads are 60 degree angle and flattened, whereas the BSW are 55 degree angle and rounded crest. However at least one English manufacturer used No.1 B.A.(British Association) for it's tripod mount thread.
dus schroefdraad van een camera is volgens ISO 1222 !
voor de maten zie http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/ISO-12222010-en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
de draaddiepte moet zijn groter dan 5,5mm
de bout lengte moet zijn 4,5mm
Screw thread
Per ISO 1222:2010,[1] the current tripod screw thread standard for attaching the camera calls for a 1/4-20 UNC[2] or 3/8-16 UNC thread.[3] Most consumer cameras are fitted with 1/4-20 UNC threads. Larger, professional cameras and lenses may be fitted with 3/8-16 UNC threads, plus a removable 1/4-20 UNC adapter, allowing them to be mounted on a tripod using either standard.
Historically, The Royal Photographic Society recommended the thread standard for attaching older cameras to tripods was 3/16-24 [(British Standard Whitworth)BSW] 3/16 inch nominal diameter, 24 threads per inch, or 1/4-20 BSW[4] for smaller cameras and 3/8-16 BSW[5] for larger cameras and pan/tilt heads. In this application the BSW and UNC thread profiles are similar enough that one can mount a modern camera on a legacy tripod and vice versa. The UNC threads are 60 degree angle and flattened, whereas the BSW are 55 degree angle and rounded crest. However at least one English manufacturer used No.1 B.A.(British Association) for it's tripod mount thread.
dus schroefdraad van een camera is volgens ISO 1222 !
voor de maten zie http://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/ISO-12222010-en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
de draaddiepte moet zijn groter dan 5,5mm
de bout lengte moet zijn 4,5mm
Zoals eerder gemeld heeft ook het Vanguard tafelstatiefje (Leica-kloon) een te lange schroefdraad.
In ieder geval wel voor mijn D70.
In het Verre Oosten trekt kennelijk niet iedereen zich iets aan van westerse normen en waarden...
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... on#p749351" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval wel voor mijn D70.
In het Verre Oosten trekt kennelijk niet iedereen zich iets aan van westerse normen en waarden...
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... on#p749351" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Wat denk je dat Nikon zegt? Bedankt voor de info, wij gaan alle d750 terugnemen voor een dieper statief draad?
Zolang het niet is gespecificeerd, is er niets aan de hand. En blijkbaar voldoet het aan de iso eisen.
Ik zou de adapter plaat maar gaan afvijlen of een ring aan de onderzijde.
Zolang het niet is gespecificeerd, is er niets aan de hand. En blijkbaar voldoet het aan de iso eisen.
Ik zou de adapter plaat maar gaan afvijlen of een ring aan de onderzijde.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
@buckwheat: waarom zo'n verontwaardigde toon? Nergens voor nodig...
Het kan in een enkel geval best voorkomen dat de statiefaansluiting niet goed is, exemplarische afwijking tijdens productie.
Even mee terug naar de winkel met je eigen statief(plaat) en dan met een andere D750 vergelijken. Is het bij die andere D750 wel goed, dan je camera aanbieden voor reparatie onder garantie. Een andere bodemplaat met een juiste statiefaansluiting is een bijzonder simpele reparatie en zal dit probleem dan vast verhelpen.
Het kan in een enkel geval best voorkomen dat de statiefaansluiting niet goed is, exemplarische afwijking tijdens productie.
Even mee terug naar de winkel met je eigen statief(plaat) en dan met een andere D750 vergelijken. Is het bij die andere D750 wel goed, dan je camera aanbieden voor reparatie onder garantie. Een andere bodemplaat met een juiste statiefaansluiting is een bijzonder simpele reparatie en zal dit probleem dan vast verhelpen.