Help!! Welke gaat het worden..
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Help!! Welke gaat het worden..
Hallo!!!
Door alle camera's zie ik het spreekwoordelijke bos niet meer. Wat is er veel keuze. Belangrijkste is, ik wil een Nikon spiegelreflex. Mooi, daar zijn we over uit. En dan?
Hieronder mijn 'lijstje', graag jullie advies. Een van deze drie of toch een totaal andere keuze. Ik hoor het graag.
Nikon D5100 incl AF-S 18-105mm DX VR €542,-
-kantelbaar scherm
-16,2 megapixels
-filmen HD 1080p
-11-punts autofocussysteem
-ISO 100-6400 in stappen van 1/3 LW
Nikon D3300 incl 18-105 VR €599,- NU MET GRATIS FLITSER voorkeur!
-geen kantelbaarscherm
-24,2 megapixels
-ISO 100-12.800
-11-punts autofoucus
-full HD filmen 1080/50/60p
-EXPEED 4
-Compatibel met Apple apparatuur?
-Panorama mode
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Stabilisatiesysteem met vibratiereductie biedt meer flexibiliteit bij het maken van foto's
Het ingebouwde systeem voor vibratiereductie van de Nikon 18-105 mm VR F/3.5-5.6G objectief vormt het equivalent van een sluitertijd die drie stops korter is dan bij standaardobjectieven, waardoor dit objectief een uitzonderlijk hoge reproductiecapaciteit heeft. Het krachtige optische systeem omvat één element van ED-glas en één asferische lens die is geoptimaliseerd voor gebruik met digitale spiegelreflexcamera's. Hierdoor kan je met dit objectief foto's met een hoge resolutie en een hoog contrast maken, waarbij chromatische aberratie tot het minimum wordt beperkt.
Nikon DX objectief met Silent Wave Motor
De zeer compacte, ingebouwde Silent Wave Motor staat garant voor een stille, snelle en efficiënte autofocus. Dankzij het verfijnde ontwerp met leertextuur past het objectief uitstekend bij Nikon-camerabody's. Eigenaren van een DX-camera kunnen nu over een zeer groot bereik beschikken. Als dit objectief wordt gecombineerd met de AF-S VR Zoom NIKKOR 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED, beslaan deze twee VR-objectieven samen een brandpuntsafstand van 18-300 mm, waarmee je vrijwel alles kunt vastleggen, van een close-up van een vlinder tot een neushoorn in de verte. Speciaal ontworpen voor gebruik in combinatie met de sensoren van DX-formaat digitale reflexcamera's van Nikon.
Kenmerken:
Brandpuntafstand: 18-105 mm
Minimaal diafragma:F/22-38
Objectiefconstructie: 15 elementen in 11 groepen (met één element van ED-glas en één asferische lens)
Krachtig DX-formaat objectief met 5,8x zoom en een brandpuntsafstand van 18-105mm (equivalent in kleinbeeld- en Nikon FX-formaat: 27-157,5mm)
Zoombereik van groothoek tot tele, perfect voor allerlei soorten opnamen
Stabilisatiesysteem met vibratiereductie biedt meer flexibiliteit bij het maken van foto's
Sluitertijden tot 3 stops langer kunt gebruiken.
SWM (Silent Wave Motor) voor een snelle en stille autofocus
De textuurafwerking past bij de body van Nikon-spiegelreflexcamera's
Filterdiameter: 67 mm
Lenselement van ED-glas (extra-lage dispersie) en asferisch lenselement zorgen voor een hoge resolutie en een hoog contrast, terwijl ze sferische aberratie, astigmatisme en andere soorten vervorming tot het minimum beperken
Gewicht: circa 420 gram
Nikon D3200 incl 18-55mm VR II en 55-300mm VR €649,-
-EXPEED3
-11punts autofocussysteem
-ISO 100-6400
-24,2 megapixel
-full HD D filmen
-geen kantelbaar scherm
Nikon AF-S 18-55mm VR F/3.5-5.6G DX
De Nikon AF-S 18-55mm VR F/3.5-5.6G DX is een populair zoomobjectief met hoogwaardige optica dat is ontworpen voor gebruik met DX-formaat reflexcamera's van Nikon. De 3X zoom biedt een superieure veelzijdigheid in allerlei uiteenlopende opnamesituaties. Voorzien van Nikon’s exclusieve SWM (Silent Wave Motor) voor een superstille werking.
