Focuspunten snel met je vingers.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Focuspunten snel met je vingers.
Hallo allemaal,
Ik heb een D5000 series met een 17-55 2.8 DX lens. Ik ga binnekort fotograferen, maar wat ik nu graag zou willen weten hoe je snel fotos kan schieten.
Het is soms heel irritant voor iemand die hele tijd op je moet wachten totdat je de juiste instellingen hebt gevonden voor om te schieten.
Als ik 1 op 1 foto maak, dan vind ik het altijd mooi op f/2.8. Ziet er regelmatig wel mooi blurry uit op de achtergrond.
Hoe moet ik ervoor zorgen dat ik de juiste instelling heb en dus niet hele tijd op focus puntjes moet drukken, waardoor het tijd inneemt?
Ik heb de volgende focus modes:
AF-A
AF-S
AF-C
MF
AF-area mode
Single-Point AF
Dynamic-Area AF
3D-Tracking(11 Points)
Auto-area AF
Ik heb een D5000 series met een 17-55 2.8 DX lens. Ik ga binnekort fotograferen, maar wat ik nu graag zou willen weten hoe je snel fotos kan schieten.
Het is soms heel irritant voor iemand die hele tijd op je moet wachten totdat je de juiste instellingen hebt gevonden voor om te schieten.
Als ik 1 op 1 foto maak, dan vind ik het altijd mooi op f/2.8. Ziet er regelmatig wel mooi blurry uit op de achtergrond.
Hoe moet ik ervoor zorgen dat ik de juiste instelling heb en dus niet hele tijd op focus puntjes moet drukken, waardoor het tijd inneemt?
Ik heb de volgende focus modes:
AF-A
AF-S
AF-C
MF
AF-area mode
Single-Point AF
Dynamic-Area AF
3D-Tracking(11 Points)
Auto-area AF
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Focuspunten snel met je vingers.
AF-C
SINGEL POINT
SINGEL POINT
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste F,
Dat hangt geheel van de omstandigheden af.
Neem de tijd om er mee te experimenteren en troost je:
Zelfs ervaren beroepsfotografen hebben tijd nodig om de vele Af mogelijkheden te doorgronden en/of optimaal te gebruiken.
Als er één optimale instelling zou zijn, zat die vast in de kamera.
Groeten, Gijs
PS re: hoe je snel : Het snelste is geen AF gebruiken.
Dat hangt geheel van de omstandigheden af.
Neem de tijd om er mee te experimenteren en troost je:
Zelfs ervaren beroepsfotografen hebben tijd nodig om de vele Af mogelijkheden te doorgronden en/of optimaal te gebruiken.
Als er één optimale instelling zou zijn, zat die vast in de kamera.
Groeten, Gijs
PS re: hoe je snel : Het snelste is geen AF gebruiken.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma dec 22 2014 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Welke instelling het beste is, hangt volledig af van je onderwerp. Als je onderwerp beweegt, zou ik kiezen voor AF-C met Dynamic Area of 3D-tracking. Voor statische onderwerpen gebruik ik doorgaans AF-S en kies zelf het AF-punt.
Mooie tussenweg is AF-A: de camera werkt in principe in AF-S stand, maar ziet de camera een bewegend onderwerp, dan schakelt hij over naar AF-C.
@vangastel: waarom doe je deze suggestie, zonder motivatie van je keuze en zonder exact te weten wat de omstandigheden zijn waaronder TS fotografeert? AF-C single-point is bijvoorbeeld voor statische onderwerpen doorgaans juist geen aanrader....
Mooie tussenweg is AF-A: de camera werkt in principe in AF-S stand, maar ziet de camera een bewegend onderwerp, dan schakelt hij over naar AF-C.
@vangastel: waarom doe je deze suggestie, zonder motivatie van je keuze en zonder exact te weten wat de omstandigheden zijn waaronder TS fotografeert? AF-C single-point is bijvoorbeeld voor statische onderwerpen doorgaans juist geen aanrader....
- becas
- Forumlid
Ik zag gisteren dit filmpje op een site voorbij komen, en ga dit eens uitproberen. Misschien dat dit wat is voor de topic-starter?
Back-Button Auto focus
http://youtu.be/FzqQskGoURE
Back-Button Auto focus
http://youtu.be/FzqQskGoURE
gr. Bert
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mijn advies; ten eerste de handleiding lezen en tweede dit YouTube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=sfQ0aZzulPA bekijken
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Deze laatste " back-button autofocus" methode ( ik wist niet dat het zo heette) gebruik ik al zolang ik een AF camera heb en ik moet zeggen met veel plezier en zonder tussendoor dus knopjes te verzetten.
Nu ben ik geen automotive fotograaf dus ik weet niet hoe dit werkt bij hele snelle bewegingen, maar mijn nogal springerige kleinkinderen krijg ik er toch wel goed scherp op.
Nu ben ik geen automotive fotograaf dus ik weet niet hoe dit werkt bij hele snelle bewegingen, maar mijn nogal springerige kleinkinderen krijg ik er toch wel goed scherp op.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
-
- Forumlid
Bedankt voor jullie reacties!
Ik had inderdaad wat meer moeten uitleggen. Ik wil fotoshoots houden binnen als buiten van gezinnen, kinderen, bruiloften (Alles wat te maken heeft met mensen), Een hond wat met zijn baasje speelt enz. Alles wat opvrolijkt. Geen natuurfotografie, sport of iets dergelijks.
voorbeelden:

