Ontdekken van een D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
nkamp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ontdekken van een D700

Bericht door nkamp » zo dec 28 2014 12:12 pm

Hallo,

Ik had een fuji S3 pro en ben overgestapt naar een Nikon D700. Nu ben ik de camera aan het 'onderzoeken'. Ik heb er ook al een aantal foto's mee gemaakt met de instellingen zoals ik hem overgenomen heb.

2 zaken die mij nu opgevallen zoals:
  1. Er wordt een Raw en jpg afbeelding weggeschreven. Nu vraag ik mij af wat is hier het doel van? een jpg kun je openen in een viewer, zodat je gelijk een resultaat ziet. Maar is er nog een diepere achterliggende gedachte waarom je de afbeelding in Raw en jpg laat wegschrijven?
  2. Scherpstelling: via ontspanknop en/of AF-ON. Waarom is dat? Hij stond op AF-ON, maar dan wou ik een aktie foto maken (volleybal) en telkens vergat ik eerst op AF-ON te drukken of ingedrukt te houden (continu scherpstellen). Dus die instelling heb ik aangepast naar ontspanknop EN AF-ON. Maar ik gebruik nu (bijna) niet AF-ON meer. Maar ook hier vraag ik mij af wat is de diepere achterliggende gedachte achter deze instel mogelijkheden. Wanneer of hoe pas dit toe?
Nico

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Ontdekken van een D700

Bericht door DannySan » zo dec 28 2014 12:38 pm

Hoi Nico,

welkom op dit leuke forum!
Ik ben geen D700 gebruiker, maar de vragen die je stelt kunnen eigenlijk op elke wat 'hoger geplaatste' Nikon van toepassing zijn.

De instellingen van het beeld kun je naar wens instellen:
- JPG (in diverse kwaliteits-instellingen)
- RAW (in diverse kwaliteits-instellingen)
- RAW + JPG (ook weer in diverse instellingen)

Het kan een kwestie van keuze zijn hoe je dat doet; ik schiet alles in RAW, sommige alles in JPG en sommigen in een combi van de 2.
Bij die versie heb je inderdaad al een 'bewerkte' foto rechtstreeks uit de camera 'klaar' en kun je wellicht die ene foto waar je wat mee wilt doen in nabewerking, daarvan de RAW-versie gebruiken.

De AF-ON knop scherpstelling is ook weer puur een eigen gevoel; het wordt ook wel 'back-button focussing' genoemd.
Daarmee koppel je de scherpstelling dus los van de ontspanknop, voor sommigen 'hoe het hoort' en voor anderen weer niet.
Het is puur wat je zelf het prettigst vindt, het wordt volgens mij veel gebruikt bij dingen waarbij je heel vaak moet focussen of juist heel lang moet wachten en 'vasthouden' (zonder dat je dus per ongeluk de sluiterknop net wat te ver indrukt.
Of bij modelfotografie waarbij je model heel erg reageert op het 'focussen' (dan gaan ze gespannen zitten bijvoorbeeld) omdat ze zien dat je halfweg indrukt.

Vele toepassingen, voor net zo vele fotografen.
Succes met het ontdekken!

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo dec 28 2014 12:39 pm

Er wordt een Raw en jpg afbeelding weggeschreven. Nu vraag ik mij af wat is hier het doel van? een jpg kun je openen in een viewer, zodat je gelijk een resultaat ziet. Maar is er nog een diepere achterliggende gedachte waarom je de afbeelding in Raw en jpg laat wegschrijven?

Met de aanschaf van een D700 neem ik aan dat je de voordelen van RAW kent.
Natuurlijk heeft JPG ook een aantal voordelen. Je hoeft dan de hele workflow niet door en je hebt al resultaat.
Nu geheugen niet meer zo duur is, is het nauwelijks een issue om beiden op te slaan. (Doe ik ook).
Allereerst dan heb je altijd een backup van de foto, daarbij kun de foto's dan ook altijd nog bekijken in het geval je geen RAW converter tot je beschikking hebt.