Kenmerken:
Brandpuntafstand: 18-55 mm
Maximaal diafragma: F/3.5-5.6
Minimaal diafragma: F/22-36
Objectiefconstructie: 11 elementen in 8 groepen
Kortste scherpstelafstand: 28 cm
Beeldstabilisatie
Filterdiameter: 52 mm
Gewicht: 265 gram
Nikon AF-S 55-300mm F/4.5-5.6G ED VR DX
De Nikon AF-S 55-300mm F/4.5-5.6G ED VR DX met 5,5x zoom en een veelzijdig scherpstelbereik van 55-300 mm is speciaal ontworpen voor het vastleggen van verbluffende close-ups. Nikon’s tweede generatie vibratiereductiesysteem levert scherpe resultaten, zelfs bij teleopnamen uit de hand. Dit uitstekende, zeer betaalbare objectief is ideaal voor beginnende SLR-fotografen en meer ervaren fotografen die hun zoombereik willen vergroten met een extra objectief.
Kenmerken:
Brandpuntafstand: 55-300mm
Maximaal diafragma: F/4.5
Minimaal diafragma: F/29
Objectiefconstuctie: 17 elementen in 11 groepen
Kortste scherpstelafstand: 140 cm
Scherpstelling: AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling
Filterdiameter: 58 mm
Gewicht: 530 gram
Door alle camera's zie ik het spreekwoordelijke bos niet meer. Wat is er veel keuze. Belangrijkste is, ik wil een Nikon spiegelreflex. Mooi, daar zijn we over uit. En dan?
Hieronder mijn 'lijstje', graag jullie advies. Een van deze drie of toch een totaal andere keuze. Ik hoor het graag.
Nikon D5100 incl AF-S 18-105mm DX VR €542,-
-kantelbaar scherm
-16,2 megapixels
-filmen HD 1080p
-11-punts autofocussysteem
-ISO 100-6400 in stappen van 1/3 LW
Nikon D3300 incl 18-105 VR €599,- NU MET GRATIS FLITSER voorkeur!
-geen kantelbaarscherm
-24,2 megapixels
-ISO 100-12.800
-11-punts autofoucus
-full HD filmen 1080/50/60p
-EXPEED 4
-Compatibel met Apple apparatuur?
-Panorama mode
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Het ingebouwde systeem voor vibratiereductie van de Nikon 18-105 mm VR F/3.5-5.6G objectief vormt het equivalent van een sluitertijd die drie stops korter is dan bij standaardobjectieven, waardoor dit objectief een uitzonderlijk hoge reproductiecapaciteit heeft. Het krachtige optische systeem omvat één element van ED-glas en één asferische lens die is geoptimaliseerd voor gebruik met digitale spiegelreflexcamera's. Hierdoor kan je met dit objectief foto's met een hoge resolutie en een hoog contrast maken, waarbij chromatische aberratie tot het minimum wordt beperkt.
Nikon DX objectief met Silent Wave Motor
De zeer compacte, ingebouwde Silent Wave Motor staat garant voor een stille, snelle en efficiënte autofocus. Dankzij het verfijnde ontwerp met leertextuur past het objectief uitstekend bij Nikon-camerabody's. Eigenaren van een DX-camera kunnen nu over een zeer groot bereik beschikken. Als dit objectief wordt gecombineerd met de AF-S VR Zoom NIKKOR 70-300 mm f/4.5-5.6G IF-ED, beslaan deze twee VR-objectieven samen een brandpuntsafstand van 18-300 mm, waarmee je vrijwel alles kunt vastleggen, van een close-up van een vlinder tot een neushoorn in de verte. Speciaal ontworpen voor gebruik in combinatie met de sensoren van DX-formaat digitale reflexcamera's van Nikon.
