automatische scherpstelling D80 hoe uit te schakelen?
automatische scherpstelling D80 hoe uit te schakelen?
Hoi ben nieuw en direct al een probleem.
Sinds vorige week een Nikon D80 gekocht mijn probleem is :
als hij op automatisch staat en ik probeer scherp te stellen op een onderwerp de cameralens continue op en neer gaat en ik de sluiter niet kan indrukken. het scherpstelveld blijft maar op en neer gaan.
Hoe kan ik deze functie uitschakelen en toch op automatisch laten staan?
Zodat ik even de onspanknop half indruk en direct een foto kan maken.
objectief de Nikkor 18-135 mm.
groet Chris
PS ben al de hele week de handleiding aan het bestuderen maar daar kom ik niet uit.
Sinds vorige week een Nikon D80 gekocht mijn probleem is :
als hij op automatisch staat en ik probeer scherp te stellen op een onderwerp de cameralens continue op en neer gaat en ik de sluiter niet kan indrukken. het scherpstelveld blijft maar op en neer gaan.
Hoe kan ik deze functie uitschakelen en toch op automatisch laten staan?
Zodat ik even de onspanknop half indruk en direct een foto kan maken.
objectief de Nikkor 18-135 mm.
groet Chris
PS ben al de hele week de handleiding aan het bestuderen maar daar kom ik niet uit.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Welkom Chrispin,
Wat je omschrijft, zie je als het donker is of wanneer je onderwerp te weinig contrast heeft (een witte effen muur bijvoorbeeld)
Probeer eens overdag buiten een foto te maken van een boom die een meter of zes verder staat. Doet ie het dan nog steeds?
Heb je een filter op de lens zitten? Zo ja, probeer het dan eens zonder filter.
Wat je omschrijft, zie je als het donker is of wanneer je onderwerp te weinig contrast heeft (een witte effen muur bijvoorbeeld)
Probeer eens overdag buiten een foto te maken van een boom die een meter of zes verder staat. Doet ie het dan nog steeds?
Heb je een filter op de lens zitten? Zo ja, probeer het dan eens zonder filter.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Hallo Chrispin,
Welkom op dit fijne forum. Ik heb ook een D80 en heb dit ook wel eens meegemaakt. Het is inderdaad een situatie die voorkomt als er (te) weinig licht is of nagenoeg geen contrast. De lens blijft dan zoeken naar een punt om scherp te stellen.
Probeer dan scherp te stellen op een punt waar contrast en/of kleurverschil zit. Je zult zien dat de lens dat meteen oppakt.
Wil je toch een foto maken op een geheel egaal vlak, dan zul je handmatig moeten focuseren.
Groet, Franklin.
Welkom op dit fijne forum. Ik heb ook een D80 en heb dit ook wel eens meegemaakt. Het is inderdaad een situatie die voorkomt als er (te) weinig licht is of nagenoeg geen contrast. De lens blijft dan zoeken naar een punt om scherp te stellen.
Probeer dan scherp te stellen op een punt waar contrast en/of kleurverschil zit. Je zult zien dat de lens dat meteen oppakt.
Wil je toch een foto maken op een geheel egaal vlak, dan zul je handmatig moeten focuseren.
Groet, Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
scherpstellen M
Hoi Chris met de hand scherpstellen is geen enkel probleem hoor.
Links onder je objectief zit een schakelaartje met M en AF.
Zet dit schakelaartje op M en jij kan manueel sherpstellen
Groetjes George
Links onder je objectief zit een schakelaartje met M en AF.
Zet dit schakelaartje op M en jij kan manueel sherpstellen

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
maar dat was niet de vraag 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Op AF-C kun je bij de meeste camera's direct een foto maken. Ook als het beeld niet scherp is.
Op AF-S is dat vaak niet mogelijk. Hier heb jij hem waarschijnlijk op staan.
Of je hebt hem op AF-A staan. Dan geldt AF-C of AF-S, afhankelijk van de situatie.
HANDLEIDING :
AF-A Automatische selectie (standaard)
De camera selecteert automatisch enkelvoudige autofocus wanneer het onderwerp niet beweegt, en continue AF wanneer het onderwerp beweegt. De sluiter kan alleen worden ontspannen als de aanduiding voor correcte scherpstelling is verschenen.
AF-S Enkelvoudige AF
Voor stilstaande onderwerpen. De scherpstelling wordt vergrendeld als u de ontspanknop half indrukt. De sluiter kan alleen worden ontspannen als de aanduiding voor correcte scherpstelling is verschenen.
AF-C Continue AF
Voor bewegende onderwerpen. De camera stelt voortdurend scherp zolang u de ontspanknop half ingedrukt houdt. Er kan ook een foto worden gemaakt als de aanduiding voor correcte scherpstelling niet verschijnt.
Om de autofocusstand te kiezen, drukt u op de AF knop totdat de gewenste instelling verschijnt.
Op AF-S is dat vaak niet mogelijk. Hier heb jij hem waarschijnlijk op staan.
Of je hebt hem op AF-A staan. Dan geldt AF-C of AF-S, afhankelijk van de situatie.
HANDLEIDING :
AF-A Automatische selectie (standaard)
De camera selecteert automatisch enkelvoudige autofocus wanneer het onderwerp niet beweegt, en continue AF wanneer het onderwerp beweegt. De sluiter kan alleen worden ontspannen als de aanduiding voor correcte scherpstelling is verschenen.
AF-S Enkelvoudige AF
Voor stilstaande onderwerpen. De scherpstelling wordt vergrendeld als u de ontspanknop half indrukt. De sluiter kan alleen worden ontspannen als de aanduiding voor correcte scherpstelling is verschenen.
AF-C Continue AF
Voor bewegende onderwerpen. De camera stelt voortdurend scherp zolang u de ontspanknop half ingedrukt houdt. Er kan ook een foto worden gemaakt als de aanduiding voor correcte scherpstelling niet verschijnt.
Om de autofocusstand te kiezen, drukt u op de AF knop totdat de gewenste instelling verschijnt.