Scherpstelling: via ontspanknop en/of AF-ON. Waarom is dat? Hij stond op AF-ON, maar dan wou ik een aktie foto maken (volleybal) en telkens vergat ik eerst op AF-ON te drukken of ingedrukt te houden (continu scherpstellen). Dus die instelling heb ik aangepast naar ontspanknop EN AF-ON. Maar ik gebruik nu (bijna) niet AF-ON meer. Maar ook hier vraag ik mij af wat is de diepere achterliggende gedachte achter deze instel mogelijkheden. Wanneer of hoe pas dit toe?

Een aantal mensen geeft de voorkeur aan de techniek met AF-On, dit heeft als voordeel dat je heel snel kunt schakelen tussen Continu en Single, zie daarvoor het volgende filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskG ... dg&index=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter dan deze enthousiaste meneer kan ik het niet vertellen.

Heeft dit geholpen ?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo dec 28 2014 6:00 pm

Hallo Nico,

Welkom op het forum!

Je hebt blijkbaar je D700 (geweldige camera!) met de instellingen van de vorige eigenaar overgenomen.
Je kunt ontzettend veel zelf instellen op een D700. Of begin eerst met de fabrieksinstellingen (weet niet uit het hoofd hoe maar daar is vast wel een optie voor).

Als je geen gebruiksaanwijzing hebt meegekregen, zou ik die ergens downloaden.

Of kijk eens hier voor een aantal veelgebruikte instellingen/situaties:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1339,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo dec 28 2014 6:55 pm

Nico,
re: nef+jpg
Dat is niet de standaardinstelling.
Vele liefhebbers fotograferen in NEF/RAW
re: zoals ik hem overgenomen heb.
Speciaal voor dat doel is er een reset-knoppen combinatie.
Daarna wordt de ontspanknop ook weer af-on.
Eens met de opmerking over handboek, in PDF oa via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, taal naar keuze.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo dec 28 2014 9:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo dec 28 2014 9:00 pm

Welkom bij ons kluppie.
Mooie camera de D700
Een hele goede keuze, maar niet bepaald een instapmodel.
Dat hoeft geen probleem te zijn.
Lezen. lezen. lezen en alles op je gemak uitproberen.

nkamp
Forumlid
Forumlid

Bericht door nkamp » di dec 30 2014 12:20 pm

Hallo

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik ben inderdaad aan het ontdekken.
Ik weet wat RAW is en ik ken het bewerken ook een beetje (training gevolgd bij Pepijn Goorden).
Ok, dat van RAW / jpg is mij duidelijk. Het is maar wat je prefereert. Ik kies dan ook voor RAW/jpg.

Het andere punt is mij denk ik "bijna" duidelijk. Ik heb het filmpje 2x bekeken.
Het heeft volgens mij met 2 zaken te maken waarbij het om het AF.
1. Single AF
2. Continu AF
3. Auto AF - hier gaat het volgens mij om. Dit is de combi van AF-ON -AF-Sensor- en de ontspanknop.

De clue met AF-ON is dat je je camera richt op het object waarop je scherp stelt. Vervolgens als je dan afdrukt, gaat de camera niet opnieuw scherpstellen wat in het geval wel gebeurd dat als je de ontspanknop ook zo in stelt dat daar ook de AF opnieuw ingesteld wordt.

Maar het begrijp is bv. bij sport. Je richt hem op een speler. Stelt met de AF-on scherp + continu modus. Nu komt de aktie en als je de ontspanknop half indrukt dan blijft de camera zich scherp stellen op die bepaalde speler omdat de AF-sensor op die ene speler gericht is/was. (Dat is dan volgens mij ook het 3D-tracking). Dit is dus een combinatie tussen AF-on en afdruk kop.

Ik ga vanmiddag nog naar een oefenpotje volleybal en ga het eens uitproberen. Misschien kom ik er dan achter dat ik het niet helemaal begrepen heb.

Nico

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di dec 30 2014 5:21 pm

Hallo Nico,

of ik je goed begrijp weet ik niet zeker. Ik denk dat het wel gaat werken zoals je schrijft maar eenvoudiger is te bedenken dat de AF-ON in beginsel altijd werkzaam is en dat je kunt kiezen (in het menu) of de ontspanknop OOK als AF-activator functioneert.
Dat staat verder los van AF-S, -C of het aantal al dan niet automatische, 3D of dynamische velden.

