Welke lens?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
seronapeters
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Welke lens?

Bericht door seronapeters » ma dec 29 2014 5:58 pm

Hallo allemaal,

Ik fotografeer met een Nikon D5200 met een AF-S Nikkor 18-140 mm lens.

Nu vroeg ik me af met welke lens ik de beste resultaten krijg bij portretfotografie? Is dat deze of zijn er betere opties?

Ik kijk uit naar jullie tips.

Alvast hartelijk dank.

Vriendelijke groeten,
Serona Peters

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Welke lens?

Bericht door Patrick » ma dec 29 2014 6:25 pm

Er zijn natuurlijk betere opties dan een breed inzetbaar objectief als dit. Wat is je budget?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

seronapeters
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door seronapeters » ma dec 29 2014 6:53 pm

Dankjewel Patrick voor je reactie.

Als ik zeg een budget van €200 a € 300 kan ik daar wat mee?

Gr. serona

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » di dec 30 2014 4:21 am

Ik zou een AF-s 50 mm F1,8 nemen. Goedkoop en zeer goed.
Een kleine scherptediepte is zeker mogelijk met F1,8 of F2,8.
Gr, John.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 30 2014 9:38 am

Je hebt reeds een AF-S Nikkor 18-140 mm lens.
Dat bereik dekt in ieder geval de brandpunten, waar je normaal gesproken portretten mee zou kunnen schieten. Heb je dat al eens geprobeerd?

Het enige praktische verschil met een vast brandpunt is de lichtsterkte. Mis je die voor portretten? (Anders hoef je niet eens een andere lens).
Dus ik zou zeggen, experimenteer eerst eens met het objectief wat je al hebt. Dan zou je over een reeks van uiteenlopende opnamen die je gemaakt hebt daar een progje voor kunnen gebruiken wat in staatfdiagrammen en percentages statistisch je gebruikte brandpunten weergeeft. Het brandpunt wat je statistisch gezien dan het meest hebt gebruikt, geldt als beste keus voor een vast brandpunt met hogere lichtsterke. Die schaf je dan aan.

http://www.vandel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
In ieder geval wel JPG als (extra) bestandsformaat kiezen, want het progje werkt niet voor RAW opnamen.
(Indien je doorgaans alleen RAW kiest, kies nu dan RAW + JPG).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di dec 30 2014 9:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door breimer » di dec 30 2014 9:41 am

ik zou nog even doorsparen!
voor portret vind ik persoonlijk 50mm echt te kort je komt dat te dicht bij je onderwerp. .
wat vaak inhoud dat deze zich onnatuurlijk gaan gedragen, het zijn niet allemaal profesionele modelen die je op de gevoelige plaat zet neem ik aan.
probeer het maar eens uit met je huidige objectief. :idea:
ik zou voor de 85 mm 1.8 gaan., en ja die is dan wel 400 euro. maar goed glas kost geld en is zeer lang te gebruiken, langer dan meerdere body's gebruikslevens. en is bovendien met minder verlies weer te verkopen.

met je huidige objectief moet het ook lukken, maar de 18-140 gaat de 1-3 of 1-5 verhouding ver te buiten , wat uiteraard consekwenties heeft, dat blijkt ook uit diverse testen. ( het is en blijft een compromie) :thumbdown:
kwalitatief is een prime ( vast brandpunt afstand) vele malen beter, en boven dien lichtsterker.

Bert Harry
Laatst gewijzigd door breimer op di dec 30 2014 9:53 am, 2 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » di dec 30 2014 9:42 am

Hoi Serona,

een 18-140 is - in principe - een perfecte lens voor portret-fotografie.
Het hangt alleen inderdaad af van hoeveel licht je tot je beschikking hebt, wellicht merk je dat zodra het wat donkerder wordt dat de resultaten minder worden?
Maar als je bijvoorbeeld alleen met genoeg licht, buiten portretten maakt gaat dat prima.

De 'truc' met portret-fotografie is dat je je juiste zoom-lengte kiest voor het juiste 'beeld'.
Als je een persoon er helemaal op wilt zetten, zoom je wat uit; maar dat moet je dan niet 'te ver' doen omdat je anders in die persoon wat 'vertekening' krijgt.
Hetzelfde is zo voor een close-up van een gezicht, dat zou ik ook niet op 18 mm doen maar juist rond de 125/140 mm.

Je kunt het eens proberen, een model op 1 plek neerzetten en met verschillende zoomlengtes van je lens kijken wat het resultaat is.
Dit ook combineren met je eigen afstand tot het model, dan ga je heel snel zien wat flatteert en - vooral - wat niet.

Succes, en als je nog vragen hebt; dan horen wij het wel :)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

NielsO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door NielsO » di dec 30 2014 11:31 am

Beste Serona,

Ik ben het eens met het advies van Bert Harry. Wacht tot je iets meer bij elkaar gespaard hebt. En koop vervolgens de 85 f1.8. Heb pas geleden nog foto's gemaakt voor een LinkedIn cursus. Iedereen was tevreden waaronder ikzelf.

Super lens voor portretfotografie!

Mvg, Niels
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”