Kenmerken:
Brandpuntafstand: 18-105 mm
Minimaal diafragma:F/22-38
Objectiefconstructie: 15 elementen in 11 groepen (met één element van ED-glas en één asferische lens)
Krachtig DX-formaat objectief met 5,8x zoom en een brandpuntsafstand van 18-105mm (equivalent in kleinbeeld- en Nikon FX-formaat: 27-157,5mm)
Zoombereik van groothoek tot tele, perfect voor allerlei soorten opnamen
Sluitertijden tot 3 stops langer kunt gebruiken.
SWM (Silent Wave Motor) voor een snelle en stille autofocus
De textuurafwerking past bij de body van Nikon-spiegelreflexcamera's
Filterdiameter: 67 mm
Lenselement van ED-glas (extra-lage dispersie) en asferisch lenselement zorgen voor een hoge resolutie en een hoog contrast, terwijl ze sferische aberratie, astigmatisme en andere soorten vervorming tot het minimum beperken
Gewicht: circa 420 gram
Nikon D3200 incl 18-55mm VR II en 55-300mm VR €649,-
-EXPEED3
-11punts autofocussysteem
-ISO 100-6400
-24,2 megapixel
-full HD D filmen
-geen kantelbaar scherm
Nikon AF-S 18-55mm VR F/3.5-5.6G DX
De Nikon AF-S 18-55mm VR F/3.5-5.6G DX is een populair zoomobjectief met hoogwaardige optica dat is ontworpen voor gebruik met DX-formaat reflexcamera's van Nikon. De 3X zoom biedt een superieure veelzijdigheid in allerlei uiteenlopende opnamesituaties. Voorzien van Nikon’s exclusieve SWM (Silent Wave Motor) voor een superstille werking.
Kenmerken:
Brandpuntafstand: 18-55 mm
Maximaal diafragma: F/3.5-5.6
Minimaal diafragma: F/22-36
Objectiefconstructie: 11 elementen in 8 groepen
Kortste scherpstelafstand: 28 cm
Beeldstabilisatie
Filterdiameter: 52 mm
Gewicht: 265 gram
Nikon AF-S 55-300mm F/4.5-5.6G ED VR DX
De Nikon AF-S 55-300mm F/4.5-5.6G ED VR DX met 5,5x zoom en een veelzijdig scherpstelbereik van 55-300 mm is speciaal ontworpen voor het vastleggen van verbluffende close-ups. Nikon’s tweede generatie vibratiereductiesysteem levert scherpe resultaten, zelfs bij teleopnamen uit de hand. Dit uitstekende, zeer betaalbare objectief is ideaal voor beginnende SLR-fotografen en meer ervaren fotografen die hun zoombereik willen vergroten met een extra objectief.
Kenmerken:
Brandpuntafstand: 55-300mm
Maximaal diafragma: F/4.5
Minimaal diafragma: F/29
Objectiefconstuctie: 17 elementen in 11 groepen
Kortste scherpstelafstand: 140 cm
Scherpstelling: AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling
Filterdiameter: 58 mm
Gewicht: 530 gram
You can look at a picture for a week and never think of it again
You can also look at a picture for a second and think off it all your life
- Joan Miró
- Joan Miró
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Help!! Welke gaat het worden..
Lijkt me het belangrijkste om eerst kijken welke body je wilt, dan welke lens en dan of deze ook als kit bestaat.
Je kunt namelijk ook een body nemen en dan een kijken of je een leuke lens op marktplaats tegen komt.
