Ik heb sindskort de D7100 en gebruik Lightroom 5 om de foto's na te bewerken.
De foto's zien er op de camera prima uit qua belichting, maar als ik ze importeer in Lightroom lijken ze wel 2 stops onderbelicht. Ik moet dus standaard de foto's enorm opkrikken om ze normaal te krijgen.
Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
donkere foto's in Lightroom 5
Re: donkere foto's in Lightroom 5
Je foto's op het scherm zijn jpg die getoond worden. Deze zijn door de camera bewerkt.
Als RAW knalt moet je inderdaad wel wat doen aan de foto's.
Als RAW knalt moet je inderdaad wel wat doen aan de foto's.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wellicht staat het schermpje van je camera erg helder. Wat zeggen de histogrammen?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
......Of de monitor van de PC erg donker. Zonder een beeldscherm te kalibreren en een behoorlijk kleur management te onderhouden is het een volledige gok wat de juiste kleuren, helderheid en contrasten zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- cezi
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
gebruik je presets bij de import in lightroom?
gebeurt het bij zowel opnamen in jpg als raw?
gebruik zelf ook 7100 in combi met lr5, je mag me een foto sturen, kan ik eens zien of ze er bij mij ook zo donker uitzien
gebeurt het bij zowel opnamen in jpg als raw?
gebruik zelf ook 7100 in combi met lr5, je mag me een foto sturen, kan ik eens zien of ze er bij mij ook zo donker uitzien
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
- DannySan
- Clublid
De D7100 raw beelden zijn ook erg donker hoor, dat is bij mij al vanaf het begin zo.
Belichting en histogram goed
Belichting en histogram goed
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- cezi
- Forumlid
dat is dan weer grappig om te horen dannysan, ik vind vanaf het begin mijn 7100 raw beelden te licht binnenkomen in lr, zelfs zo vaak dat ik de belichtingscorrectie op de camera nu standaard op -0,7 heb staan;
daarnaast heb ik vaak voor het 'snelle werk' een coolpix 6500 in mijn binnenzak en daar doet het zich helemaal niet voor
daarnaast heb ik vaak voor het 'snelle werk' een coolpix 6500 in mijn binnenzak en daar doet het zich helemaal niet voor
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”