automatische scherpstelling D80 hoe uit te schakelen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
chrispin

automatische scherpstelling D80 hoe uit te schakelen?

Bericht door chrispin » di nov 06 2007 2:01 pm

Hoi ben nieuw en direct al een probleem.
Sinds vorige week een Nikon D80 gekocht mijn probleem is :
als hij op automatisch staat en ik probeer scherp te stellen op een onderwerp de cameralens continue op en neer gaat en ik de sluiter niet kan indrukken. het scherpstelveld blijft maar op en neer gaan.
Hoe kan ik deze functie uitschakelen en toch op automatisch laten staan?
Zodat ik even de onspanknop half indruk en direct een foto kan maken.
objectief de Nikkor 18-135 mm.
groet Chris
PS ben al de hele week de handleiding aan het bestuderen maar daar kom ik niet uit.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di nov 06 2007 2:06 pm

Welkom, Chrispin.

Mogelijkheden: Staat het toestel op AF, staat de lens op AF? Wat gebeurt er als je het toestel op"P" zet?

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di nov 06 2007 2:10 pm

Welkom Chrispin,

Wat je omschrijft, zie je als het donker is of wanneer je onderwerp te weinig contrast heeft (een witte effen muur bijvoorbeeld)
Probeer eens overdag buiten een foto te maken van een boom die een meter of zes verder staat. Doet ie het dan nog steeds?

Heb je een filter op de lens zitten? Zo ja, probeer het dan eens zonder filter.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Franklin » di nov 06 2007 2:17 pm

Hallo Chrispin,

Welkom op dit fijne forum. Ik heb ook een D80 en heb dit ook wel eens meegemaakt. Het is inderdaad een situatie die voorkomt als er (te) weinig licht is of nagenoeg geen contrast. De lens blijft dan zoeken naar een punt om scherp te stellen.
Probeer dan scherp te stellen op een punt waar contrast en/of kleurverschil zit. Je zult zien dat de lens dat meteen oppakt.
Wil je toch een foto maken op een geheel egaal vlak, dan zul je handmatig moeten focuseren.
Groet, Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

scherpstellen M

Bericht door George Fennes » di nov 06 2007 2:51 pm

Hoi Chris met de hand scherpstellen is geen enkel probleem hoor.
Links onder je objectief zit een schakelaartje met M en AF.
Zet dit schakelaartje op M en jij kan manueel sherpstellen :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di nov 06 2007 3:33 pm

maar dat was niet de vraag :|
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

GdP

Bericht door GdP » di nov 06 2007 3:44 pm

Crispin die functie kan je niet uitschakelen, en toch automatisch werken. Het is het één of het ander. Probeer bij voldoende licht het nog eens, maar dan op een contrastrijk onderwerp. Lukt het dan nog niet, dan is er wel wat aan de hand.

yoyo

Bericht door yoyo » di nov 06 2007 3:45 pm

Op AF-C kun je bij de meeste camera's direct een foto maken. Ook als het beeld niet scherp is.
Op AF-S is dat vaak niet mogelijk. Hier heb jij hem waarschijnlijk op staan.
Of je hebt hem op AF-A staan. Dan geldt AF-C of AF-S, afhankelijk van de situatie.

HANDLEIDING :

AF-A Automatische selectie (standaard)
De camera selecteert automatisch enkelvoudige autofocus wanneer het onderwerp niet beweegt, en continue AF wanneer het onderwerp beweegt. De sluiter kan alleen worden ontspannen als de aanduiding voor correcte scherpstelling is verschenen.

AF-S Enkelvoudige AF
Voor stilstaande onderwerpen. De scherpstelling wordt vergrendeld als u de ontspanknop half indrukt. De sluiter kan alleen worden ontspannen als de aanduiding voor correcte scherpstelling is verschenen.

AF-C Continue AF
Voor bewegende onderwerpen. De camera stelt voortdurend scherp zolang u de ontspanknop half ingedrukt houdt. Er kan ook een foto worden gemaakt als de aanduiding voor correcte scherpstelling niet verschijnt.

Om de autofocusstand te kiezen, drukt u op de AF knop totdat de gewenste instelling verschijnt.

chrispin

Bericht door chrispin » di nov 06 2007 9:25 pm

Allen hartrelijk dank. Ga de tips morgen uitproberen en zal jullie op de hoogte houden
groet Chris

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”