Je kunt namelijk ook een body nemen en dan een kijken of je een leuke lens op marktplaats tegen komt.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
-
- Forumlid
Voorkeur gaat, na veel gelezen te hebben, uit naar de D5100, de D3300 of de D3200. Wil voorlopig nog geen lens via MP kopen maar een kit om te starten, of losse body en losse lens, bovengenoemde zijn kits. Lees over alledrie de body's goede dingen dus weet het echt niet meer, al neig ik naar de D3300.
- Joan Miró
- Joan Miró
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Waarom staat de d5200 niet op je short-list? De 5100 is inmiddels al niet meer in productie en dus ook slechter verkrijgbaar.
Deze is al vanaf €619,- te krijgen i.c.m. een 18-105 (zie http://tweakers.net/pricewatch/327069/n ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze is al vanaf €619,- te krijgen i.c.m. een 18-105 (zie http://tweakers.net/pricewatch/327069/n ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
-
- Forumlid
De D5200 gaat erbij op het lijstje. Ga me even inlezen.
Is 18-105 überhaupt ideaal om mee te starten?
Is 18-105 überhaupt ideaal om mee te starten?
- Joan Miró
- Joan Miró
- Kees H
- Clublid
de 18-15=05 is een prima objectief om mee te starten
ben er ook mee begonnen op de D90 incl de 55-300
sinds ik over ben naar FX gebruik ik deze eigenlijk niet meer
ben er ook mee begonnen op de D90 incl de 55-300
sinds ik over ben naar FX gebruik ik deze eigenlijk niet meer
Met vriendelijke groet,
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Kees
Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI
https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
-
- Forumlid
D5200
D3200
D3300
gertjuhh bedankt voor de tip. De D5100 heb verruild voor de D5200.
18-105
18-55 / 55-300 of 55-200
Vaak zijn dit kits.
D3200
D3300
gertjuhh bedankt voor de tip. De D5100 heb verruild voor de D5200.
18-105
18-55 / 55-300 of 55-200
Vaak zijn dit kits.
- Joan Miró
- Joan Miró
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je kan beter beginnen bij de objectieven die je wilt hebben. De body is niet snel de beperkende factor tegenwoordig. Ze zijn allemaal wel goed. Tenzij je iets speciaals wilt als een kantelscherm bijvoorbeeld. Maar koop liever een wat beter objectief met een goedkopere body dan andersom.
-
- Forumlid
Welke objectieven raad je aan voor een starter? Of is dat moeilijk te zeggen..
- Joan Miró
- Joan Miró
- Roy Kersbergen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
objectieven hangen ook weer af van wat je wil fotograferen, wil je een goede allround die betaalbaar is dan zou ik voor de 18-105 of 18-55 gaan.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
De 18-105 VR of de 18-140 VR zijn aardige allround objectieven om mee te beginnen. Ik ben persoonlijk nooit een fan geweest van de 18-55 objectieven. Optisch niet slecht, maar je kan er bijvoorbeeld nauwelijks mee handmatig scherpstellen. Lichtsterk kan ook. De Tamron 17-50 f2.8, met ingebouwde autofocus motor, valt wellicht net te doen in je budget. Maar dan moet je waarschijnlijk wel voor een goedkopere body gaan.
Vaak is met het iets oprekken van je budget een aardige spring in kwaliteit te bereiken waardoor de set ook wat meer toekomstvoorbereid is; je groeit er dan wellicht wat minder snel uit.
Maar alles valt en staat natuurlijk met wat je wil uiteindelijk in de fotografie. Wil je gewoon leuke plaatjes schieten van behoorlijke kwaliteit dan is een leuke body met een 18-105 VR erop een prima keus.
Vaak is met het iets oprekken van je budget een aardige spring in kwaliteit te bereiken waardoor de set ook wat meer toekomstvoorbereid is; je groeit er dan wellicht wat minder snel uit.
