HDR + bracketing [M] + pano stitching

Plaats reactie
CaptainHook

HDR + bracketing [M] + pano stitching

Bericht door CaptainHook » di aug 12 2014 11:41 pm

Verschillende technieken tegelijk. 8)
De zompige bosgrond afspeurend naar verse paddestoelen:
Afbeelding
origineel: https://farm6.staticflickr.com/5595/147 ... 606d_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (weliswaar beperkt tot slechts 5K pixels breed)

Allereerst stond de camera op een statief (uiteraard). Vervolgens bracketing op [M] ingeschakeld, in 7 +/- EV stappen.
De timer gebruikt om de opnamereeks te starten. Daarna 4 x 7 opnames gemaakt, iedere serie iets van links naar rechts verschoven, zodat er ook pano-stitching kon plaatsvinden.

Vervolgens de setjes van 7 bracketed opnames mbv de Google/Nik plugins in PS CS6 tot een realistisch HDR samengevoegd.
Dit leverde 4 individuele HDR bestanden op. Die heb ik vervolgens m.b.v. PTGui Pro gestitched tot één samengesteld beeld.
Klein beetje nabewerkt met PS CS6. En dat leverde dit resultaat. Een imho zeer goede dynamische beeldopvang, gecombineerd met een ongelofelijk resolutie tot in het kleinste detail. :D

LisetteGort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: HDR + bracketing [M] + pano stitching

Bericht door LisetteGort » zo jan 04 2015 2:50 am

WoW.

ik kan niets anders zeggen dan: Chapeau!
Nikon D5100,
Tamron 18-270mm * Sigma 105mm 2.8

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo jan 04 2015 8:13 am

Waarom HDR? De dynamische range van deze foto past prima in de range van sensor.

Overigens kan ptgui zowel pano's stitchen als hdr's maken in 1 run.

Gr. Emiel

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jan 04 2015 8:48 am

Idd, PTGui kan zelf ook HDR-en; maar dat resultaat vind ik toch minder dan wanneer je b.v. de Nik plugins in PS CS6 gebruikt.
En ja, PTGui kan ook rechtstreeks RAW files inlezen, maar dan is het resultaat beduidend minder, dan wanneer je PTGui TIFF files voert die met een betere RAW converter (in mijn geval ViewNX2) zijn geproduceerd.
Ik zeg maar zo; het meest geschikte tooltje voor een specifieke taak. :!:

En waarom HDR? Omdat het naar mijn idee, in dit geval, een nog fraaier beeld opleverde. :D

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”