Ik had inderdaad wat meer moeten uitleggen. Ik wil fotoshoots houden binnen als buiten van gezinnen, kinderen, bruiloften (Alles wat te maken heeft met mensen), Een hond wat met zijn baasje speelt enz. Alles wat opvrolijkt. Geen natuurfotografie, sport of iets dergelijks.
voorbeelden:

- Léon Obers
- Forumlid
Die voorbeelden in deze vorm zijn allemaal min of meer statische onderwerpen.
AF-S singel point is hier prima. (Niet eens AF-C).
AF-S singel point is hier prima. (Niet eens AF-C).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Als de TS niet voortdurend op focus puntjes wil hoeven drukken, is AF-C met 3D tracking en 11 punten m.i. het handigst. Je zet het focuspunt vast op centrum of net daaronder, zet het focuspunt op je onderwerp, focus en houd vast (met ontspanknop of AF-ON knop), herkader en ontspan. Het focuspunt blijft meestal keurig op de gekozen plek op het onderwerp zitten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Rik Rollinga
- Forumlid
Vroeger gebruikte ik AF-S + single point en stelde scherp met de knop waarmee je afdrukt (dat leek 't meest op wat ik vroeger ook in analoog deed)
Sinds hier gelezen te hebben gebruik ik : AF-C + single point + backbutton focus (waarbij het loslaten van de backbutton knop een zegen is, ook als je een ander een foto wilt laten nemen met jouw toestel
).
Als je niet van backbutton focus houdt, zou ik het op AF-S + single point houden.
Verder zou ik, wat betreft de focuspuntjes, gewoon scherpstellen en dan pas kaderen (anders moet je iedere keer met die pijltes toesten je scherpstelpunt verschuiven). Ik hoop niet dat ik hiermee macrofotografen tot een verhaal over cosinus fouten verleid.
Sinds hier gelezen te hebben gebruik ik : AF-C + single point + backbutton focus (waarbij het loslaten van de backbutton knop een zegen is, ook als je een ander een foto wilt laten nemen met jouw toestel

Als je niet van backbutton focus houdt, zou ik het op AF-S + single point houden.
Verder zou ik, wat betreft de focuspuntjes, gewoon scherpstellen en dan pas kaderen (anders moet je iedere keer met die pijltes toesten je scherpstelpunt verschuiven). Ik hoop niet dat ik hiermee macrofotografen tot een verhaal over cosinus fouten verleid.

Als het niet echt hoeft.
-
- Forumlid
Daarmee zeg je dat de keuze tussen AF-C en AF-S afhangt van de vraag of je de "backbutton" knop gebruikt of niet.Rik Rollinga schreef:... gebruik ik : AF-C + single point + backbutton focus.....
.:
Dat lijkt mij niet juist.
Nikon geeft aan:
AF-S voor stilstaande onderwerpen
AF-C voor onderwerpen die naar je toe of van je af bewegen.
Dat staat los van met welke knop je de AF activeert.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Met backbutton AF stopt de camera met scherpstellen zodra je de knop loslaat. Dat lijkt op AF-S, maar is het niet... Nog steeds zou ik de AF-mode (AF-C, AF-S, AF-A) kiezen die het meeste past bij het onderwerp.
-
- Forumlid
Bedankt voor jullie tips, ik kom nu een stuk verder! 

- Rik Rollinga
- Forumlid
Nee, dat zeg ik niet, dat kunnen oplettende lezertjes opmaken uit termen als "gebruik ik" en "zou ik". Ik geef aan dat het er bij MIJ van af hangt en adviseer de vraagsteller om het er bij hem ook van af te laten hangen. (Inderdaad is het wel zo dat ik het loslaten van de backbutton gebruik als verkapte AF-S)Marten schreef:Daarmee zeg je dat de keuze tussen AF-C en AF-S afhangt van de vraag of je de "backbutton" knop gebruikt of niet.Rik Rollinga schreef:... gebruik ik : AF-C + single point + backbutton focus.....
.:
Dat lijkt mij niet juist.
Nikon geeft aan:
AF-S voor stilstaande onderwerpen
AF-C voor onderwerpen die naar je toe of van je af bewegen.
Dat staat los van met welke knop je de AF activeert.
Als het niet echt hoeft.