Maar alles valt en staat natuurlijk met wat je wil uiteindelijk in de fotografie. Wil je gewoon leuke plaatjes schieten van behoorlijke kwaliteit dan is een leuke body met een 18-105 VR erop een prima keus.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
koop een 18-105 vr en neem een kit boddy bij
breed inzet baar en prima om te ondekken waar je wensen liggen
hou je geld over koop een prime b.v. de 35mm1.8
en kijk in de praktijk waar je wensen liggen, meet tele, of meer groothoek.
daarna een van deze twee kopen als er geld voor is. bv 70-300 Tamron, wel de goede! of 12-24 tikina.
als body adviseerr ik de D3300, prima sensor heb ik ook naast mijn D90.
Bert Harry

breed inzet baar en prima om te ondekken waar je wensen liggen

hou je geld over koop een prime b.v. de 35mm1.8
en kijk in de praktijk waar je wensen liggen, meet tele, of meer groothoek.
daarna een van deze twee kopen als er geld voor is. bv 70-300 Tamron, wel de goede! of 12-24 tikina.
als body adviseerr ik de D3300, prima sensor heb ik ook naast mijn D90.
Bert Harry
- LJ-Jochem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Hoi Miranda, welkom bij de club
Als ik even kijk wat je wilt fotograferen zoals gezegd in je voorstel draadje zou ik gaan voor een lichtsterk objectief. Je zult denk ik de eerste jaren veel je zoontje fotograferen en dat zal in den beginnen veel binnenshuis zijn. Lichtsterk is dan aan te raden. Verder zul je voor gebouwen en mooie momenten niet echt veel zoom nodig hebben. Ik denk dan dus ook dat je moet gaan voor de suggestie die Patrick al opperde: de lichtsterke Tamron 17-50mm f2.8 met, als het budget het toelaat, de D3300. Ik denk dat je daar wel een tijd plezier van kan hebben. Mocht je dan toch nog verder willen zoomen dan kan je bijvoorbeeld een 70-300mm erbij kopen.
Veel succes met je keuze.

Als ik even kijk wat je wilt fotograferen zoals gezegd in je voorstel draadje zou ik gaan voor een lichtsterk objectief. Je zult denk ik de eerste jaren veel je zoontje fotograferen en dat zal in den beginnen veel binnenshuis zijn. Lichtsterk is dan aan te raden. Verder zul je voor gebouwen en mooie momenten niet echt veel zoom nodig hebben. Ik denk dan dus ook dat je moet gaan voor de suggestie die Patrick al opperde: de lichtsterke Tamron 17-50mm f2.8 met, als het budget het toelaat, de D3300. Ik denk dat je daar wel een tijd plezier van kan hebben. Mocht je dan toch nog verder willen zoomen dan kan je bijvoorbeeld een 70-300mm erbij kopen.
Veel succes met je keuze.
-
- Forumlid
Patrick heb je een link naar de juiste Tamron 17-50 f2.8? Een toekomstvoorbereide set klinkt goed. Hoe sta je tegenover de D3300? Of welke andere body kun je me aanraden?
Misschien toch een kit en dan een tweedehands 17-50 f2.8
Moeilijk hoor!
Jochem zoals je zegt, veelal ons zoontje/vakanties/familiemomenten. Maar wil me toch ook graag verder verdiepen in de fotografie daarom graag een bruikbare all-round startersset zeg maar.
Misschien toch een kit en dan een tweedehands 17-50 f2.8
Moeilijk hoor!
Jochem zoals je zegt, veelal ons zoontje/vakanties/familiemomenten. Maar wil me toch ook graag verder verdiepen in de fotografie daarom graag een bruikbare all-round startersset zeg maar.
- Joan Miró
- Joan Miró
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hier staat een gebruikte Tamron 17-50 met garantie. http://www.cameratools.nl/shop/product/ ... il=OCC0107. Kun je gelijk kijken naar een body.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)