Als je de speler waarop je hebt scherpgesteld, wil blijven volgen en je hebt de ontspanknop niet de functie van AF-activering gegeven, moet je wel de AF-ON knop blijven indrukken. Dat gaat niet vanzelf, zoals ik meen te lezen in je verhaal. Maar nogmaals, ik kan je verkeerd begrijpen. Succes met je verdere experimenten.

Groet, Henk

nkamp
Forumlid
Forumlid

Bericht door nkamp » wo dec 31 2014 12:30 pm

Hallo Henk,

Zo werkt het inderdaad niet. Daar ben ik gistermiddag achter gekomen. IK dacht nav. dat youtube filmpje dat het zo zou werken, anders begrijp ik het 'voordeel' niet. Nog maar eens bekijken.
Maar ik vul natuurlijk zelf iets in want ik dacht ok, met die AF-ON ga je een speler met een AF-sensor focussen. Dan probeert de camera deze speler te volgen en kun jij je focussen op de dynamiek van die speler en probeert op het juiste moment af te drukken. Ik dacht dit nav. die eland in dat filmpje, die weg loopt en waar die sensor dan op gericht blijft. Maar dat heb ik dus niet begrepen en is het dus niet.

Kijk wat voor mij niet duidelijk is wat het voordeel nu in zo'n situatie is van AF-ON resp. ontspanknop. Ik bedoel ik moet een speler volgen en daar op scherp blijven stellen. Dit is dynamisch. De persoon kan van mij af bewegen / naar mij toe.
Maar in zoverre ik het nu begrijp moet ik of de AF-ON ingedrukt houden of de Ontspanknop half ingedrukt. En dan begrijp ik niet het voordeel of het sterke punt van de één tov. de ander.
Het voordeel van de ontspanknop is -althans zo denk ik nu- dat deze al half ingedrukt is dus nog iets doordrukken -dus fractie sneller- en ik heb hem afgedrukt. Nadeel dat je per ongeluk al drukt en dus een 'foute' foto misschien hebt.
Of denk ik nu zo krom, en zit ik veel te 'diep' te denken.

Goed, ik heb hem gistermiddag AF-continu ingesteld, AF-ON, ISO 3200, S:1/640, A:3.5. Ik heb een stuk of 15 foto's gemaakt maar vier waar ik van zeg daar ben ik tevreden over. Alle begin is moeilijk dat weet ik wel. Alle andere foto's hangt een onscherpe 'randing' / zweem om de personen. Ook als ze gewoon stil staan bij een opslag. Dat begrijp ik niet. Het kan natuurlijk zijn dat als ik hem afdruk de camera nog beweeg...

Bedankt,
Nico

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » wo dec 31 2014 12:42 pm

Hier staat een interessant artikel daarover. Op die manier gebruik ik dan ook mijn D700.

http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... technique/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo dec 31 2014 6:16 pm

nkamp schreef: Zo werkt het inderdaad niet. ... Ik dacht dit nav. die eland in dat filmpje, die weg loopt en waar die sensor dan op gericht blijft. Maar dat heb ik dus niet begrepen en is het dus niet.
Hallo Nico,
Ik heb het filmpje ook even bekeken. De AF-sensor blijft daar op het hert (geen eland) gericht omdat de camera wordt bewogen om het onderwerp te volgen. Tegelijkertijd c.q. kort voor afdrukken moet je dan de AF-ON knop indrukken. Het kan nog veel beter: je kunt ook de AF-sensor het onderwerp laten volgen al dan niet met meebewegen van de camera. Mijn standaardinstelling is dynamisch 51-veld met 3D-tracking. Meestal lukt het dan het AF-veld te locken op het onderwerp ongeacht hoe dat beweegt of hoe je herkadert. Probeer het maar eens. Wel AF-On of ontspanknop (half) blijven indrukken.

Groet, Henk.

Arthur Fender
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Arthur Fender » wo dec 31 2014 8:19 pm

Hi Nico,

Een geweldige camera de D700

Plaats reactie