Lightroom verscherpen hoeveel?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Lightroom verscherpen hoeveel?
Ik was benieuwd hoeveel jullie gemiddeld verscherpen in lightroom.
Dit zal zo,n beetje gelijk zijn elke keer of niet?
Dit zal zo,n beetje gelijk zijn elke keer of niet?
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR
Re: Lightroom verscherpen hoeveel?
Dat ligt aan de foto...Hoe scherp heb je hem geschoten 

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat ligt aan de camera, het objectief, wat er op de foto staat, de hoeveelheid ruis(onderdrukking), het output medium en natuurlijk hoe scherp ik de foto wil hebben. Varieert van helemaal niks tot heel veel, vaak lokaal m.b.v. de masking slider of de brush.
-
- Clublid
- Contacteer:
De masking slider is belangrijker, vooral als je wel eens hoge iso's schiet! Als je dan de masking slider vergeet dan zit je alle ruis mee te versterken namelijk 

Fin.
- cezi
- Forumlid
voor wie nog niet zo veel ervaring heeft met verscherpen in lr biedt deze link aardige informatie
http://digital-photography-school.com/l ... lightroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://digital-photography-school.com/l ... lightroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
- cezi
- Forumlid
skippy, vraag me af of de dame in het filmpje de verscherpingsfuncties in lr wel goed begrijpt, ze legt helemaal niet uit waartoe de verschillende schuifjes dienen en hoe je ze kunt gebruiken in combi; verder begrijp,ik haar opmerking niet dat je niet met iso 800 moet schieten, dat doe je niet voor je lol en bovendien hoeft dat tegenwoordig geen enkel probleem te zijn, waar de camera's zomaar tot 6400 gaan
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Excuses dan, ik heb het flimpje niet goed bekeken en de link blijkbaar te snel geplaatst.
-
- Forumlid
Bedankt voor de info,
Het is puur op je eigen gevoel dus hoeveel etc, ik moet zeggen ik heb dat al in een ander topic geuit ik krijg geen lekkere fieling met LR.
Het filmpje heb ik bekeken en ook daar zie je vind ik toch wel redelijk goede uitleg voor beginner, maar het is allemaal maar op je eigen gevoel.(waarschijnlijk hoort dat zo).
Maar een referentie zou toch ook makkelijk zijn.
Met capture NX D heb ik toch meer fieling (makkelijker).
Of anders dan toch maar JPEG Fine schieten?.
Het is puur op je eigen gevoel dus hoeveel etc, ik moet zeggen ik heb dat al in een ander topic geuit ik krijg geen lekkere fieling met LR.
Het filmpje heb ik bekeken en ook daar zie je vind ik toch wel redelijk goede uitleg voor beginner, maar het is allemaal maar op je eigen gevoel.(waarschijnlijk hoort dat zo).
Maar een referentie zou toch ook makkelijk zijn.
Met capture NX D heb ik toch meer fieling (makkelijker).
Of anders dan toch maar JPEG Fine schieten?.
- cezi
- Forumlid
ik denk dat het 'probleem' is dat er geen goed of fout is maar een hele persoonlijke beoordeling van hoever je kunt gaan met zo'n instrument; ik zie (prachtige) foto's op 500px waarvan ik denk 'jammer dat die zo onrealistisch scherper is gemaakt', maar wie ben ik? misschien ben ik wel de enige die dat denkt; denk dus dat de 'gulden verscherpingsmaatstaf' waar jij naar vist niet bestaat, niet alleen omdat, wat hierboven al duidelijk is gemaakt, elke foto weer anders is, maar vooral door: wat vind jij nog mooi en aanvaardbaar voor de foto?
-
- Forumlid
Cezi,
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, misschien ben ik wel te precies.
Want je blijft aan het schuiven met die sliders in LR, ik kom er vaak niet uit, heb ik nou teveel scherp ja/nee etc etc
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt, misschien ben ik wel te precies.
Want je blijft aan het schuiven met die sliders in LR, ik kom er vaak niet uit, heb ik nou teveel scherp ja/nee etc etc