Elinchrom S-kop of A-kop

Discussies over flitsers
Plaats reactie
MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Elinchrom S-kop of A-kop

Bericht door MarcvanZuylen » do dec 25 2014 12:18 pm

Ik ben me aan het orienteren over de aanschaf van een Elinchrom Ranger Quadra Hybrid Li-Ion Twin Set. Nu heb je daar in principe twee keuzes in. Je hebt de set met de A-koppen en een set met de S-koppen. Na wat geGoogled te hebben vind ik wel wat informatie over de verschillen tussen de twee koppen maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Informatie die overal wordt gegeven is de volgende: Voor de unit zijn er twee type lampkoppen beschikbaar; voor stijl-, reportage-, mode-, product- en portretfotografie de S-kop (flitsbuis in omega vorm) met een flitsduur van 1/3000 seconde. En voor nog kortere belichtingstijden, voor actie- en sportfotografie, een A-kop met een flitsduur van 1/6000 seconde!

Daarnaast lees ik her en der dat de A-kop dus wel een kortere flitsduur heeft maar dat deze (daardoor) ook sneller aan vervanging toe is als de S-kop en dat daarbij (als je de kop moet vervangen) de A-kop ook nog eens ietwat duurder is.

Bovenstaande is me een heel eind duidelijk, maar wat ik niet gevonden krijg is waarom men schrijft dat de S-kop nu speciaal geschikt is voor stijl- reportage-, mode-, product- en portretfotografie? Dat kan toch net zo goed met een A-kop?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: geGoogled

Bericht door gijs sandberg » do dec 25 2014 1:12 pm

Beste Marc,
Ik zou gewoon bij een dealer of de importeur te raden gaan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Elinchrom S-kop of A-kop

Bericht door MarcvanZuylen » do dec 25 2014 1:37 pm

Dag Gjis,

Mijn vorige set heb ik bij de dealer gehaald dus die weet ik wel te vinden. Maar ik plaats het hier om te kijken wat de ervaring/mening is van eventuele gebruikers van deze set. Waarom vinden zij dat een S-kop meer geschikt is voor dat soort fotografie.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 25 2014 1:41 pm

Omdat niet voor iedereen die speciale lijn nodig is? Je zegt het zelf al; uiteindelijk is het duurder. En wellicht zijn ze minder constant wat betreft kleurtemperatuur en dergelijk.

Het is al met auto's; niet iedereen heeft een V8 motor nodig. Sterker nog: het zijn herrieschoppers die benzine slurpen. Zoiets.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » zo dec 28 2014 2:25 pm

Ik heb ze beiden en gebruik ze eigenlijk door elkaar. Moet wel zeggen dat ik geen specifieke actiefotografie doe...
Buy film, not megapixels...

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » zo dec 28 2014 11:11 pm

Dank je Martijn.

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Redblockman » ma dec 29 2014 10:11 am

Voorop gesteld ik heb geen ervaring met beide.

Maar misschien moet je het andersom lezen, de A-kop is geschikt voor snellere zaken die een kortere flitsduur vereisen. Dit maakt ze in aanschaf en gebruik(sluiten blijkbaar sneller) duurder.
Daarom wordt de S-kop aanbevolen voor zaken waar die kortere flits duur niet of minder van belang is, puur omdat dit voordeliger is. En misschien spelen zaken zoals Patrick ze aanhaalt ook nog wel mee dat de S-kop beter presteert als het gaat om een zelfde kleur temperatuur endergelijk over de de volle leeftijd, wat het dan weer makkelijker maakt om materiaal van verschillende leeftijden te mixen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”